Radiator vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Radiator vervangen

Postby RoRalf » MonSep19, 2011 1:27:16 PM

Beste AXClub leden.

Al een paar keer eerder heb ik als beginnend sleutellaar hier een topic geopeend en altijd ben ik door jullie kennis en enthousiasme goed geholpen. Omdat ook ik van mijn AXje hou, (en geen geld heb voor vervangend vervoer) wil ik graag dat mijn AX blijft rijden.

Op dit moment heb ik 2 problemen, waarvan 1 dringend en de ander eigenlijk in het 'electrisch' gedeelte terughoort. Dus ik zal beginnen met probleem 1.

Laatst was na een ritje van circa 10min en zo'n 5km het temperatuurlampje gaan branden. Na wat bijvulacties en uiteindelijk het terugrijden met een paar flessen water aan boord (alles om thuis te komen) heb ik de auto maar even tijdelijk niet gebruikt. Inmiddels heb ik tijd om er wat aan te doen en het weer werkt mee, dus ik heb besloten dat ik de radiator wil gaan vervangen, daar er een gestaag stroompje druppels aan de radiator hangt. Ik wil hem in eerste instantie demonteren om te kijken of het lek inderdaad in de radiator zit (lijkt me wel?) en dan dus een vervangende radiator (al 1 gevonden bij de sloop hier in de buurt) inbouwen.

Voor ik aan dit avontuur begin heb ik enkele vragen:
1. De kachel wordt niet warm, maar de buis van de motor naar de radiator wordt wel heet, maar niet hard (is nog in te drukken), het zou dus niet de pakking moeten zijn...?
2. Dat de kachel niet warm wordt zou te wijten zijn aan te weinig kvs? Dit lijkt me logisch omdat er een lek in het systeem zit...
3. Er zijn van die pillen/mengels die kleine lekken kunnen verhelpen als je deze bij je kvs gooit. Volgens eigen reclame werkt het ook tegen oxidatie en laat het alles beter werken, maar hoe is jullie kijk op dit soort oplossingen? Ik heb ook wel gelezen dat het niet aan te raden is? (daarbij kwam de radiator op 30 euro, en voor die oplossingen ben je volgens mij ook wel 15 euro kwijt, dus hoeveel bespaar je nu eigenlijk?) Het is alleen wel zo makkelijk omdat ik dan niet alles uit elkaar hoef te halen.
4. De Haynes handleiding vind dat hij via de onderkant het best verwijderd kan worden, is dit waar?

Probleem 2 dan misschien nog even heel kort (of moet dat echt in een apart topic?) Sinds enige tijd geeft hij tijdens het rijden een acculampje. Hij start altijd wel goed en het lampje dimt als ik toeren maak. Ook valt me op dat als ik veel gas geef, mijn koplampen feller worden. Ik dacht zelf dat mijn dynamo aan vervanging toe was (ook omdat hij na 2 weken stilstand prima start, als het de accu was zou dat problemen moeten geven dacht ik..?), kan ik een gereviseerde kopen of deze laten reviseren..?

Alvast bedankt voor jullie inzicht!
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Radiator vervangen

Postby Terminal » MonSep19, 2011 2:33:59 PM

Heb je na het bijvullen wel alles weer goed ontlucht? Dat zou ik eerst even doen, en dan rustig het lek gaan zoeken... Een straal uit de radiator moet je vrij snel opvallen, het zou namelijk ook alleen maar een defecte dop kunnen zijn.

Probleem 2 lijkt op een defecte dynamo, koolborstels versleten een andere op de sloop zoeken kan, je kan ook de borstels vervangen :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Radiator vervangen

Postby RoRalf » MonSep19, 2011 2:41:23 PM

De dop is droog, het lekt aan de rechteronderkant, daar is het vochtig en druppelt het (ook als de auto verder stil staat en de motor niet draait), dus het lijkt me wel echt een lek.
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Radiator vervangen

Postby RoRalf » MonSep19, 2011 2:47:13 PM

[dubbelpost]
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Radiator vervangen

Postby Gerrit » MonSep19, 2011 5:36:30 PM

1. Welke pakking? Als je twijfels over de koppakking hebt.. zou een hoop verklaren waarom je koelvloeistof verdwijnt :wink: geen witte rook? Geen "slush" op je oliedop?
2. Zou kunnen, kwestie van hele systeem goed ontluchten, waarbij je de drie punten een voor een goed opendraait, en tegelijkertijd je verwarming vol open zet (standje 3 en zo warm mogelijk) dit drijft de koelvloeistof door je verwarmingssysteem.
Er zijn meerdere mogelijkheden maar ik zou dat eerst ff proberen.
3. Liever niet doen, behalve dat het gaten dicht in je radiator dicht het vaak ook de kleine buisjes die door je radiator lopen, waardoor deze steeds wat verder dicht gaan zitten en je radiator dus slechter gaat koelen.
4. Voor mij werkt het vaak het makkelijkst om ff het uitlaatafdekplaatje los te schroeven, slangen los te maken van de radiator en dan kan je hem precies naar boven tillen (uiteraard ook ff alle luchtinlaatverlengstukken loshalen)

Dan nog ff over de dynamo... Hebben ze die toevallig ook niet op de sloop? Een nieuwe kost 90-140 euro afhankelijk van wat je wilt dat is een keuze ;)

En je zegt dat de radiator aan de rechteronderkant lekt, vanaf het stuur gezien of vanaf de voorkant? Als het vanaf het stuur gezien is zou ik ff de slang als eerste controleren die daar onder loopt...
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Radiator vervangen

Postby Mastenhose » TueSep20, 2011 1:29:20 AM

Zou ook je thermostaat even controleren, als je systeem toch open ligt, kun je 'm mooi ff testen in een pannetje met water...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Radiator vervangen

Postby RoRalf » TueSep20, 2011 12:57:19 PM

Gerrit wrote:1. Welke pakking? Als je twijfels over de koppakking hebt.. zou een hoop verklaren waarom je koelvloeistof verdwijnt :wink: geen witte rook? Geen "slush" op je oliedop?


Nee, geen witte rook, geen slush, alles is nog schoon. KVS verdwijnd volgens mij gewoon door het lek ;)

En je zegt dat de radiator aan de rechteronderkant lekt, vanaf het stuur gezien of vanaf de voorkant? Als het vanaf het stuur gezien is zou ik ff de slang als eerste controleren die daar onder loopt...


Vanaf de voorkant, links vanaf het stuur dus. Slangen zijn droog.

Dan nog ff over de dynamo... Hebben ze die toevallig ook niet op de sloop? Een nieuwe kost 90-140 euro afhankelijk van wat je wilt dat is een keuze ;)


Ik ga even kijken, heeft iets minder haast (totdat ik stil sta :sleep ), maar iemand had het ook over de borstels vervangen, dus wie weet dat ik dat eerst eens probeer.

Ga in ieder geval vandaag even aan de slag met de radiator, houd jullie op de hoogte. Thanx alvast voor de hulp!
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Radiator vervangen

Postby RoRalf » TueSep20, 2011 5:15:34 PM

Goed, nieuwe (oude :P) radiator zit erin en heb er al een zooi koelvloeistof bijgegooid, maar ik krijg nog steeds geen warme lucht door m'n kachel en een waarschuwingslampje. De ventilator bij de radiator slaat niet aan.

Is dit gewoon meer bijvullen en goed ontluchten? Hoe werkt dat nu precies, want ik heb de foto's elders op het forum wel gezien, maar vond die niet bijster duidelijk. Moet je dat doen met draaiende motor? (lijkt me niet?) of kan je gewoon het contact omzetten en je kachel aanzetten (dan pompt hij de KVS rond toch?) met een trechter erin en dan wachten tot het bij ieder ontluchtingspunt (3 totaal, maar de exacte locatie is me niet helemaal duidelijk) puur KVS uitkomt en aandraaien?

In ieder geval, de radiator zit erin :P Hier heb ik ook nog wel vragen over (en foto's) maar moet nu naar mijn werk, dus dat komt later even.
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Radiator vervangen

Postby Gerrit » TueSep20, 2011 5:42:17 PM

RoRalf wrote:Goed, nieuwe (oude :P) radiator zit erin en heb er al een zooi koelvloeistof bijgegooid, maar ik krijg nog steeds geen warme lucht door m'n kachel en een waarschuwingslampje. De ventilator bij de radiator slaat niet aan.

Is dit gewoon meer bijvullen en goed ontluchten? Hoe werkt dat nu precies, want ik heb de foto's elders op het forum wel gezien, maar vond die niet bijster duidelijk. Moet je dat doen met draaiende motor? (lijkt me niet?) of kan je gewoon het contact omzetten en je kachel aanzetten (dan pompt hij de KVS rond toch?) met een trechter erin en dan wachten tot het bij ieder ontluchtingspunt (3 totaal, maar de exacte locatie is me niet helemaal duidelijk) puur KVS uitkomt en aandraaien?

In ieder geval, de radiator zit erin :P Hier heb ik ook nog wel vragen over (en foto's) maar moet nu naar mijn werk, dus dat komt later even.


Er zijn inderdaad 3 ontluchtingspunten zie hieronder:
Image

Van links naar rechts,
1: ventieldopje
2: op thermostaathuis, met torx of imbus los te draaien
3: op de radiator

Ik doe het zelf ook altijd in die volgorde... Heb je je thermostaat nog nagekeken toevallig?
Het onluchtingsding op de radiator moet je openzetten, dan vervolgens een leeg halve liter flesje cola, sinas, 7up of cassis doordemidden knippen en op zn kop de vuldop van je radiator zetten (als die niet helemaal afsluit doe je ff wat tape ofzo om het flesje). Hiermee verhoog je het vulpunt van de radiator en kan je het laatste ontluchtingsding ook goed ontluchten (dan is echt alle lucht uit je slangen).

Maar volgens mij als je thermostaat niet goed is zal je nooit je slangen goed kunnen ontluchten dus het is wel belangrijk dat die ook goed is :wink:

Gewoon met draaiende motor gaat prima, pas wel op voor de warme vloeistof uit het fietsventieltje, de laatste (op de radiator) doe ik met de motor uit en "blaas" dan even op de bovenkant van het flesje zodat alle lucht er langzaam uitloopt tot er vloeistof uitkomt.
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Radiator vervangen

Postby Gerrit » TueSep20, 2011 5:45:39 PM

Ice-Tea flesje is trouwens ook prima hoor.
ikke ook signature
User avatar
Gerrit
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: TueAug23, 2011 8:19:23 AM
Location: IJsselstein, Utrecht

Re: Radiator vervangen

Postby AlexanderB » TueSep20, 2011 6:01:30 PM

en om maar eventjes een misverstand uit de wereld te helpen:
-met de motor uit pompt ie geen koelvloeistof rond.
-het water stroomt altijd door de kachel, ongeacht hoe de bedining binnen staat.

de kachelbediening bedient namelijk alleen de luchtstroming (door de kachelradiator, of er niet door), de kachelradiator stroomt in principe altijd (heet) water door.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Radiator vervangen

Postby RoRalf » SatSep24, 2011 4:48:49 PM

Inmiddels zit de radiator erin, is het systeem ontlucht en loopt hij als een zonnetje!

De vragen die ik nog heb mbt de radiator zal ik binnekort nog even stellen, heb enkele foto's die ik eerst nog even moet uploaden. Het volgende project is de dynamo, maar daar zal ik eventueel een nieuw topic voor aanmaken in electrisch, is hier geloof ik niet helemaal de bedoeling.

Heb vandaag wel even een multimeter aangeschaft en zag dat de dynamo 15V levert (in zijn vrij, bij veel gas, alles verder uit). Dit lijkt me eigenlijk iets teveel? Vandaar het waarschuwingslampje? Ben een beetje bang dat ik dingen ga overbelasten als ik hier te lang mee blijf rijden... De accu geeft een nette 12.3 als de motor niet loopt.
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Radiator vervangen

Postby Terminal » SunSep25, 2011 10:36:17 AM

Klinkt als een defecte spanningsregelaar, deze zou ik wel gaan vervangen op zeer korte termijn! Je accu kan er aan overlijden, maar ook andere elektronica in de auto. Maximale laad spanning zit rond de 14.2volt.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Radiator vervangen

Postby PeterM » SunSep25, 2011 10:04:22 PM

Doet de ventilator op de radiateur het nu ook zoals het hoort? Bij ax-en gaat de thermoschakelaar in de radiateur namelijk nogal eens stuk.

P. :D
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
User avatar
PeterM
AX Master
AX Master
 
Posts: 1014
Joined: FriOct01, 2004 1:08:57 PM
Location: Drunen

Re: Radiator vervangen

Postby RoRalf » MonSep26, 2011 12:36:45 PM

PeterM wrote:Doet de ventilator op de radiateur het nu ook zoals het hoort? Bij ax-en gaat de thermoschakelaar in de radiateur namelijk nogal eens stuk.

P. :D


Ik heb hem nog niet aangehad eigenlijk... Maar hij hoort natuurlijk ook pas aan te gaan als hij erg warm wordt, heb wel een stukje gereden inmiddels, maar zo warm is hij nog niet geworden (het wordt ook kouder natuurlijk).

Kan ik dat ding misschien doormeten..? Of moet ik hem gewoon even goed op z'n staart trappen..?
RoRalf
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: ThuDec27, 2007 6:40:40 PM

Re: Radiator vervangen

Postby AlexanderB » MonSep26, 2011 12:41:10 PM

hij schakelt in principe als de watertemperatuur op 105 graden is.. buiten de auto doormeten is redelijk lastig meestal..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Radiator vervangen

Postby PeterM » MonSep26, 2011 6:22:36 PM

Wat ik meestal deed was het volgende:

Het thermocontact uit de radiateur schroeven en tijdelijk even een kapotte of andere er in om het lekken te stoppen. Dan de stekker er weer in steken en auto op contact. Voorzichtig met een hetelucht verfbrander op een lage stand de thermoschakelaar opwarmen. Dan merk je snel genoeg of ie uberhaupt nog wat doet.


P. :D
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
User avatar
PeterM
AX Master
AX Master
 
Posts: 1014
Joined: FriOct01, 2004 1:08:57 PM
Location: Drunen


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests

cron