Ax begint te "zweven" bij optrekken?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Ax begint te "zweven" bij optrekken?

Postby statusquo » TueNov01, 2011 12:30:52 AM

Ik heb laatst een ax GT injection van 1990 gekocht. ( stond hier ook te koop )

Heb de auto inmiddels door de apk maar ik vind de auto niet echt lekker rijden nog.
Ik heb een Ax 1.4 Trs gehad en die lag na mijn weten veel beter op de weg.

Het probleem is als volgt:

Als ik het gas intrap dan duikt de ax achter in z'n veren en voor komt hij een heel stuk omhoog.
Als hij dan voor omhoogkomt bij optrekken begint de ax HEEL ligt te sturen en zwevend gedrag te vertonen.
Ook voelt het het dan bij het sturen of er een soort dood punt in zit waar het zwaarder gaat en als je daar overheen bent gaat het ineens veeel te licht. ( dit dode punt is er alleen in een bocht naar links met druk op rv wiel )

Vooral in de bocht wil de auto dan ineens heel scherp gaan sturen of direct over de voorwielen te glijden bij gas loslaten is het direct over. ( maakt niet of of het nu plankgas is of half gas )
Of op smalle binnenweggetjes en je erg dicht op de berm rijdt ivm tegenligger dan trekt die heel erg naar de bermkant en de auto is dan moeilijk onder controle te houden.

Ik heb de afgelopen 3 jaar Bx gereden, dus moet natuurlijk wel wennen aan dat je hobbels enzo veel beter voelt, maar deze auto is overdreven, de Suzuki Alto met bladveren achter van mijn pa stuurt nog beter op een klinkerweg.

Rechtsvoor kraakt de schokbreker wel bij verkeersdrempels maar is niet lek oid..
Er zitten 185-55-14 banden omheen zou dat er ook iets mee te maken hebben?
Wat hoort er eigenlijk voor bandenmaat onder een Ax GT?
Ax GT Injection 1990.
User avatar
statusquo
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 44
Joined: TueApr10, 2007 11:37:04 PM
Location: Dokkum

Re: AX begint te "zweven" bij optrekken?

Postby Mastenhose » TueNov01, 2011 2:16:10 AM

Het wat verraderlijke bochtgedrag dat je omschrijft zou in de uitlijning van de auto kunnen zitten. Dat verklaart echter niet echt waarom de auto zo in de veren zakt achter. Misschien eens je schokdempers vervangen aan de achterzijde.
Kijk ook je veren aan de voorzijde eens na, misschien dat daar iets niet mee in orde is.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AX begint te "zweven" bij optrekken?

Postby q01z » TueNov01, 2011 10:02:19 AM

ik denk idd dat je schokdempers volledig op zijn.. die kosten nieuw gelukkig niet de wereld..

dat zou ook het bochtengedrag kunnen verklaren!!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: AX begint te "zweven" bij optrekken?

Postby Henk Bats » TueNov01, 2011 11:10:29 AM

Ongeveer het zelfde ervaren met mijn GT, oorzaaak was inderdaad zoals q01z al aanhaalde compleet versleten schokdempers voor en achter.

Na vervangen van de dempers en de voorveren (waren verlaagd door af te slijpen) weer een strak sturende AX.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: AX begint te "zweven" bij optrekken?

Postby MBa@NL » TueNov01, 2011 1:41:47 PM

statusquo wrote:Er zitten 185-55-14 banden omheen zou dat er ook iets mee te maken hebben?
Wat hoort er eigenlijk voor bandenmaat onder een AX GT?


Oude generatie GT is normaal 155/65 R14. Om het zeker te weten waar deze mee geleverd is fabrieksaf moet je de bestuurdersdeur openen en kijken op de sticker tussen de deurscharnieren.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: AX begint te "zweven" bij optrekken?

Postby statusquo » TueNov01, 2011 5:21:40 PM

Ah oke, als je de auto indrukt veert die wel normaal zeg maar, niet dat die deint enzo als een bx :P

Uhm de verden voor zijn wel roestig maar hij heeft net een week apk dus voor apk kon het nog net.. schokbrekers zijn ook niet lek. Maar ik denk idd dat ze dan versleten zijn.
Gewoon originele kopen? of zijn er ook andere waardoor het rijgedrag verbeterd?
Wil de auto voor mischien ook verlagen want dat stuk ruimte boven de band en wielkastrand lijkt zo stom vind ik.

En de auto duikt achter niet heel extreem in zijn kont hoor, maar hij komt voor gewoon een heel eind omhoog bij optrekken net alsof de auto opgetild wordt.

Zouden 155/65/14 of 165/60/14 wat ik om de trs had ook op deze velgen passen?
Ax GT Injection 1990.
User avatar
statusquo
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 44
Joined: TueApr10, 2007 11:37:04 PM
Location: Dokkum

Re: AX begint te "zweven" bij optrekken?

Postby statusquo » TueNov01, 2011 5:22:26 PM

*dubbelpost*
Ax GT Injection 1990.
User avatar
statusquo
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 44
Joined: TueApr10, 2007 11:37:04 PM
Location: Dokkum

Re: AX begint te "zweven" bij optrekken?

Postby AlexanderB » TueNov01, 2011 9:26:25 PM

die bandenmaten passen allebei prima hoor. 185 zou trouwens ook geen probleem mogen zijn, maar is wel gevoeliger voor spoorvorming (dus naar 1 kant trekken op scheve wegen, wat jij nu ook hebt).

verder met bovenstaande, schokdempers die compleet verrot zijn "nee ze lekken niet" --> omdat er niks meer in zit om te lekken, en misschien uitlijning (kost niet zo gek veel, kan nooit kwaad), maar ook deels door de brede banden. 165/60 zou mijn keuze zijn :)

(ware het niet dat ik al 195/45 rij met bredere velgen, maar inderdaad, dat is wel behoorlijk spoorgevoelig, ik zit altijd met 2 handen aan t stuur)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX begint te "zweven" bij optrekken?

Postby degene » WedNov02, 2011 12:03:27 AM

Spoorgevoelig is het grote broertje van koersvast
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: AX begint te "zweven" bij optrekken?

Postby statusquo » WedNov02, 2011 12:19:19 AM

AlexanderB wrote:die bandenmaten passen allebei prima hoor. 185 zou trouwens ook geen probleem mogen zijn, maar is wel gevoeliger voor spoorvorming (dus naar 1 kant trekken op scheve wegen, wat jij nu ook hebt).

verder met bovenstaande, schokdempers die compleet verrot zijn "nee ze lekken niet" --> omdat er niks meer in zit om te lekken, en misschien uitlijning (kost niet zo gek veel, kan nooit kwaad), maar ook deels door de brede banden. 165/60 zou mijn keuze zijn :)

(ware het niet dat ik al 195/45 rij met bredere velgen, maar inderdaad, dat is wel behoorlijk spoorgevoelig, ik zit altijd met 2 handen aan t stuur)


Ik rij vooral veel op binnenweggetjes die bestaan uit klinkers en je gewoon 80 mag rijden dus denk dat ik voor de smallere band ga, daarvoor hoef ik dus niet ook andere velgen? Mijn velgen zitten speciale bouten bij... en nromale bouten voor als het reservewiel gebruikt moet worden..
Ax GT Injection 1990.
User avatar
statusquo
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 44
Joined: TueApr10, 2007 11:37:04 PM
Location: Dokkum

Re: AX begint te "zweven" bij optrekken?

Postby AlexanderB » WedNov02, 2011 12:53:01 AM

zover ik dr n lijn op kan trekken (zal uiteraard niet 100% zo zijn, maar over t algemeen / naar mijn mening):
145 --> 1.0
155 --> 1.1
165 --> 1.4 GT/GT inj.
175 --> 1.4 GTI
groter --> eigen initiatief
155 vind ik redelijk smal wel voor een 1.4'tje :) maar zelf weten.. op 14" velgen past die 165 wel beter (zijn heel iets breder dan de 13" velgen, waar dus standaard 145 of 155 op geleverd werd)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron