kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking??

Postby aapje63 » ThuOct13, 2011 10:42:03 PM

Hallo al een tijdje weet ik dat de kop zweet van de ax van mijn vrouw, maar hield alles netjes bij, ook drupte de waterpomp een drupje..


Maar nu ging ik de vloeistoffen weer nakijken en de olie was goed peil ook en geen witte sludge op de dop en of pijlstok.

Toen draaide ik de dop van het koelvloeistof eraf, en daar zat wat sludgje op en ook als ik in de vul-tuit keek...

Eigenlijk zoals deze geleende forum foto
Image

Ik vermoed nu dus dat de koppakking stuk is.... kan dit dat er dan olie naar het koelvloeistof deel gaat?

Het is best jammer het is een lekker auto'tje zeker voor wat hij moet doen en dat is Almere en omstreken..

Is er iemand omgeving Almere die mij kan helpen deze AX nog even rijdend te houden...
Zijn of is hier een sleutelaar/ster


Distributie moest ook vervangen dit gebeurt dan gelijk en de waterpomp...

In jan moet de auto ook weer gekeurd kan ik tot dan doorrijden met steeds nakijken?
Hoe zit dit nu met vorst werkt de koelvloeistof nu wel...? zodat de motor niet bevriest?

Maar tweede vraag ik ben helaas aan mijn rug invalide ik kan zelf niet sleutelen en in of onder een auto hangen is of zijn er sleutelaars de mij helpen kunnen ...tegen een redelijke vergoeding, zodat.... het voor oons te betalen is?

Ik verneem graag ook of we even door kunnen rijden tot jan..2012 we rijden niet veel..... en niet ver.....
Image

Het gaat over een 1.1 first van 1994 met km stand 148.422 KM zie foto kenteken heb ik ff niet bij de hand.

Vr groet
Arnold
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby AlexanderB » FriOct14, 2011 4:53:59 PM

dat kan, maar meestal zou je het ook tweezijdig verwachten, ook sludge/water in de olie. als het water en de olie gewoon op pijl blijven, en (na schoonmaken van de dop enzo) zich geen nieuwe sludge vormt, dan zal het best wel eens kunnen meevallen.

als het koelwater antivries bevat dan is er niks aan de hand voor de winter. er zijn altijd auto's die gevuld worden met kraanwater, in de zomer is het nog niet zo heel erg, maar in de winter barst dan de radiator. (het sowiso verstandig om het koelsysteem te vullen met koelvloeistof en demi-water, en niet kraanwater, maar dat is een 2e.)

mocht de koppakking wel stuk blijken, of wil je m alsnog vervangen vanwege het olie-zweten, dan bij deze een 1e aanbod voor koppakking, distributieriem, spanrol en waterpomp, incl materiaal en alles, €200?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby Ceristimo » FriOct14, 2011 9:19:29 PM

Ah joh, die smurrie heb ik soms ook aan m'n radiatordop hangen. Meestal nog erger dan op die foto, en 't zit dan ook aan de bovenkant van de vulbuis geklonterd. Effe met een keukenpapiertje wegvegen en verder negeren.

Komt voornamelijk als je veel korte ritten rijdt en de motor dus nooit mooi op temperatuur kan komen. Daar 90% van de AX'en hun leven slijten met van die korte 10-minuten ritjes naar 't winkelcentrum tref je dit bij de meesten wel aan. Zolang je geen vloeistoffen verliest en er geen koelwater in je olie zit moet je van die sludge niet wakker liggen.

Water in je olie kunt je makkelijk controleren door de pijlstok uit de motor te trekken en onderaan, waar de olie zit, een aansteker te houden. Als het dan begint te knetteren zit er water in, en als er niks gebeurt zit er geen water in je olie en hoef je je echt niet druk te maken.

Ach, en zweten doen die TU-blokjes eigenlijk altijd wel wat. Mag na een jaar of 15 toch ook wel 'n keertje? Zolang 't ouwe aangekoekte olieprut is en geen verse vloeibare is ook dat niet zo interessant.

@AlexanderB
Is jouw uurloon zo laag? Tjonge.... Ik denk dat ik mijn AX ook maar bij jou in onderhoud doe. Scheelt mij weer een hoop vrije zaterdagen, en om de kosten hoef je 't bij jou dus niet te laten. Wat vraag je voor ashoesjes vervangen? :lol:
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby AlexanderB » FriOct14, 2011 9:46:21 PM

haha, Marc zei t ook al, maar dat valt nog wel mee..

ashoesjes vervangen heb ik geen ervaring mee, dat lijkt me me geen leuk werkje :P besides, goede 1.1 assen kosten 25 euro, assen met kapotte ashoezen 10, dus blijkbaar is die "service" maar 15 euro waard, (even los van het uittrekken en terugmonteren van assen, wat echt 5 minuten werk is als je eenmaal weet hoe t moet))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby aapje63 » SatOct15, 2011 1:06:51 AM

Ik heb net ja het is laat toch een aansteker gevonden, en een zaklantaarn,

Dus naar buiten motorkap AX open en pijlstok eruit, en de vlam erop, de olie verbrand gewoon geen geknetter.

(ja ik knetter nu we hahahaha want om de test nogmaals te doen haalde ik de olie resten van pijlstok en daze was auwwwww HEET dus vette blaar op de duim hahaha :oops: leek hè en gene verstand van auto's en geen verstand van aanstekers.... :wink:



Ook ff verder weer gekeken was toch op....lol en buiten.
update vrijdag 15-10-2011 dus....

1. Auto vandaag mee geweest met vrouw rondje Almere ong24 km 12 ochtend en 12km terug de middag
2. Net ook de koeldop los en was nu nog schoon..
3. De binnenkant olie vuldop ook schoon.. ook in het gat van de olie vuldop kijkend schoon geen sludge.
4. Olie peilstok ook normale zwarte olie en ook met vuur(aansteker geen geknetter).
5. Is dit ook te horen ook als het koelvloeistof is?
6. Ook geen prut sludge op peilstok.
7. En met vlam op de olie van de peilstok geen gespetter maar gewoon walmende olie die weg brande.

Morgen straks dus moet ik even Almere Voorthuizen heen en weer ik neem even de AX mee...om de scouting jongens op te halen dan kijk ik weer even...


Alvast bedankt

Arnold
Almere


Ceristimo wrote:Ah joh, die smurrie heb ik soms ook aan m'n radiatordop hangen. Meestal nog erger dan op die foto, en 't zit dan ook aan de bovenkant van de vulbuis geklonterd. Effe met een keukenpapiertje wegvegen en verder negeren.

Komt voornamelijk als je veel korte ritten rijdt en de motor dus nooit mooi op temperatuur kan komen. Daar 90% van de AX'en hun leven slijten met van die korte 10-minuten ritjes naar 't winkelcentrum tref je dit bij de meesten wel aan. Zolang je geen vloeistoffen verliest en er geen koelwater in je olie zit moet je van die sludge niet wakker liggen.

Water in je olie kunt je makkelijk controleren door de pijlstok uit de motor te trekken en onderaan, waar de olie zit, een aansteker te houden. Als het dan begint te knetteren zit er water in, en als er niks gebeurt zit er geen water in je olie en hoef je je echt niet druk te maken.

Ach, en zweten doen die TU-blokjes eigenlijk altijd wel wat. Mag na een jaar of 15 toch ook wel 'n keertje? Zolang 't ouwe aangekoekte olieprut is en geen verse vloeibare is ook dat niet zo interessant.

@AlexanderB
Is jouw uurloon zo laag? Tjonge.... Ik denk dat ik mijn AX ook maar bij jou in onderhoud doe. Scheelt mij weer een hoop vrije zaterdagen, en om de kosten hoef je 't bij jou dus niet te laten. Wat vraag je voor ashoesjes vervangen? :lol:
Last edited by aapje63 on SatOct15, 2011 1:23:28 AM, edited 1 time in total.
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby Ceristimo » SatOct15, 2011 1:23:21 AM

aapje63 wrote:1. Auto is vandaag weer mee geweest met vrouw rondje Almere denk 24 km 12 ochtend en 12 terug de middag
2. Net ook de koeldop los en was nu nog schoon..
3. De binnenkant olie vuldop ook schoon.. ook in het gat van de olie vuldop kijkend schoon..geen sludge.
4. Olie peilstok ook normale zwarte olie en ook met vuur geen geknetter.... (dit lijk je volgens mij duidelijk te
horen...ook als het koelvloeistof is) maar ook geen prut sludge op de peilstok..
5. En met vlam op de olie van de peilstok geen gespetter maar gewoon walmende olie die weg brande


Ritjes van 12 kilometer zijn voor een auto eigenlijk ook gewoon te kort. Als je continu dit soort ritten met de auto maakt, dan komt de motor nooit goed op temperatuur.

Dat heeft drie nadelen:
1) Slijtage aan je motor. De olie in de motor blijft koud en komt nooit op temperatuur. Koude olie is dikker (stroperiger) dan warme olie, en het smeert dan dus niet zo goed. Als je continu korte ritten rijdt, dan rij je eigenlijk al je kilometers voortdurend met een koude - en dus minder goed gesmeerde- motor. Da's dus extra slijtage. Maarja, 't is "maar" een AX, dus lekker boeiuh!
2) Je krijgt mayonaise in je koelwater. Handig als je vaak friet eet, maar anders niet echt.
3) Je carterontluchting kan gaan verstoppen met deze mayonaise.

Als je naar je motorblok kijkt, dan is je carterontluchting dat kleine slangetje, wat aan de achterkant op het kleppendeskel zit (de bovenkant van je motor, op 't kleppendeksel zit ook je olie bijvuldop) en naar de bovenkant van het luchtfilter gaat. Klein kort, dik slangetje. Kan eigenlijk niet missen. Trek die ook 'ns van de motor af en check 'm. De slangenklemmetjes waarmee hij op z'n plek wordt gehouden kan je met dopje 8 losdraaien.

De carterontluchting dient ervoor om uhh...nouja, je carter (die bak onderaan je motor waar alle motorolie inzit en waar 't uit wordt gepompt door je motor heen) te ontluchten. Immers, je olie wordt warm, dus d'r komt druk op de ketel. Als die druk er nergens uit kan, dan wordt de carterdruk veel te hoog, spuit je olie uit alle gaten en kieren en moet je iedere dag een nieuwe oliepijlstok kopen, omdat de oude er door de druk onder 't rijden uit wordt geperst.

Da's niet handig, dus vandaar dat slangetje. Heeft Citroën weer handig bedacht, nietwaar? Die malle Fransen kunnen nog wel wat, hoor.
Nou, dat slangetje dus. Wat hij doet is ten eerste ontluchten (krijg je niet teveel druk), en in de tweede plaats eventuele warme verdampende resten olie via het luchtfilter naar de cilinders van je motor leiden, zodat 't mee verbrandt wordt. Je kunt je carterontluchting ook weg laten, en dan kwakt 'ie die olie op 't wegdek, maar vanwege al dat milieugezeur mag 't niet, en wil Vadertje Staat graag dat 't meeverbrand wordt. Dan ben je d'r immers ook vanaf.

Enfin, als die caterontluchting ook vol zit met sludge, dan kan dat wel eens vervelende gevolgen hebben. Dus check die ook effe.


Als 't straks goed winter is en het vriest, dan gaat die smurrie namelijk nog veel erger worden, omdat met die korte ritten van je de olie nog minder goed op temperatuur komt.
Een keer je olie verversen als dit er al 15.000 of meer inzit kan ook wel 'ns helpen die sludge tegen te gaan. En olie verversen zijn nou ook de kosten niet, helemaal niet als je 't zelf doet.

't Beste is natuurlijk gewoon geen korte ritjes (het duurt minimaal 15 minuten voor je olie goed op temperatuur is. Eigenlijk is iedere rit minder dan 25/30 minuten al 'te kort' te noemen...). Maarja, die luxe heeft ook niet iedereen.

Je hebt ook geen water in je olie. Da's fijn. Die koppakking van jou is echt niet lek, hoor. Gewoon doorpruttelen. Wel wat aan die waterpomp gaan doen binnenkort. Nu drupt 'ie nog, maar over 'n maand kan 'ie dan ineens spontaan al z'n water gaan verliezen, dus houdt dat in de gaten.
Last edited by Ceristimo on SatOct15, 2011 1:34:45 AM, edited 1 time in total.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby aapje63 » SatOct15, 2011 1:34:00 AM

JA kleine stukjes...dan heb je in Almere nog geluk dat er buiten de wijken allemaal dreven end zijn waar je 80 km rijd en op sommige 100 km
Ja daar is de auto voor mijn vrouw....lerares..
Ik zal goed opletten met die waterpomp...

Eigenlijk moet hij een distributie snaar/spanrollen en waterpomp
Maar dit kan ik zeker zelf niet, en dan wil eerst zeker weten of de koppakking niet stuk is anders moet dit dubbel...

En zit nu met zere vinger en zere duim :lol: maar wel een beter gevoel over de AX ..mag ik je bedanken...

Morgen ff ritje Voorthuizen dan pak ik de snelweg en dan rijd hij eens een stukje.....

Ik geef nog even een berichtje hoe of wat morgen.


JA de olie mag wel eens vervangen worden, helaas kan ik dit zelf niet invalide aan de rug door een bouwongeval...
en dan is alles altijd duur...of je moet een mannetje weten maar ik weet er geen hier dichtbij Almere..
De V snaar piepte bij de ax...dus dit geb ik net aan kunnen verhelpen wel ff morfine voor de pijn dus...en dat is ene klusje van niets...een bout los spanschroef bout weer vast.

Kan er 15w40 in?

slaapse en prettig wekend.

Arnold



Ceristimo wrote:
aapje63 wrote:1. Auto is vandaag weer mee geweest met vrouw rondje Almere denk 24 km 12 ochtend en 12 terug de middag
2. Net ook de koeldop los en was nu nog schoon..
3. De binnenkant olie vuldop ook schoon.. ook in het gat van de olie vuldop kijkend schoon..geen sludge.
4. Olie peilstok ook normale zwarte olie en ook met vuur geen geknetter.... (dit lijk je volgens mij duidelijk te
horen...ook als het koelvloeistof is) maar ook geen prut sludge op de peilstok..
5. En met vlam op de olie van de peilstok geen gespetter maar gewoon walmende olie die weg brande


Ritjes van 12 kilometer zijn voor een auto eigenlijk ook gewoon te kort. Dan is de motor nog niet op temperatuur. Als je continu dit soort ritten met de auto maakt, dan komt de motor nooit goed op temperatuur.

Da's qua slijtage niet zo goed voor je motor, maar enfin: 't is een AX, dus dat maakt ook eigenlijk niet uit. Maar met dat soort kleine ritjes krijg je dus inderdaad van die mayonaise prut in je radiator.

Als 't straks goed winter is en het vriest, dan gaat die smurrie nog veel erger worden. Een keer je olie verversen als dit er al 15.000 of meer inzit kan ook wel 'ns helpen die sludge tegen te gaan. En olie verversen zijn nou ook de kosten niet, helemaal niet als je 't zelf doet.

Je hebt geen water in je olie. Die koppakking van jou is echt niet lek, hoor. Gewoon doorpruttelen. Wel wat aan die waterpomp gaan doen binnenkort. Nu drupt 'ie nog, maar over 'n maand kan 'ie dan ineens spontaan al z'n water gaan verliezen, dus houdt dat in de gaten.
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby Ceristimo » SatOct15, 2011 1:36:51 AM

aapje63 wrote:Kan er 15w40 in?


Ja hoor. Dat lust 'ie wel. Mag ook 10W40 in, maar 15W40 is wat dikker...Dat lekt d'r met die ouwe blokjes wat minder snel uit... :lol:
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby q01z » SatOct15, 2011 9:02:07 AM

als ik het het verhaal zo een beetje lees, denk ik dat Ceristimo gewoon de goede conclusie heeft getrokken.. en er weinig mis is met hte blokkje, behalve dat het te weinig km's maakt :)


d-riem/spanrol/waterpomp, hoelang en hoeveel km's zitten deze er al in?
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby aapje63 » SatOct15, 2011 12:59:28 PM

q01z wrote:als ik het het verhaal zo een beetje lees, denk ik dat Ceristimo gewoon de goede conclusie heeft getrokken.. en er weinig mis is met hte blokkje, behalve dat het te weinig km's maakt :)


d-riem/spanrol/waterpomp, hoelang en hoeveel km's zitten deze er al in?



Ik schaam me er dood voor maar weet niet staat nergens op motor en in boekjes... maar gezien dit bij de garage ook veel kost hebben we het even uitgesteld.... financieel.... invalide dus.... garage rond de 165 euro....ex waterpomp

Ik weet als hij knapt is het duurder dus valse bezuiniging....... zelf lukt het me niet en durf ik het ook niet...

Hopelijk vind ik een beuntje in Almere/omgeving..
groetjes..
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby Ceristimo » SatOct15, 2011 1:53:11 PM

Volgens mij weet vrijwel niemand die een AX koopt hoe 't zit met de distributieriem en dergelijke. Tja, je kunt pech hebben of niet. Mijn eerste AX reed na 21 jaar en 104.000 kilometer nog met de originele riem rond. Van mijn huidige AX weet ik alleen dát hij ooit vervangen is, maar wanneer is op de sticker niet meer te lezen. Als ik een beetje goed tuur kan ik nog net vaagjes volgens mij 6 onleesbare cijfers ontdekken, dus dat betekend dan dat de riem in elk geval pas na 100.000 vervangen is. Die kan nu dus nog wel effe mee. Denk ik. Zo houd ik mezelf tenminste voor de gek :P

Als je distributieriem knapt heb je wel je kleppen aan gort liggen, inderdaad. Dan kan je op zoek naar een nieuwe kop, maar die hoeven ook zoveel niet te kosten. Moet er natuurlijk wel net één aangeboden worden, maar goedwerkende 1.1 blokjes zie je hier bij de club soms nog wel gratis weggegeven worden.

AlexanderB heeft je al een aanbod gedaan.
AlexanderB wrote:deze een 1e aanbod voor koppakking, distributieriem, spanrol en waterpomp, incl materiaal en alles, €200


Daar gaat een garage het echt niet voor doen... Sterker nog, voor die prijs mag Alexander 't ook wel voor mij komen doen...:P
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby aapje63 » SatOct15, 2011 5:57:23 PM

Over de koppakking..

Ik ben net mijn zoon wezen halen hij was met scouting naar Voorthuizen,heen en weer, gemiddeld rnd de 110 kp per uur gereden, ik dacht doe ff rustig aan en ja zo'n rijder ben ik eigenlijk ook geen scheurder...

Net na even wat afkoelen de dop van het koelvloeistof er af en geen sludge..., in de vulpijp kijken...ook niet, en ja ik zie wel koelvloeistof dus leeg is hij ook niet.
De oliedop eraf en gewoon netjes zwart..geen sludje.
Olie peilstok omhoog grrrrrr breekt het groene dopje er af helemaal verpulverd... (das lekker hoe kom ik nu weer aan een nieuwe..) ben 48 maar zelf nooit op een sloperij geweest... ja toen ik klein was met me grote broer...lol
Maar ook op de pijlstok geen sludge, ik denk dus dat het bij doorzweten van de pakking blijft.......

JA ik heb het gelezen van de koppakking ik ben natuurlijk een leek, en dit lijkt erg goedkoop...ja toch, maar zo te zien woond hij in delft... en ik in Almere dus dan moeten we even kijken hoe we het doen gaan... en ja als de kop niet hoeft...en alleen de distributie dan neem ik aan dat hij de auto toch koud moet hebben... (en misschien is het dan ..als de prijs klopt wel verstandig de koppakking ook maar te doen)
Ik ken hier natuurlijk niemand dus kan me geen voorstelling geven wie het is en of hij een sleutel plek heeft, ik heb hem wel een pm gestuurd met info end maar nog geen reactie gezien..

Ik heb zelf het idee dat de eerste distributie snaar er nog op zit...en dat is toch 148...km en 1 jr.... dus...

Ik wacht eerst even de APK begin febr af.... dan weet ik of er meer onkosten zijn...en zien we verder.

Maar ja een nieuwe peilstok moet ik dus wel hebben waar haal ik die van een auto van ....16 jr oud..
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby aapje63 » SatOct15, 2011 5:58:30 PM

Over de koppakking..

Ik ben net mijn zoon wezen halen hij was met scouting naar Voorthuizen,heen en weer, gemiddeld rnd de 110 km per uur gereden, ik dacht doe ff rustig aan en ja zo'n rijder ben ik eigenlijk ook geen scheurder...

Net na even wat afkoelen de dop van het koelvloeistof er af en geen sludge..., in de vulpijp kijken...ook niet, en ja ik zie wel koelvloeistof dus leeg is hij ook niet.
De oliedop eraf en gewoon netjes zwart..geen sludje.
Olie peilstok omhoog grrrrrr breekt het groene dopje er af helemaal verpulverd... (das lekker hoe kom ik nu weer aan een nieuwe..) ben 48 maar zelf nooit op een sloperij geweest... ja toen ik klein was met me grote broer...lol
Maar ook op de pijlstok geen sludge, ik denk dus dat het bij doorzweten van de pakking blijft.......

JA ik heb het gelezen van de koppakking ik ben natuurlijk een leek, en dit lijkt erg goedkoop...ja toch, maar zo te zien woond hij in delft... en ik in Almere dus dan moeten we even kijken hoe we het doen gaan... en ja als de kop niet hoeft...en alleen de distributie dan neem ik aan dat hij de auto toch koud moet hebben... (en misschien is het dan ..als de prijs klopt wel verstandig de koppakking ook maar te doen)
Ik ken hier natuurlijk niemand dus kan me geen voorstelling geven wie het is en of hij een sleutel plek heeft, ik heb hem wel een pm gestuurd met info end maar nog geen reactie gezien..

Ik heb zelf het idee dat de eerste distributie snaar er nog op zit...en dat is toch 148...km en 1 jr.... dus...

Ik wacht eerst even de APK begin febr af.... dan weet ik of er meer onkosten zijn...en zien we verder.

Maar ja een nieuwe peilstok moet ik dus wel hebben waar haal ik die van een auto van ....16 jr oud..
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby Ceristimo » SatOct15, 2011 6:27:27 PM

Van iedere willekeurige AX bij de sloop? Anders voor ongeveer een tientje bij de Citroën dealer... Aan de bomen groeien ze helaas niet.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby AlexanderB » SatOct15, 2011 6:28:42 PM

ow, daar is dan iets misgegaan, ik heb nog geen PM binnengekregen.

ik ben Alexander, 22 jaar, student werktuigbouwkunde. ik heb 3 plekken waar ik graag sleutel, 2 daarvan zijn mooi uitgeruste doe-het-zelf garages, de 3e is voor de deur bij een van die 2 garages, in een grote overdekte loods, maar dan zonder brug.
voor de deur sleutelen doe ik niet (slechte ervaring mee, 1 klein klusje was gelijk n boete van 300 euro :( ik wist niet eens dat dat niet mocht, maar nu dus wel)

een peilstok is simpel, even naar de citroen of peugeotdealer, en een peilstok voor een citroen saxo of peugeot 106 vragen (die met zo'n gele knop), die kosten een paar euro, en zijn nog beter dan die oude groene ook.

en in principe is het wel prettig als de motor even kan afkoelen, maar het is geen probleem om hierheen te rijden, mijn ervaring is dat met een half uurtje de auto ver genoeg is afgekoeld om de 1e dingen los te gaan maken, en voor de kop dr weer op zit, is alles al weer kamertemperatuur. :) en terwijl ik bezig ben met de auto, kunt u natuurlijk ook rondkijken in het mooie stadscentrum van Delft. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby aapje63 » SatOct15, 2011 7:15:19 PM

Nee ze groeien niet aan de bomen Ceristimo ik heb even gekeken net hahahahah

En AlexanderB ik heb je een pm gezonden hopelijk nu goed..

Vr gr en bedankt mensen wat is zo'n forum toch waardevol....je ziet maar weer ik ben wat gerust....
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby AlexanderB » SatOct15, 2011 7:35:42 PM

en ondertussen ook een PM terug :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby q01z » SunOct16, 2011 8:46:34 AM

die koppakking zou ik persoonlijk pas vervangen als het nodig is.

Bij het vervangen van een koppakking is er altijd een risico aanwezig dat er iets fout gaat, dat risico zou ik niet nemen als dit niet noodzakelijk is en wel uw dagelijks vervoer.

distributieriem / spanrol / waterpomp is wel een goede combinatie om te vervangen, als niet duidelijk is wanneer dit is gebeurd.
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Wat foto's van doorzweten/lekken

Postby aapje63 » MonOct17, 2011 4:33:12 PM

Image

Image

Image

Het lijkt erg, als ik bv een stuk gereden heb (dus wat km) ligt er een klein plasje op de grond kleine ritjes nouwelijks of niets

Ik kijk heel af en toe na en dan hoogruit ene half plastic bekertje koelvloeistof en ik zie in de vulpijp de koelvloeistof weer, ik vul hem nooit meer te vol gezien hij het dan door het gaatje onder de dop loost (dit hoort heb ik gelezen)

Ik hoef dus nooit veel koelvloeistof bij te vullen...

Maar waar het precies lekt??

Van boven lijkt het mij door zweten van olie... maar onder de carter rand bij de boutjes als ik met vinger voel en ruik/proef dan is het zoetig dus koelvloeistof. Dit komt achter de plastic behuizing distributie vandaan, maar of dit daar vanaf de kop komt of waterpomp kan ik niet zien...

Auto rijd goed.....

Gr
Arnold
Last edited by aapje63 on MonOct17, 2011 4:44:59 PM, edited 1 time in total.
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby q01z » MonOct17, 2011 4:39:23 PM

ha Arnold,


dit lijkt ogenschijnlijk erger dan dat het is... de lekkage die je ziet aan olie komt vermoedelijk van het oliekanaal vd koppakking, dit is een berucht punt bij de TU blokjes.. maar daar zal het niet kapot op lopen.

die koelvloeistof is natuurlijk wel verdacht, maar aangezien je vrijwel niets hoeft bij te vullen.. kan dat bijna niets zijn..
de enige plek waar het zou kunnen lekken is je waterpomp.

nu ben ik persoonlijk wel van het preventief onderhoud, maar hier zou ik zelf nog niets aan doen. Wel natuurlijk als er meer koelvoeistof verdwijnt.. om de hoeveel km wordt dit ongeveer gecontroleerd, om de 100 of om de 1000 of om de 5000? :)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests

cron