Drijfstanglagers vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby lekkersimpel » ThuJan12, 2012 2:23:22 AM

Vandaag tijd gehad om even bij de peugeot dealer langs te gaan, deze hebben mij verwezen naar de hulp site van peugeot : http://public.servicebox.peugeot.com
Hier heb ik me ingeschreven en dan krijg je alle onderdelen met bestel nr. te zien, was weer beter om dit niet te zien, blijkt dat ik een 'verkeerde' krukas heb gemonteerd ! :|
Ik weet niet wat het verschil is, ik kon het niet zien in iedergeval, maar de nummers zijn anders !
De TU3MC motor met aluminium onderblok (donor motor van de krukas) heeft nummer 0501J5 en het stalen onderblok ook echter heb ik een TU3J motor en die heeft nummer 0501F3 :(

De lagerschalen voor de TU3MC blokken worden niet als set aangeboden maar voor de TU3J (mijn motor) is dit net als bij Citroën nummer 011399 welke ook bij peugeot niet meer leverbaar zijn :?

Eigenlijk blijft er dan weinig meer over dan de gok maar gewoon wagen en op de oude lagers gaan rijden in de hoop dat het heel blijft, heeft iemand hier ervaring mee ?
En natuurlijk zou ik nog graag weten of iemand het verschil in de krukassen weet ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Terminal » ThuJan12, 2012 7:19:11 AM

Motorrevisie bedrijven kunnen er vaak nog wel aan komen! :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby Bossie » ThuJan12, 2012 9:41:19 AM

Ik haalde de verschillende sets aan vanwege het verschil tussen een alu en gietijzeren onderblok. Dat je lagers niet passen vanwege de nokjes, ligt aan het onderblok, niet aan de krukas. Bij Citroën en Peugeot kun je de lagers wel per stuk bestellen (en in 6 verschillende maten). Een revisiebedrijf zal dit ook kunnen. Om zeker te zijn dat je de goede lagers krijgt kun je je krukas het beste op laten meten en daarbij aangeven dat je lagers zoekt voor in een gietijzeren onderblok.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Drijfstanglagers vervangen

Postby lekkersimpel » ThuJan12, 2012 2:09:30 PM

De krukas op laten meten is geen optie meer, ik kan geen gebruik meer maken op korte termijn van een brug, de krusas zal dus moeten blijven zitten.
Ik weet dat de krukas niets met het niet passen van de lagers te maken heeft, maar het viel me op dat er een ander bestel nr. voor de krukas wordt gegeven, er moet dus verschil in de krukassen zitten, nu alleen nog de vraag of ik daar last mee ga krijgen ?
Zoals het er nu naar uit ziet toch maar gaan zoeken naar een ander onderblok denk ik, echter moet ik dan wel zeker weten dat het onderblok op de kop past, aangezien de normale 1.4 blokken zoals hier gebruikt worden anders lijken te zijn dan het onderblok wat er in mijn auto staat.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Previous

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests

cron