En er maar gewoon de volle 2 liter in knikkeren is ook geen goed plan!
De enige juiste methode waarbij je zeker weet dat er niet te weinig, maar eveneens ook zeker niet te veel olie in gaat, is:
- parkeer de auto op een vlakke ondergrond (niet schuin)
- onderste (aftap)plug eruit draaien en bak geheel leeg laten lopen
- onderste plug er weer in draaien
- bovenste (bijvul)plug eruit draaien
- zwarte ontluchtingsdop bovenop de bak lostrekken
- in het gat waar de ontluchtingsdop op zat en trechter steken
- rustig aan olie in de trechter gieten (de eerste liter kun je er sowieso zonder problemen in gieten!)
- de tweede literfles kun je er voor de helft ook zonder problemen bij gieten
- het laatste beetje er heel rustig en met kleine beetjes in gieten en stoppen zodra er olie uit het bovenste (bijvul)gat komt.
- bovenste (bijvul)plug er weer in schroeven
- trechter verwijderen
- onluchtingsdopje weer terug op z'n plaats duwen
2 liter is namelijk net te veel voor een AX bak.
Er gaat -als ik het met goed herinner- zo'n 1,8 liter in. (maar daar weet Henk Bats vast wel weer de juiste getallen bij!
)
(Ja, je kunt er wel degelijk 2 liter in kiepen, maar dan zit er serieus te veel olie in de bak, waar 'ie stuk van kan gaan!)
Wat versta je trouwens onder "stroef schakelen"?
Bedoel je dat het hele traject (vanuit neutraal) naar een versnelling heel zwaar gaat (dikke stroop effect), of dat je 'm moeilijk in 'n versnelling kunt duwen?
Het eerste geval duidt vooral op vervuilde en dik/taai geworden vet op de kogelgewrichtjes en de kogelkommetjes van de schakelstangen (vooral de grote kogel en de hulphevel waar die aan zit).
Het tweede geval kan veroorzaakt worden door een probleem
in de bak, zoals:
- te weinig olie
- verkeerde olie (moet 75W80 zijn)
- versleten synchromesh ringen (maar dan zou het probleem niet bij alle versnellingen even erg moeten zijn)
- koppeling niet goed afgesteld, waardoor deze niet genoeg vrij komt en de synchro's hun werk niet goed kunnen doen (wat door koude en dus dikkere olie enigzins gecompenseerd wordt).