1.3 kop op 16V onderblok

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

1.3 kop op 16V onderblok

Postby citrofenwick » ThuSep29, 2011 11:49:19 AM

Ik heb hier dus een 1.3 kop die ik op een 16V onderblok wil zetten.

Gisteren zijn we eens beginnen kijken hoe goed dat past. Het enige mogelijks probleem waar ik werd gewezen, is dat de buitenkant van de verbrandingskamer mogelijks te warm zal worden.

Op deze foto is duidelijk wat ik wil zeggen. Er ligt nu een stalen 16V koppakking op:
Image

De zuigers van een 16V-blok zijn helemaal plat en komen tot bovenaan.
Een 1.3 koppakking is ook geen optie, want die verbrandt sowieso.

Is dit bij een 8V 1.6 ook zo, en wat doen jullie daar aan?

alvst bedankt!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: 1.3 kop op 16V onderblok

Postby AlexanderB » ThuSep29, 2011 1:42:40 PM

eeh.. niks? gewoon met een 1.6 koppakking dr op zetten, ik zie niet hoe dat n probleem moet zijn.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: 1.3 kop op 16V onderblok

Postby citrofenwick » ThuSep29, 2011 5:24:41 PM

even paint er bij genomen:

Image
Reeds 2 mensen hebben mij reeds gezegd dat de plaats die ik oranje gekleurd heb te warm zal komen. Oplossing zou zijn, de cilinderkop een beetje bijwerken op die plaats.

Better safe than sorry, en het hier toch eens komen vragen :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: 1.3 kop op 16V onderblok

Postby AlexanderB » ThuSep29, 2011 5:31:54 PM

die stukken zijn bij andere blok/kop combinaties ook gewoon aanwezig, dat kan geen kwaad. :) (zo'n platte plek zorgt juist voor een mooie werveling omdat alles dr tussenuit geduwd word richting het midden waar de bougie zit.)

wat wel zo is, is dat als je de 1.3 koppakking op een 1.6 blok legt, dat de koppakking dan in het oranje gedeelte steekt. daarom dus koppakking matchen met blok.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: 1.3 kop op 16V onderblok

Postby denny » ThuSep29, 2011 6:22:33 PM

fenwick,

had op je pm ook al gereageerd. Over het warm worden zou ik me niet te druk maken. Er zijn er genoeg die met deze setup al jaren rondrijden ook rallyteams. Ik zou me eerder zorgen maken over klep contact met de zuiger. Zeker met aangepaste nokkenas. Duratie en kleplift kunnen nogal desastreus zijn. Meten is weten en pockets zijn altijd safe ;).
Verder de vraag of het voor jullie homologatie mag? Wordt bij de specials inschrijven denk ik ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: 1.3 kop op 16V onderblok

Postby citrofenwick » ThuSep29, 2011 9:02:56 PM

Fijn om te horen dat het dan toch geen problemen op zal leveren wat dat betreft. De nokkenas gaat er uit om te kijken welke het exact is. Klepcontact zal gecontroleerd worden.

dankje voor de antwoorden heren!

(en dit blok wordt uitsluitend op circuit ingezet ;))
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: 1.3 kop op 16V onderblok

Postby Axel » MonOct03, 2011 8:56:04 PM

Om problemen met de kleppen die de zuigers kunnen raken te omzeilen kun je ook een TU5 NFZ onderblok nemen.
Dat is wat wij gedaan hebben met mijn circuit-AX.
De zuigers van ons NFZ-blok zijn enigzins hol, dwz het oppervlak van de bovenzijde van de zuiger zakt enigszins in, als een soort schaaltje, zeg maar, maar dan heel plat. natuurlijk.
Met zo'n combinatie hebben we enkele jaren gereden, ook in meerdere auto's.
Bij de mijne ging het blok kapot doordat de carburateurs niet meer afsloten waardoor een cylinder telkens volliep en uit eindelijk een drijfstang krom duwde.
Axel
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: SatJun11, 2011 5:27:27 PM

Re: 1.3 kop op 16V onderblok

Postby citrofenwick » MonOct03, 2011 9:52:32 PM

Naja, dat 16V onderblok heb ik nu al, en die NFZ-blokken liggen nu ook niet bepaald voor het rapen :P

Ik heb vanavond nog iets gehoord waar mn blokje eventueel mee te maken kan hebben. Mn zuigerveren zouden het nogal zwaar te verduren kunnen krijgen omdat veel van de krachten aan de buitenkant zullen zitten tegen de cilinderwand en zo tegen de zuigerveren zullen drukken. Zaterdag doen we er mee verder. Ik ben benieuwd en wil vooral bijleren. (en dat het blok heel blijft)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests

cron