Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ceristimo wrote:Ah joh, die smurrie heb ik soms ook aan m'n radiatordop hangen. Meestal nog erger dan op die foto, en 't zit dan ook aan de bovenkant van de vulbuis geklonterd. Effe met een keukenpapiertje wegvegen en verder negeren.
Komt voornamelijk als je veel korte ritten rijdt en de motor dus nooit mooi op temperatuur kan komen. Daar 90% van de AX'en hun leven slijten met van die korte 10-minuten ritjes naar 't winkelcentrum tref je dit bij de meesten wel aan. Zolang je geen vloeistoffen verliest en er geen koelwater in je olie zit moet je van die sludge niet wakker liggen.
Water in je olie kunt je makkelijk controleren door de pijlstok uit de motor te trekken en onderaan, waar de olie zit, een aansteker te houden. Als het dan begint te knetteren zit er water in, en als er niks gebeurt zit er geen water in je olie en hoef je je echt niet druk te maken.
Ach, en zweten doen die TU-blokjes eigenlijk altijd wel wat. Mag na een jaar of 15 toch ook wel 'n keertje? Zolang 't ouwe aangekoekte olieprut is en geen verse vloeibare is ook dat niet zo interessant.
@AlexanderB
Is jouw uurloon zo laag? Tjonge.... Ik denk dat ik mijn AX ook maar bij jou in onderhoud doe. Scheelt mij weer een hoop vrije zaterdagen, en om de kosten hoef je 't bij jou dus niet te laten. Wat vraag je voor ashoesjes vervangen?
aapje63 wrote:1. Auto is vandaag weer mee geweest met vrouw rondje Almere denk 24 km 12 ochtend en 12 terug de middag
2. Net ook de koeldop los en was nu nog schoon..
3. De binnenkant olie vuldop ook schoon.. ook in het gat van de olie vuldop kijkend schoon..geen sludge.
4. Olie peilstok ook normale zwarte olie en ook met vuur geen geknetter.... (dit lijk je volgens mij duidelijk te
horen...ook als het koelvloeistof is) maar ook geen prut sludge op de peilstok..
5. En met vlam op de olie van de peilstok geen gespetter maar gewoon walmende olie die weg brande
Ceristimo wrote:aapje63 wrote:1. Auto is vandaag weer mee geweest met vrouw rondje Almere denk 24 km 12 ochtend en 12 terug de middag
2. Net ook de koeldop los en was nu nog schoon..
3. De binnenkant olie vuldop ook schoon.. ook in het gat van de olie vuldop kijkend schoon..geen sludge.
4. Olie peilstok ook normale zwarte olie en ook met vuur geen geknetter.... (dit lijk je volgens mij duidelijk te
horen...ook als het koelvloeistof is) maar ook geen prut sludge op de peilstok..
5. En met vlam op de olie van de peilstok geen gespetter maar gewoon walmende olie die weg brande
Ritjes van 12 kilometer zijn voor een auto eigenlijk ook gewoon te kort. Dan is de motor nog niet op temperatuur. Als je continu dit soort ritten met de auto maakt, dan komt de motor nooit goed op temperatuur.
Da's qua slijtage niet zo goed voor je motor, maar enfin: 't is een AX, dus dat maakt ook eigenlijk niet uit. Maar met dat soort kleine ritjes krijg je dus inderdaad van die mayonaise prut in je radiator.
Als 't straks goed winter is en het vriest, dan gaat die smurrie nog veel erger worden. Een keer je olie verversen als dit er al 15.000 of meer inzit kan ook wel 'ns helpen die sludge tegen te gaan. En olie verversen zijn nou ook de kosten niet, helemaal niet als je 't zelf doet.
Je hebt geen water in je olie. Die koppakking van jou is echt niet lek, hoor. Gewoon doorpruttelen. Wel wat aan die waterpomp gaan doen binnenkort. Nu drupt 'ie nog, maar over 'n maand kan 'ie dan ineens spontaan al z'n water gaan verliezen, dus houdt dat in de gaten.
aapje63 wrote:Kan er 15w40 in?
q01z wrote:als ik het het verhaal zo een beetje lees, denk ik dat Ceristimo gewoon de goede conclusie heeft getrokken.. en er weinig mis is met hte blokkje, behalve dat het te weinig km's maakt
d-riem/spanrol/waterpomp, hoelang en hoeveel km's zitten deze er al in?
AlexanderB wrote:deze een 1e aanbod voor koppakking, distributieriem, spanrol en waterpomp, incl materiaal en alles, €200
Users browsing this forum: No registered users and 27 guests