Lange 5...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Lange 5...

Postby Holländer » MonNov21, 2011 9:50:41 PM

Hey

in de wie-is-wie van Citrocin las ik dat ze een bak met een lange 5 had gemonteerd...

wat houd dit precies in? kun je hiermee op de zelfde snelheid met lagere toeren rijden (dus zuiniger?)

en is het zelf aan te passen of is dat versnellingsbakspecialisten (goed galgje woord! :wink: ) werk?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Lange 5...

Postby CitroCin » MonNov21, 2011 10:01:07 PM

Ik heb alleen de 5 overgezet op de versnellingsbak van mijn SPOT,
Nu rijd ik bij 120 km/h 3200 toeren ipv 3750 en dat vind ik een enorm pluspunt, ook in het lawaai (maar hij is toch al stil)
De rest van de versnellingen is gewoon hetzelfde.
Het is zelf aan te passen, maar wel goed oppassen wat je doet.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Lange 5...

Postby Holländer » TueNov22, 2011 11:46:06 AM

Maar waar heb je die 5e versnelling dan vandaan? en hoe zit het dan met synchroonringen enzo? is dat niet een onmogelijke klus? (heb zelf nog nooit een bak opengehad, maar 't lijkt me niet simpel!)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Lange 5...

Postby Terminal » TueNov22, 2011 2:16:00 PM

Je kan de 5 uit een diesel bak halen van een ax, saxo of 106 :)
Hoe het ombouwen precies werkt durf ik verder niet te zeggen, nooit gedaan.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Lange 5...

Postby Holländer » TueNov22, 2011 2:28:02 PM

Hmz... da's opzich wel interessant! en in principe zou je bak kunnen blijven zitten, want je 5 zit eigenlijk "buiten" je bak toch? want 'm hele bak dr af heb ik niet zo heel veel zin in...

en de synchroon ringen enzo blijven gelijk? lijkt me raar.

dan krijg je dus 2 tandwielen waarvan de ene kleiner en de andere groter is dan het origineel?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Lange 5...

Postby Pascal » TueNov22, 2011 4:56:07 PM

Ja, maar de asmaat en ingrijpring-diameter wijzigen toch niet...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Re: Lange 5...

Postby Holländer » TueNov22, 2011 5:03:55 PM

wat de ingrijpring diameter is weet ik niet, maar de asmaat blijft inderdaad gelijk.

heeft iemand een idee hoe lang dit klusje gaat duren? is het een uurtje, een middagje, of ben je er een hele dag zoet mee?

vind het namelijk wel interessant genoeg om het eens te proberen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Lange 5...

Postby AlexB » TueNov22, 2011 5:07:37 PM

Ik kreeg deze link een keer van iemand:
http://www.suzukituning.com/PSA/MA5%20G ... egory_id=2

Wellicht kan je daar wat info van halen.
User avatar
AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 501
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Lange 5...

Postby Holländer » TueNov22, 2011 5:16:22 PM

tnx! das zeker nuttig! zoals ik het zie is het klusje zelf opzich niet zo heel lastig, maar is het vééél handiger als je de bak naast je auto op een werkbank heb staan. Dat maakt het dan alweer een minder klusje, de hele bak eraf halen (en vooral terugplaatsen(!) is zo'n kl*te klus...

je kan wel meteen zien hoe je koppeling er aan toe is, en deze evt. vervangen...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron