Dunnere banden op de voor of achteras?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby JBo » SunNov20, 2011 2:18:41 AM

Hi y'all

Ik heb binnenkort de beschikking over 4 winterbanden;
2x 135 &
2x 145

Wat is het beste, de dunnere op de vooras of andersom? :?:

grt
Jorrit
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby q01z » SunNov20, 2011 4:42:55 AM

tsja,

persoonlijk heb ik liever achter meer grip als voor.. maar daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld..

voordelen meer grip voor;
beter remmen/acceleren
minder onderstuur

nadelen meer grip voor als achter;
stel je rijdt te hard over een rotonde... en je neus glijdt onderstuurt weg, je reactie is dan automatisch gas los.. maar omdat je achter minder grip hebt, sta je daarna achterstevoren!


dus; in 9 vd 10 gevallen is bredere banden voor beter..
maar die 10e keer is een 'noodgeval' en dan wil je het juist andersom!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby CitroenZetiX » SunNov20, 2011 9:34:17 AM

q01z wrote:tsja,

persoonlijk heb ik liever achter meer grip als voor.. maar daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld..

voordelen meer grip voor;
beter remmen/acceleren
minder onderstuur

nadelen meer grip voor als achter;
stel je rijdt te hard over een rotonde... en je neus glijdt onderstuurt weg, je reactie is dan automatisch gas los.. maar omdat je achter minder grip hebt, sta je daarna achterstevoren!


dus; in 9 vd 10 gevallen is bredere banden voor beter..
maar die 10e keer is een 'noodgeval' en dan wil je het juist andersom!



Helemaal mee eens met q01z. Achter de meeste profiel. Voor de minste.
De reden kan ik je ook geven. Als je in de slip raakt dan zijn het je achterwielen die je niet onder controle hebt en dus is daar met meer grip de kans kleiner dan hij uit zijn baan gaat. Dat heeft iemand me ooit eens vertelt en is ook logisch. Betekent natuurlijk niet dat je met winterbanden onder winterse omstandigheden 100% veilg bent, altijd het gevoel houden alsof je met je zomerbanden op ijs rijdt, als je begrjpt wat ik bedoel
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby JBo » SunNov20, 2011 10:15:09 AM

Thanks voor de reacties, ik had zelf ook al het idee om de bredere banden achter te leggen. Hier ga ik dan ook maar voor:)

Jorrit
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby Nico » MonNov21, 2011 8:12:58 PM

Mijn gevoel zegt dat juist bij nat wegdek en sludge een smalle band in het voordeel is. Bij droge omstandigheden of een mooi pak aangereden sneeuw zal een brede gunstig zijn, maar bij droog weer is er sowieso niet zoveel aan de hand en platgereden sneeuw zie je alleen in de woonwijkjes. De ANWB raadt ook aan om smalle banden te nemen:http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tips-en-advies,/veelgestelde-vragen/Welke-winterbanden-kies-ik-.html Helaas geven ze geen wetenschappelijke onderbouwing.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby grietje » MonNov21, 2011 8:34:17 PM

De beste banden altijd achter.

Mits deze winterbanden dezelfde kwaliteit hebben, de smallere (!) achter monteren


Achter wil je altijd de MEESTE grip, om de reden dat een achterwielslip (overstuur) door de meeste automobilisten niet opgelost (kan) worden en juist averechts op gereageerd word. Dit eindigt ook altijd in veel schade, omdat je bijna altijd om je as draait, kans hebt dat andere mensen op je in rijden en je vaak zijwaarts de berm in glijd wat weer kan resulteren in over de kop gaan.

Een voorwielslip daarintegen is simpel op te lossen (gas los), dit is ook iets wat mensen automatisch doen. Hiervoor geld juist dat, zelfs al kan je hem niet meer redden, de schade over het algemeen mee valt (Neus in vangrail, op vluchtstrook of recht door de berm in). Kans op over de kop is minimaal.

Sowieso, heb je aan de voorkant je slechtste banden, word je er bij optrekken al op geattendeerd. Heb je achteraan je slechtste banden kan je bij optrekken denken 'Ik heb grip zat' en kan dit ineens toch heel gemeen de andere kant op uitpakken.



Waarom hebben smallere banden meer grip:
Op het moment dat je 750kg op (als voorbeeld) 50cm2 verdeeld heb je 15kg per vierkante cm.
Doe ik het zelfde met 750kg op 40cm2 (een smallere band heeft een smaller en dus kleiner raakoppervlakte met de grond) heb je 18.74kg per vierkante cm

Zoals iedereen moet weten, hoe meer druk je ergens op uitoefent, hoe meer weerstand als je het wil laten ' glijden'.
Daar komt bij, dat deze ' extra' druk het water/vocht/sneeuw/sludge harder onder je band wegdrukt, je snijdt er als het ware doorheen, waar een brede band eerder gaat 'drijven'.

Een zomerband is breder omdat onder droge omstandigheden je daar meer aan hebt, omdat dat meer vierkante cm's aan het wegdek kunnen plakken zoals een goede band zo lekker doet.
Met nat weer plakt er echter helemaal niets en heb je het echt nodig van het waterafdrijvende vermogen van een band, en hoe smaller, hoe beter dus.
Ohja, in de winter is het wegdek 80% van de tijd nat.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby AlexanderB » MonNov21, 2011 9:48:31 PM

dan ben ik gelukkig niet de enige die inderdaad de smalle banden achter zou adviseren.. zelfde onderbouwing, niks aan toe te voegen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby JBo » TueNov22, 2011 1:09:52 AM

Zeer interessant, zo had ik er nog niet over nagedacht.
Ik dacht altijd hoe breder des te beter, maar die vlieger blijkt dus niet op de gaan.

Dan gaan we dus voor dunner achter:)
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby Pascal » TueNov22, 2011 7:11:04 PM

Ik heb altijd rondom 135 bandjes....merk weinig verschil.. :lol:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby olnzeeltje » SunDec04, 2011 10:30:02 PM

JBo wrote:Zeer interessant, zo had ik er nog niet over nagedacht.
Ik dacht altijd hoe breder des te beter, maar die vlieger blijkt dus niet op de gaan.

Dan gaan we dus voor dunner achter:)


Let maar eens op rallyauto's. Met mooi weer hebben ze er brede sloffen onder, maar zodra ze op modder of in de sneeuw rijden zijn die brede sloffen in eens omgeruild voor smalle bandjes waarmee ze dus veel meer grip hebben.
User avatar
olnzeeltje
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: WedDec15, 2010 10:50:54 PM
Location: Peize

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby Happytree » TueDec13, 2011 4:32:18 PM

Wat ik veel belangrijker vind is het merk/type en de profieldiepte.

Zelf rij ik het liefst met 4 dezelfde banden (merk/type/maat).
Happytree
AX Master
AX Master
 
Posts: 1446
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby JBo » WedDec14, 2011 7:10:21 AM

Happytree wrote:Wat ik veel belangrijker vind is het merk/type en de profieldiepte.

Zelf rij ik het liefst met 4 dezelfde banden (merk/type/maat).


Profieldiepte is zeker belangrijk, zeker op een winterband. Met minder dan 4 mm diepte verliest deze zn eigenschappen. 4 dezelfde banden hoeft van mij niet, zolang er op de as maar hetzelfde op ligt.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby pocketmech » WedDec14, 2011 8:39:18 AM

Nog een factor: de gewichtsverdeling
Alstie stilstaat zal er meer gewicht op de vooras staan (60% voor, 40 achter?). Deze gewichtsverdeling wordt nog beroerder met de bestuurder er in (meestal voorin :wink: ) en bij hard remmen wordt de druk op de vooras nog groter (80% voor en 20% achter?). Dit pleit voor smallere banden voor (dringen dieper door in de sneeuw), of bij merkverschil de beste banden op de vooras.
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby AlexanderB » WedDec14, 2011 1:39:51 PM

en dan sta je bij de 1e vorm van gladheid (aquaplaning, sneeuw, noem maar op) achterstevoren tegen n boom..

nee, de gewichtsverdeling van een ax pleit juist voor de smalle band achter, het grotere gewicht voor drukt met de iets bredere banden ook nog wel door de sneeuw heen, de (lege) achterkant drukt dr met smallere banden beter doorheen dan met brede.

lang verhaal kort:
-met meer grip achter ga je rechtdoor in een noodsituatie en heb je de neus als kreukelzone. bovendien voor de meeste bestuurders gemakkelijk te corrigeren.
-met meer grip voor glijd de achterkant naar 1 kant weg als je hard remt of een scherpe bocht maakt op een gladde ondergrond, overstuur dus, en daar reageren de meeste bestuurders compleet verkeerd op, en dan ga je dus met de zijkant of de achterkant tegen dingen aanbotsen, vooral de zijkant heeft een stuk minder kreukelzone..

verder ben ik t dr wel mee eens dat 4 dezelfde banden rondom het beste is, het liefst 4 banden van n goed merk en type, met genoeg profiel, maar soms moet men roeien met de riemen die ze zelf aangeschaft hebben..
Last edited by AlexanderB on WedDec14, 2011 2:13:17 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Dunnere banden op de voor of achteras?

Postby pocketmech » WedDec14, 2011 1:50:29 PM

Tsja, als je van plan bent bochten te gaan maken :lol: Ik ben het met Alexander eens, mijn redenering gaat alleen uit van I.G.A.F. : Immer gerade aus fahren :) En dat geldt alleen voor duitse auto's 8)
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests