Ax Turbo

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Ax Turbo

Postby DeWinter » TueOct25, 2011 6:21:12 PM

Hi , we zijn bezig met een poroect ax turbo op mn trackday ax'je :)
Turbo is gemonteerd op ax gti motor zonder lambda, gemonteerd met turbo van xud9 op origineel spruitstuk.
heb vandaag de turbo smering afgewerkt en de retour gemaakt in het carter en tevens vergroot, maar heeft iemand een idee hoeveel druk ik hem kan geven om de maximale slaagkans te hebben dat men koppakking er niet tussenuit vliegt? :lol: Ik had gedacht iets van een 0.4bar, of hebben jullie beter idee's of suggesties? 8)
post maar ff...

Thx Bjorn
IK rook, ik keek, en zag hem uitbranden...
User avatar
DeWinter
AX driver
AX driver
 
Posts: 32
Joined: FriNov12, 2010 8:15:37 PM
Location: westerlo (belgie)

Re: AX Turbo

Postby AlexanderB » TueOct25, 2011 10:00:41 PM

0.4 zit met een standaard gti motor al aardig aan de bovengrens van wat je met euro98 kan rijden op een stock GTI blok.
tijd om de zuigers uit de motor te halen en op de draaibank te zetten, daar moet n stukje vanaf ;)

koppakking tja.. geen idee, dat hangt ook af van je compressie denk ik zo :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX Turbo

Postby q01z » TueOct25, 2011 10:06:41 PM

leuk project!

helaas hebben alle TU turbo projectjes die ik gekend heb niet echt een lang leven geleden, idd omwille vd compressie..

wat KAN, is dat 2black (colin) zijn laagcompressie blok nog heeft liggen.. dat zou al heel veel schelen!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: AX Turbo

Postby citrofenwick » TueOct25, 2011 10:22:46 PM

De compressie kan makkelijk omlaag door een decompressieplaat of door K2A-zuigers te monteren in een GTI-blok.
Een dikke koppakking zal ook wel helpen.

Een standaard GTI heeft een compressieverhouding van 9.9:1, en die probeer je toch best te krijgen rond de 8.0 a 8.5:1 als je wat turbodruk wil steken.

Zuigers afdraaien zou ik niet prefereren, aangezien deze toch flink belast zullen worden. Alhoewel, GTI-zuigers zijn bol. Misschien dat daar wat van af kan. Je zou het even moeten berekenen en uitliteren, maar dan kom je er vast wel :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AX Turbo

Postby AlexanderB » TueOct25, 2011 10:41:22 PM

zonder dingen te modificeren maximale decompressie door een 106 1.6 rallye kop op een k2a blok te zetten, zoals die van Collin inderdaad. :) dan zit je op.. 8.5?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX Turbo

Postby Drake » WedOct26, 2011 3:34:14 PM

DeWinter wrote:gemonteerd met turbo van xud9 op origineel spruitstuk.


Dat is een turbo van een diesel neem ik aan? Turbo's voor een diesel zijn over het algemeen eigenlijk
niet geschikt om op een benzinemotor te zetten (temperatuur van de uitlaatgassen is veel hoger bij een benzinemotor dan bij een diesel, en de materialen zijn vaak goedkoper bij een dieselturbo om de kosten lager te houden).

Gewoon proberen daar niet van (lekker beunen :) ) maar kijk niet raar als hij opeens kapot is ;).

Verder zou ik niet verder gaan dan ongeveer ~0.5 bar, zelfs niet met lage compressie ivm ik aanneem dat je brandstofsysteem niet extreem aangepast zal zijn (piggyback of een benzindrukregelaar via vacuum e.d).
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: AX Turbo

Postby Bas_S » WedOct26, 2011 3:50:41 PM

Hoe regel je de juiste inspuiting? Volgens mij kan de map-sensor van een GTI geen positieve druk meten.. maar pin me er niet op vast.
Is anders natuurlijk een beetje vragen om gesmolten zuigers :twisted:
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AX Turbo

Postby Drake » WedOct26, 2011 4:33:29 PM

Bas_S wrote:Hoe regel je de juiste inspuiting? Volgens mij kan de map-sensor van een GTI geen positieve druk meten.. maar pin me er niet op vast.
Is anders natuurlijk een beetje vragen om gesmolten zuigers :twisted:


Ja dat dus :wink: , je kan eventueel de ecu/sensoren/kabelboom van een corrado g60 nemen en dan met wat soldeerwerk die combineren e.d op een tu3m (dan hoef je alleen nog maar de boel te remappen en presto, vrij goedkoop een goed injectiesysteem voor een simpele Tu Turbo :P ).

Maar ik heb wel gezien dat de echte beunoplossing een benzinedrukregelaar was geregeld door overdruk (en icm wat grotere injectoren werkt dat.... een soort van).

Maarja dat is ook de reden waarom zo weinig met een zelfbouw turbo rijden, wil je het goed en betrouwbaar krijgen dan gaat het knaken kosten.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: AX Turbo

Postby wilfred » WedOct26, 2011 6:22:19 PM

Meen me te herrineren dat een ecu van een fiesta rs bijna plug en play is trouwens
User avatar
wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 225
Joined: SunMar28, 2004 9:14:03 AM
Location: Arnhem

Re: AX Turbo

Postby DeWinter » WedOct26, 2011 7:52:39 PM

hij heeft vandaag voor de 1ste maal gedraaid, de smering was goed en heb her carter ook vergroot om wat meer olievolume te hebben. Alles bleek tot nu toe goed maar hij heeft dan ok aleen maar stationair gedraaid :lol:
Ik heb nog een gti motortje, als de boel de soep in gaat monteer ik maar terug de gewone gti :D , morgen beginnen we aan het uitlaatgedeelte, dat zal ook nog een paar avondjes laswerk worden, zal eens een wie is wie aanmaken dezer dagen met wat fotos zodat jullie op de hogte blijven :dance
IK rook, ik keek, en zag hem uitbranden...
User avatar
DeWinter
AX driver
AX driver
 
Posts: 32
Joined: FriNov12, 2010 8:15:37 PM
Location: westerlo (belgie)


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests