Wiellagers vervangen zowel voor als achter

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Wiellagers vervangen zowel voor als achter

Postby CitroenZetiX » MonOct31, 2011 9:00:41 AM

Na een aantal weken had ik een heel raar aanloopgeluid. Mijn vaste monteur kon het niet vinden en heeft alleen de nieuwe olie erin gegooid en op pijl gezet, zodat er geen uitlaatlucht meer geroken kan worden.
Het rare aanloopgeluid bleef en dus ben ik naar een andere garage gegaan om het even na te lopen. Ik had vermoeden dat het aan mij aadrijving lag en jawel de wiellager aan de rechterkant was goed erdoorheen. Na 1 dag en 150 euro lichter reed ik weer heerlijk geruisloos. Maar toch 150 euro!

Is dat lastig om zelf wiellagers te vervangen van een AX? Ik weet wel dat er een speciaal apparaat nodig is om ze onder druk erin te persen. Dat is tenminste aan mij vertelt. Maar als ik de wiellagers van een fiets zou vervangen dan ben ik daar niet 150 euro per wiel lichter door.

Mijn vraag: heeft iemaqnd ervaring hiermee. Monteur zegt dat de linker nog wel gaat en dat de achterste wiellagers goed zijn.
Rechtsvoor is helemaal gedaan . Alleen links zou waarschijnlijk nog 1 dezer dagen komen.
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Wiellagers vervangen zowel voor als achter

Postby Terminal » MonOct31, 2011 6:38:59 PM

Wiellager is zelf te doen, maar je hebt wel wat gereedschap nodig wat niet iedereen standaard heeft.

Lager zelf kost rond de 40euro, 2euro voor een nieuwe asmoer en eventueel nog een nieuwe fuseebout mocht de oude verrot zijn.

Vervolgens heb je een pers nodig, een speciale poelietrekker of gewoon een slijptol en een beitel en grote hamer.
Om het lager los te kunnen halen heb je ook nog een zegerringentang nodig om de zegerringen eruit te halen en later weer erin te zetten.

Het is heel goed te doen, maar als je niet over het gereedschap beschikt vaak lastig te doen. Wat je wel zou kunnen doen, de veerpoot er zelf onderuit halen en vervolgens daarmee naar een garage stappen en vragen of hun je nieuwe lager erin willen zetten. Dit scheelt je al zeker een paar tientjes aan arbeidsloon.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Wiellagers vervangen zowel voor als achter

Postby AlexanderB » TueNov01, 2011 9:32:52 PM

zo'n tang kost niet zo gek veel, het vervelendste is die lagers persen, maar dat schijnt zelfs te kunnen met n grote bankschroef en wat hulpstukken te kunnen, maargoed, je kan dat vaak ook voor n klein bedrag wel bij de garage laten doen als je de losse veerpoot meeneemt :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wiellagers vervangen zowel voor als achter

Postby Terminal » TueNov01, 2011 11:24:07 PM

Vergis je in die zegerringen tang niet, ik probeerde het met een goedkoop mannesmann pruttel geval... die brak finaal de punt af waardoor de ring door de werkplaats heen gelanceerd werd, was een nieuwe trouwens als proef of het wat was :P.

Losse veerpoot meenemen is voor de meesten de beste oplossing denk ik! :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Wiellagers vervangen zowel voor als achter

Postby Joost » ThuNov24, 2011 8:35:00 PM

onderdelen leverancier kan het ook doen. Althans Roda Automaterialen wel. (mits je daar de onderdelen koopt uiteraard)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron