Fussee's type 1/2

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Fussee's type 1/2

Postby Ceristimo » FriOct14, 2011 10:22:05 PM

25 euro? Waar dan? Mijn linkeras rommelt nu behoorlijk, omdat ik dus (zonder het te weten) al een poos met een droge homokineet rondrijd. Nu moest ik toch nog twee van die asmoeren ophalen bij de Citroën dealert (wat een shitservice daar iedere keer trouwens, die lui moeten zich doodschamen maar ik kan voor die moeren nergens anders terecht. Voor andere dingen die ik niet zelf kan (fusees persen, uitbalanceren) ga ik naar de Alfa Romeo garage...Dan mogen die Italiaanse racemonsters wellicht al in de folder roesten, de monteurs zijn tof :lol: ...)..

Enfin, even nagevraagd wat een nieuwe as moet kosten....DRIEHONDERVEERTIG (340!!!) eurootjes...PER AS! ZONDER montage....

Toen ik met een open bek zei: "geintje zeker?" was een arrogante blik van de hoofdmonteur genoeg om me te vertellen dat ze toch zeer zeker niet zaten te grappen en te grollen... :roll:.

Vind het trouwens wel erg dat je met een AX bij de Citroën dealer niet eens meer serieus genomen wordt...Sinds de laatste Veiligheidsdag van Citroën heb ik daar m'n bekomst wel van gehad eigenlijk. Ik bedoel, de mijne roest dan wel heerlijk aan alle kanten weg, en er zit op de hele auto geen onbeschadigd deel plaatwerk, maar dat maakt 't niet minder AX toch?

Hmm, we gaan nu wel erg offtopic....Ikhoummesmoelnuwel... :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby AlexanderB » FriOct14, 2011 10:39:43 PM

€25 --> 2ehands, zijn dr genoeg te koop onder aangeboden die nog goed zijn. en anders gereviseerd voor n euro of 100..

de citroen(+opel)dealer hier is ook bale, ze hebben 0 op voorraad, zelfs wielbouten is "hebben we niet", volgens mij doen ze alleen leasewagens, ik ga lekker naar de peugeotdealer, die zit én 2 kilometer dichterbij, én die hebben wel de juiste onderdelen (gewoon zeggen dat t voor een 106 is :P)

yep, terug naar het originele onderwerp :) de koppakking, wel of niet stuk.. we wachten even af tot Arnold antwoord heeft op de suggesties
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby Drake » FriOct14, 2011 10:41:16 PM

Ceristimo wrote:25 euro? Waar dan? =


Goede korte as?

Die heb ik gewoon liggen... voor 25 euro :lol:
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby Ceristimo » SatOct15, 2011 12:21:17 AM

AlexanderB wrote: ...(gewoon zeggen dat t voor een 106 is :P)


Ja, da's leuk en aardig met je Type II AX, maar met je Type 1 kom je dan bedrogen uit hoor. Niks past. En voor een Type 1 is qua bouten werkelijk helemaal NIETS meer te krijgen bij de Citroën dealer.

Stond ooit in Emmen, en moest daar fuseeboutjes hebben nadat ik met Punaxio de draagarmen en fusees aan de mijne had vervangen. Nou, hadden ze nergens niet. Niet in maatje 8 in elk geval. Ja, maatje groter wel, maarja..pastnie. Peugeot niet, Citroen niet...Nergens niet.

Uiteindelijk bij één of andere ijzerwarenspeciaalzaak wel de juiste boutjes van de juiste hardheid en lengte kunnen krijgen. Manmanman, wat een gezeur was dat.

Overigens wist de magazijnman bij "mijn" dealer 't verschil ook niet tussen een Type 1 en 2. Die wist volgens mij niet eens dat je AX'en 'met vierkant dashboard' hád. :lol:
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby AlexanderB » SatOct15, 2011 12:44:53 AM

nog leuker, ik heb dus aan elke kant een eigen maat, moet ik nog ff wat aan doen, dat word waarschijnlijk boren, aangezien die 258mm poten officieel helemaal niet in type 2 verkrijgbaar zijn. voor de rest ben ik nog geen problemen tegengekomen, zijn zat dingen die wel universeel zijn...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: kan een hobby sleutelaar nabij Almere helpen? koppakking

Postby Bossie » SatOct15, 2011 9:57:01 AM

AlexanderB wrote:nog leuker, ik heb dus aan elke kant een eigen maat, moet ik nog ff wat aan doen, dat word waarschijnlijk boren, aangezien die 258mm poten officieel helemaal niet in type 2 verkrijgbaar zijn. voor de rest ben ik nog geen problemen tegengekomen, zijn zat dingen die wel universeel zijn...


Sorry hoor, maar boren aan je fusees is echt een beun oplossing en nog levensgevaarlijk ook. Gewoon zorgen dat je fatsoenlijke onderdelen hebt die wel gewoon passen. Met boren ga je dat verzwakken en ruimer maken, op dat soort plekken wil je dat echt niet. Je wilt echt niet dat je fusee op een hobbel losschiet.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Fussee's type 1/2

Postby q01z » SatOct15, 2011 10:27:00 AM

zo, ff het topic gesplitst..


over de ph1 fussee-bouten; deze zijn idd NFP.. niet meer te krijgen, geen idee hoe ze dat bij de dealer oplossen, hergebruiken wil je dat soort dingen echt niet.. als ik nieuwe ph2 fussee bouten finaal krom rij op een ritje polder, wil ik niet weten wat 2e hands ph1 (dunner) doen als ik even los ga..

datzelfde geld voor uitboren, je wil daar gewoon 0 speling hebben.. als je ook maar iets scheef boort heb je een bak speling en is het levensgevaarlijk.

losschietende fussee's zijn NIET grappig, niet als je langzaam rijd, zoals JanSteven al eens voor ons gedemonstreerd heeft (tank_driver), die draaide een parkeervak in en sloopte zijn volledige voorscherm van een verder schitterende zilvergrijze GTcarb (arne ligt er nog steeds van wakker denk ik).. als je hard rijdt... tsja, ik ga nu ff zoeken naar een filmpje van een cup-Ax op zandvoort...
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Fussee's type 1/2

Postby q01z » SatOct15, 2011 10:39:00 AM

filmpje kan ik ff niet vinden..

wel nog het topic van Emiel, die het ook ooit gehad heeft;
viewtopic.php?t=17385&start=60
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Fussee's type 1/2

Postby Pascal » SatOct15, 2011 7:02:48 PM

Hebben we het over het kleine borgboutje waarmee de onderste fusee geborgd zit in het naafstuk?
Daar heb ik al jaren een standaard M8 boutje inzitten met een nylockmoertje.
Ik heb er met 'Pino' nog nooit problemen mee gehad, en da's zoals bekend een vroege type I....

Ik moet wel op zoek naar een ander naafje, want linksvoor zijn de wielboutgaten ral...
Maar die zijn uitwisselbaar tussen type I en II...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Re: Fussee's type 1/2

Postby Bossie » SatOct15, 2011 7:13:17 PM

Toch jammer dat ik het standaard boutje wat er bij mij in de fusee zat heb weggegooid, dan had je kunnen zien hoe krom die al waren en dat is M10. Maar ja, voor die 1,14 euro per stuk voor fuseeboutjes zou ik ook liever het risico nemen om gewone boutjes te nemen.............
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Fussee's type 1/2

Postby AlexanderB » SatOct15, 2011 10:05:20 PM

ja, tenzei je dus aan 1 kant een 10mm boutje hebt in een 258mm veerpoot (die alleen voor ph1 geleverd zijn zover ik weet, dus hoe ze dat gedaan hebben?!?) en rechts zat dr n standaardboutje in, die was krom, maar we hadden ff niks anders dus is er een nieuwe, rechte standaardbout in gegaan. omdat ik dat niet prettig vind heb ik nu dus 3 opties:

-nieuwe onderpoot 258mm met ph2 gat (bestaan niet)
-een 10.9 boutje met een "vlak" stukje dr in zetten, dat de dealer ze niet levert wil niet zeggen dat ze niet bestaan.
-onderpoot aanpassen naar 10mm gat zodat er een normale ph2 fuseebout in past, die ik heb liggen.

dat laatste doe ik dan niet met n accuboormachine uit de losse hand, maar in de kolomboor, of, als het ff uitkomt, met de bovenfrees, zodat ik het gat precies zo kan positioneren dat er zo min mogenlijk speling optreed.
dat een groter gat zwakker is geloof ik best, maar een dunner boutje is dat net zo goed.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fussee's type 1/2

Postby Bossie » SatOct15, 2011 10:15:03 PM

Fuseeboutjes zijn geen 10.9 boutjes maar 8.8. Dit zegt iets over de TREKsterkte, niet over de buigzaamheid van de bout.

Wil je het veilig houden, gewoon een goede veerpoot zoeken. Zelf gaten aanpassen zijn gewoon beunoplossingen en zullen het zeker niet veiliger maken. Dat je je eigen veiligheid op het spel zet is tot daar aan toe (en nee, dat wens ik je zeker niet toe), maar denk ook eens aan een ander die eventueel met je meerijdt, of een ander op straat die je hiermee in gevaar kunt brengen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Fussee's type 1/2

Postby AlexanderB » SatOct15, 2011 10:35:34 PM

hm, okay.. t getal op de bout zegt iets over de treksterkte van t materiaal, dat zou toch ook invloed moeten hebben op de buigsterkte.. ofzo.

en alsof t nu niet of minder gevaarlijk is, met 1 8mm 8.8 bout zonder vlak stukje, en 1 poot die op eenofandere manier toch al anders is als dat ie hoort te zijn.. ik rij dr al 20.000 km mee rond, en ik schat dat de eigenaren voor me dr ook al minstens 20.000 km dr mee rondgereden hebben, ik maak me dr momenteel niet heel druk over.. ik zou alleen liever die rechterpoot ook op n echte 10mm fuseebout hebben, maar aangezien er geen poten bestaan die 258 met 10mm combineren, moet ik dat zelf blijkbaar maken, en ik voel me veiliger met een iets uitgeboord gat, dan met een aangelaste remklauwbeugel.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fussee's type 1/2

Postby Bossie » SunOct16, 2011 8:28:43 AM

Het gaat niet enkel om dat vlakke stukje, maar ook over hoe de randen zijn afgewerkt en welk materiaal er is gebruikt.

De beugel voor je remklauw moet je ook niet gaan verlassen, dan ben je ook aan het beunen.

Dat het nu zoveel km goed gaat, zegt niets over hoe lang het nog goed blijft gaan. Ik kon indertijd ook rijden met de M8 bouten die de vorige eigenaar in mijn veerpoten had gedraaid. Gelukkig heb ik dat op tijd ontdekt, maar dat was anders ook hoe dan ook een keer fout gegaan. Dan kan 10km zijn, 100, of 10.000km, maar het gebeurt een keer.

Maar ga jij maar lekker de beide gaten in je veerpoot groter maken, met dezelfde tolerantie als dat de fabrikant dat kan (want anders krijg je speling en gaat het juist sluiten), een juiste afwerking van de randen (een scherpe rand scheurt nou eenmaal eerder), minder materiaal aan de veerpoot dan dat een type 2 heeft en plaats maar lekker een type 2 fuseekogel. Je weet toch dat je het kan en dat het goed gaat. Dan zien we vanzelf wel een foto verschijnen zoals onderstaande van jouw auto.

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Fussee's type 1/2

Postby q01z » SunOct16, 2011 8:54:28 AM

wacht, die veerpoot met die m8
of wat voor draagarm zit die? ph1 of ph2?
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Fussee's type 1/2

Postby gigawebs » SunOct16, 2011 10:37:11 PM

Toch zijn die fusee boutjes nog wel te krijgen bij enkele dealers voor een type 1. Heb paar maanden geleden bij de dealer in Amersfoort nog fusee boutjes voor de oude 1.0 Romy gehaald.
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Fussee's type 1/2

Postby degene » SunOct16, 2011 11:57:48 PM

Bossie wrote:Image


Vercrackt of niet .. damn, lekkere bak! Leuk kleurtje ook :roll: Zou dat RV schermpje nog bij iemand op zolder liggen :lol:
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Fussee's type 1/2

Postby AlexanderB » MonOct17, 2011 1:57:04 AM

@Bossie, ik respecteer je kennis van zaken, en t feit dat je je zorgen maakt om de veiligheid van bepaalde dingen, maar ik probeer ook maar t beste te maken van n auto die op bepaalde punten behoorlijk verbeund is, en als ik dan moet kiezen tussen.. nouja, eigenlijk geen enkele optie die echt fantastisch is, dan rest me weinig keus. ik ga niet mn onderstel wegpleuren waar ik net nieuwe remschijven en blokjes en alles voor heb gekocht, omdat iemand anders t blijkbaar voor elkaar gekregen heeft om een ph2 bout in een ph1 poot te krijgen, of "downgraden" met een nieuwe ph1 linkerpoot en ph1 draagarm naar 8mm, dan heb ik liever rechts ook 10mm,

ik laat t wel lekker zo, ik haal ff n echt type 1 fuseeboutje, en dan is t voor mij ook klaar. hoe die andere poot type 2/groot gat geworden is wil ik denk ik niet weten.

q01z wrote:wacht, die veerpoot met die m8
of wat voor draagarm zit die? ph1 of ph2?

ik zou het niet weten, ik zie t verschil niet. er zit geen speling op, dus lijkt me type 1, als die type 1 poot dr op past.
de enige juiste oplossing zou een heel anders onderstel zijn, en daar heb ik nou precies geen zin in.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fussee's type 1/2

Postby Ceristimo » MonOct17, 2011 1:57:13 AM

Ik had er eerst ook een standaard M8 boutje ingedraaid, omdat ik toen geen fuseebouten had liggen. Die M8 bout brak dus mooi doormidden. Godzijdank stond de auto stil en reed ik niet...
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Fussee's type 1/2

Postby Bossie » MonOct17, 2011 7:33:36 AM

AlexanderB wrote:de enige juiste oplossing zou een heel anders onderstel zijn, en daar heb ik nou precies geen zin in.


Ik zou ook geen zin hebben in mijn eigen veiligheid. Maar ik hou er over op. Doe er mee wat je doen wilt.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests

cron