Drijfstanglagers vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Drijfstanglagers vervangen

Postby lekkersimpel » SunJan01, 2012 5:00:19 PM

Beste forum leden,

Ik heb de 106 XSI met motor schade van AX_Powah over mogen nemen, echter legt er waarschijnlijk een drijfstang lager uit.
Het betreft een KFZ motor ( TU3J2/L/Z ) dus een staal onderblok met multipoint injectie.
Als de motor wordt gestart loopt deze netjes en hoor je geen vreemde geluiden uit het blok, wordt het toerental echter verhoogt naar >2000 toeren dan komt er uit het onderblok aan de distributie zijde een hard tikkent geluid.
Volgens AX_Powah is de compressie van het blok gemeten en in orde, tevens zijn de kleppen gecontroleerd en is de auto van nieuwe olie en filter voorzien.
Op zijn werk is aangegeven dat het een drijfstang lager is, wat mijn inziens ook logisch klinkt, echter zou dit lager bij belasting van het blok meer herrie moeten maken, dit lijkt niet het geval, bij het op de oprijwagen rijden van de auto en het daarna op zijn plek rijden zonder gas te geven was het lager niet hoorbaar ?!

Kan iemand mij aangeven of dit lager bereikbaar is als het blok in de auto blijft en zo ja, wat zijn de dingen waar ik op moet letten en welke punten geven jullie aan als advies.
Tevens schijnen er 2 soorten drijfstanglagers te zijn, de gewone en revisie lagers, welke moet ik hebben ?

Dan komt nog de vraag hoe je dat lager stuk krijgt ?
De motor heeft volgens zeggen nog maar 90.000 km gelopen en op AX_Powah na geen jonge bestuurder gehad, tevens is hij voorzien van een oliepijl meter en oliedruk meter, het moet dus opvallen als het blok zonder olie komt en lijkt me ook sterk dat er met olie druk/pijl alarm is gereden, wat kan nog meer zorgen voor het uitlopen van dit lager ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Terminal » MonJan02, 2012 11:35:48 AM

Drijfstanglagers zijn te vervangen met de motor nog in de auto, zelfs de kop kun je er met een beetje geluk gewoon op laten zitten.
Voor de rest, carterpan eraf, eventueel oliepomp uit de weg halen en je kan erbij stelt gelukkig niet zoveel voor.

Maar is het een standaard 1.4? Is het dan niet veel gemakkelijker om even een ander onderblok op te zoeken? Zeker omdat je kans hebt dat de krukas is ingelopen, gezien er nog gewoon mee gereden is met het lager dat eruit ligt.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby lekkersimpel » MonJan02, 2012 6:13:25 PM

Ik neem aan dat het een standaard onderblok is, het betreft een 1.4 XSI, zover ik weer geeft het motor id aan wat voor kop er op de motor zit, in dit geval een multipoint welke 95 pk levert.
Ik heb op google ook ergens gelezen dat ze deze kop op een aluminium onderblok plaatsen zonder problemen, of dit kan weet ik dus niet zeker.

Met een ander onderblok weet ik ook niet wat ik koop, kan niet zien hoe de zuigers zijn en de lagers, dit wil ik dus nog even als laatste redmiddel bewaren, mischien heb ik geluk dat de krukas nog heel is, mocht deze stuk zijn dan gaat de motor eruit ja.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Bossie » MonJan02, 2012 6:54:16 PM

Ik weet niet wat voor uitrusting/gereedschap je beschikbaar hebt om deze reparatie uit te voeren en hoeveel sleutelervaring je hebt. Maar zonder brug zou ik er sowieso niet aan gaan beginnen om dit klusje met het blok in de auto uit te voeren.

Ik zou het blok er uithalen voor zo'n klus. Mocht het nodig zijn om de krukas te laten slijpen, dan kun je die er zo ook beter uithalen (om de krukas te demonteren moet de v-bak er hoe dan ook vanaf). Als je het blok eruit hebt, kun je gelijk wat meer preventief onderhoud uitvoeren zodat je blok weer in topconditie is.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Samaey_pedro » MonJan02, 2012 9:57:22 PM

Indien dit een stalen onderblok is kan je dit makelijk doen als de motor nog in de wagen ligt. ( indien je over een brug beschikt )

Best even controleren bij het demonteren als de krukas niet is beschadigd, en zeker nagaan of er geen oliekanaaltje is dichtgeslipt.

bij demonteren alle onderdelen steeds merken zodat je deze nooit wisselt en omgekeerd monteerd.

Bij montage van de nieuwe lagerschalen moet de speling worden gecontroleerd dit kan met Plastigage , steeds alle lagerschalen vervangen. en zeker nieuwe olie en filters monteren.
na het opmeten van de speling en het monteren van de juiste maat lagerschalen deze steeds met versnelingsbak olie onderdompelen ( dit heeft bij de eerste start geen schade aan de lagerschalen )
User avatar
Samaey_pedro
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 62
Joined: TueNov22, 2011 5:59:23 AM
Location: Geluveld Belgie

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby lekkersimpel » MonJan02, 2012 10:47:57 PM

Je hebt het over "steeds alle lagerschalen vervangen", bedoel je hiermee dat ik altijd bijde lagerschalen per drijfstang moet vervangen (wat me logisch lijkt) of dat ik meteen alle lagers van de drijfstangen moet vervangen ?

Is er een manier om zonder speciaal gereedschap de olie kanalen te kunnen testen op verstoppingen terwijl de krukas nog in het blok zit ?

p.s. heb brug tot mijn beschikking en het is een stalen onderblok.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Samaey_pedro » TueJan03, 2012 8:49:40 AM

Ik vervang steeds alle lagerschalen van de 4 drijfstangen ,normaal kan je deze ook maar kopen in een kit van 8 lagerschalen.

De oliekanalen mooi uitblazen echt testen kan je natuurlijk niet maar ik ga er steeds vanuit dat alles die stuk gaat wel een oorzaak heeft.
Ook de oliepomp voor montage mooi uitkuizen .
User avatar
Samaey_pedro
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 62
Joined: TueNov22, 2011 5:59:23 AM
Location: Geluveld Belgie

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby lekkersimpel » TueJan03, 2012 7:57:54 PM

Vandaag karterpan eronderuit gehaalt, voor het oog en met de hand voelend aan de drijfstangen zit er amper tot geen speling in de lagers, in ieder geval geen milimeters.
Morgen de lagers uit elkaar halen om te zien of er wat meer zichtbaar wordt.
Kan de herrie nog door wat anders gemaakt worden ?
Het viel mij op tijdens het rijden naar de brug dat zolang je niet boven de 2000 toeren komt er ook geen getik te horen is, zelfs niet in zijn 2e versnelling al rijdent (raam open om te luisteren).
Als het de drijfstang lagers zijn moet volgens jullie het getik erger worden bij belasting, dus als ik 1200 toeren 'belast' draai zou je ze moeten horen toch ?
Terwijl deze motor belast en onbelast onder de 2000 toeren geen vreemde geluiden maakt, kom je er boven dan begint het vrijwel direkt hardt te tikken.

Graag dus weer/nog even jullie mening hierover.

ps. het blok heeft een kerting aangedreven oliepomp, hier nog tips voor ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Bossie » TueJan03, 2012 7:59:38 PM

Als er milimeters speling op zou zitten, dan heb je er zo'n beetje geen lagerschalen meer tussen zitten.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Samaey_pedro » TueJan03, 2012 8:33:14 PM

je bent zeker dat dit wel je motor is die een tikend geluid heeft en niet de cardan ofzo ?

speling op de drijfstang mag er zeker niet opzitten best eens de drijfstang demonteren.
User avatar
Samaey_pedro
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 62
Joined: TueNov22, 2011 5:59:23 AM
Location: Geluveld Belgie

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby lekkersimpel » WedJan04, 2012 8:21:31 PM

Vanmiddag was het zoals verwacht schrikken, de lagers van de drijfstangen zijn helemaal verbrand, stukken van drijfstanglager 4 zaten IN het oliekanaal van de krukas.
Echter nog geen oorzaak ontdekt, van cilinder 1 en 2 was de slijtage van de drijfstanglagers redelijk maar 3 was al een bende en 4 helemaal aan puin.
Morgen blok er uit en kijken wat we gaan doen, in ieder geval kan de krukas naar het oudijzer.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Samaey_pedro » WedJan04, 2012 10:05:08 PM

dat is inderdaad balen .
de krukas kan worden geslepen of gewoon opnieuw gepolierd worden , polieren kosten zeker niet zoveel geld.
Ik zou deze niet nog niet weg gooien.

verschilende oorzaken:

- te weinig olie
- slechte kwaliteit van olie
- slecht onderhoud .
- oliepomp stuk en te weinig oliedruk
- of als er redelijk sportief gereden word kan je hebben dat bij lange bochten de oliedruk wegvalt ( olie word aan een kant geduwd in het carter en pomp draait even droog ) dit kan opgelost worden door tusseschoten in het carter te monteren.
User avatar
Samaey_pedro
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 62
Joined: TueNov22, 2011 5:59:23 AM
Location: Geluveld Belgie

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby pocketmech » ThuJan05, 2012 12:19:51 PM

Zoals eerder op dit forum te lezen was heeft dit blok met te weinig olie gedraaid. topic 'tik in de motor' van ax powah. Er staan meerdere blokjes te koop op het forum die passen....is wellicht makkelijker om te wisselen dan te reviseren. Maar dat hangt er vanaf wat je zelf wil en leuk vindt.
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Drake » ThuJan05, 2012 3:51:58 PM

lekkersimpel wrote:Vanmiddag was het zoals verwacht schrikken, de lagers van de drijfstangen zijn helemaal verbrand, stukken van drijfstanglager 4 zaten IN het oliekanaal van de krukas.
Echter nog geen oorzaak ontdekt, van cilinder 1 en 2 was de slijtage van de drijfstanglagers redelijk maar 3 was al een bende en 4 helemaal aan puin.
Morgen blok er uit en kijken wat we gaan doen, in ieder geval kan de krukas naar het oudijzer.


Stuur eens een pb naar pgoddijn, die had dacht ik nog een onderblok e.d staan ;).
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby lekkersimpel » ThuJan05, 2012 11:32:20 PM

Lagers, krukas, en keerringen zijn morgen binnen, meteen nieuwe snaar en waterpomp besteld.
Kom ik er net achter dat de drukgroep niet lekker heeft gewerkt en koppeling heeft gesloopt :evil: de 'vingers' van de koppeling zijn aan één kant half door gesleten, het druklager heeft dus niet in het midden gezeten en niet lekker gedraait, kan er ook nog bij, wordt ondertussen wel een dure hobby zo !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby lekkersimpel » SunJan08, 2012 4:58:48 PM

Tijdens de montage van de krukas bleek ik de verkeerde krukas lagers te hebben gekregen, mooi balen dus !
Omdat ik vandaag van de brug af moest hebben we besloten om de oude lagers te laten zitten, de drijfstang lagers waren stuk en zijn vervangen, de krukas lagers zagen er nog keurig uit, dus op hoop van zegen.

Vandaag de motor voor het eerst gestart, het blok tikt niet meer, maar zingt, net of er een compressor op zit ?!
Weet iemand mischien wat dit kan wezen ? Het lijkt echt uit de karter te komen, maar waarvan ?
De motor draait mooi soepel als je hem met de hand rond draait, dus een lager wat niet zou passen lijkt het niet te zijn, als de oude krukas lagers niet goed waren zouden deze te ruim moeten zijn en dus een kloppent geluid moeten geven, dit is ook niet het geval, het is echt 'zingen' wat je hoort, echter onder de 1500 toeren is er niets te horen ?!
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Verkeerde lagerschalen ?

Postby lekkersimpel » TueJan10, 2012 2:39:51 PM

Dit zijn we niet gewent, helemaal geen antwoord op mijn vraag na 2 dagen :(

Het 'zingen' lijkt minder te zijn geworden, dus dat valt mee, echter zit ik nu toch echt met een probleem wat alleen de echte techneuten van dit forum mischien kunnen beantwoorden, de nieuwe hoofdlagerschalen die ik gekocht heb passen niet !
Gister naar het bedrijf geweest die ze geleverd heeft en volgens zijn computer zitten in alle 1.4 blokken de zelfde lagerschalen dus moet dit passen, nou mooi niet ! :evil:
Op de lagerschalen zit een nokje wat in een sleufje moet vallen, dit zit te ver naar binnen bij de lagerschalen, ik heb bij het revisie bedrijf waar de lagerschalen vandaan komen een aluminium onderblok bekeken en daar passen ze wel in ?!

De gegevens op het blok zijn : KFZ PSA 10FW01 (vreemd teken) 011098
De gekregen lagerschalen : 77 127 608 STD
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Bossie » TueJan10, 2012 2:49:52 PM

Bij wat voor bedrijf heb je de schalen besteld? Onderdelenboer, revisiebedrijf, dealer, ... ?
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby lekkersimpel » TueJan10, 2012 2:55:58 PM

Westfriese Motorenrevisie in Oosterblokker
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Bossie » TueJan10, 2012 3:09:52 PM

Heb even gekeken, maar de lagers van een gietijzeren 1.4 zijn anders dan van een alu 1.4

Onderdeelnummers Citroën:
aluminium onderblok: 011357
gietijzeren onderblok: 011399 (deze zijn niet meer leverbaar via Citroën)

Dit zijn overigens setjes lagers. Je kunt ze ook per stuk bestellen, dan kun je zowel voor alu als gietijzer uit (voor zowel de onderste als bovenste lagerschaalhelft) uit 6 verschillende maten kiezen. De nummers voor de losse schalen zijn voor gietijzer en aluminium verschillend.

Wellicht heb je lagerschalen voor een alu blok meegekregen terwijl je ze voor een gietijzeren blok moet hebben.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests

cron