Wielbout doorgedraaid

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Wielbout doorgedraaid

Postby martyn81 » MonJan02, 2012 7:26:36 PM

Beste forum lezers,

ben ik nog bezig met m'n stroef schakelende versnellingsbak (dank voor alle reacties) denk ik even de winterbanden eronder te zetten draai ik een wielbout achter door. Zonder extreme kracht, momentsleutel klikte nog niet eens.
Iemand dit eerder gehad? wat is de makkelijkste oplossing? nieuwe draad laten tappen andere bout ed. of andere remtrommel eronder? weet iemand of die van alle axen hetzelfde is of zijn er verschillen? Ik weet wel dat ik afwijkende remschijven voor heb met iets grotere remklauwen waardoor alleen 14inch velgen passen. Maar achter weet ik het niet.
Het is een ax 14gt injection uit 1991. Of heeft wellicht iemand een passende trommel liggen?

Alvast bedankt,

Groeten Martijn
martyn81
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: MonJan05, 2009 7:10:29 PM

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby pcrodent » MonJan02, 2012 8:23:12 PM

Oei dat zal wel even vloeken geweest zijn...

Het makkelijkst is denk ik wel een andere remtrommel (eigenlijk: misschien is twee andere remtrommels wel verstandiger, anders heb je weer remverschil l/r). Ik heb ook weleens gelezen dat je een omgekeerd schroefdraad in die afgebroken bout kunt tappen en dan daar een bout in kunt draaien om die oude bout uit je trommel te draaien, maar ik weet niet hoe handig dat werkt bij grotere aandraaimomenten. Bovendien kost een tweedehands setje trommels je ook de wereld niet.

Volgens mij past elke trommel met het goede aantal wielboutgaten (in jouw geval drie).

Succes!
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby AlexanderB » MonJan02, 2012 9:08:24 PM

pcrodent wrote:Volgens mij past elke trommel met het goede aantal wielboutgaten (in jouw geval drie).

correct :)

een setje 2ehands kost niet zoveel, nieuw zijn ze nog duurder dan remschijven, maar dat komt denk ik meer omdat de meeste axjes 20+ jaar meegaan met 1 setje trommels en ze dan nogsteeds prima zijn. geen handel, dus weinig prijsconcurrentie. een setje 2ehands (links + rechts idd, anders krijg je remverschil) zou niet veel hoeven kosten. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby Samaey_pedro » MonJan02, 2012 9:47:54 PM

das wel minder. er bestaat een redelijk goedkoop setje op de markt om afgebroken bouten uit te draaien al zal dit wel niet makelijk zijn om deze uit te draaien.
Op hoeveel NM span je deze bouten wel aan ?
bij het indraaien van de wielbouten schroefdraad steeds reinigen met staalborstel ( best op een borstel die op een boormachiene gemonteerd is ) en daarna reinigen met remreiniger en wat kopervet op de bouten monteren en aanspannen op
130NM ( wel aanspannen als alles is afgekoeld )
Je zal nooit nog probleem hebben met je wielbouten .
Indien je de remtrommel wilt vervangen zeker de trommels vervangen om geen remverschil te hebben
User avatar
Samaey_pedro
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 62
Joined: TueNov22, 2011 5:59:23 AM
Location: Geluveld Belgie

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby AlexanderB » MonJan02, 2012 9:51:47 PM

als ik t goed lees is de schroefdraad uit zn trommel gestript, niet zn bout gebroken.. anders is een linkse tap inderdaad een optie :)

goed bezig dat je een momentsleutel gebruikt, hoeveel heb je dr op ingesteld? (haynes zegt 90, ik gebruik zelf 110, maar anyway..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby Henk Bats » MonJan02, 2012 10:45:18 PM

Waarschijnlijk weer door een garagist (de lomperd) met een luchttsleutel vastgezet, echt voor staal en LM gewoon op 90Nm zetten met een momentsleutel.

Het voordeel is dan krijg je onderweg met het simpele sleuteltje uit een AX ook nog een lekke band gewisseld en het schroefdraad blijft heel.

De oplossing voor jouw probleem is even een trommel scoren en wisselen, misschien is hier nog wel iemand die wat heeft liggen of anders een paar nette bij een demontagebedrijf halen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby citrofenwick » MonJan02, 2012 11:22:22 PM

Als je helemaal zeker wil zijn van 2dehandse trommels kan je ze een beetje laten afdraaien om geen randje meer te hebben binnenin. (als ze dat al hebben)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby Mastenhose » TueJan03, 2012 2:30:54 AM

Nu hoop ik dat de TS een AX heeft die niet voorzien is van lichtmetalen First velgen (zonder naafgat), dat vergemakkelijkt de demontage van de trommel namelijk aanzienlijk! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby AlexanderB » TueJan03, 2012 2:49:43 AM

que? trommel verwijderen kan gewoon met de wielen dr af hoor :)

-achterwielen losmaken, auto opkrikken en wiel verwijderen.
-dop uit het midden van de trommel verwijderen met n waterpomptang ofzo..
-centrale moer losdraaien, dop 32.
-remmen "inklappen" door het nokje naar beneden drukken door een van de gaten van de wielbouten. nokje zit ten hoogte van de draagarm, op 2 uur of 10 uur, rechts of links respectievelijk.
-daarna zou de trommel er zo zonder geweld af moeten komen.

:)
Image
dat nokje moet je met n schroevendraaier naar beneden drukken door een van de gaten in de trommel. :)

bij het terug in elkaar zetten, 140NM op de centrale moer :)
Last edited by AlexanderB on TueJan03, 2012 3:04:08 AM, edited 3 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby Mastenhose » TueJan03, 2012 2:58:09 AM

Verkeerd gelezen... Dacht dat de velg ertegenaan zat...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby Browny » TueJan03, 2012 9:57:49 AM

Samaey_pedro wrote: en wat kopervet op de bouten monteren en aanspannen op
130NM ( wel aanspannen als alles is afgekoeld )


Mooi discussiepuntje waar ik op wil aanhaken: Waarom kopervet? Je draait ze wel vast op een hoger moment dan voorgeschreven (90Nm), maar maakt het kopervet niet dat het aandraaimoment niet helemaal representatief meer is?
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby martyn81 » TueJan03, 2012 10:31:34 AM

Super bedankt allemaal voor de goede tips,foto's en alternatieven. De bout is idd niet afgebroken dus die komt er wel uit en ik heb de momentsleutel op 90nm staan dat is zeker niet extreem, het zal idd wel met een luchtsleutel verpest zijn remschoenen zijn jaartje geleden vervangen nadat een achter rem vastliep doordat volgens de monteur de voering van de schoen los was gekomen en klem zat.
Mocht iemand nog 2 trommels hebben liggen hoor ik het graag anders ga ik maar eens sloperijen af.
En de tip van de staalborstel en kopervet doe ik al, dat scheelt zoveel met demonteren.
Dank allemaal
martyn81
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: MonJan05, 2009 7:10:29 PM

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby Samaey_pedro » TueJan03, 2012 5:14:55 PM

Alle bouten die warm worden zoals uitlaatbouten, wielbouten, cardan bouten, achterkant van remschijfdeel die op de naaf worden gemonteerd worden bij ons ingesmeerd met kopervet.

Indien bouten enkele keren warm word en dan terug koud en dan terug warm dan kunnen die in de loop van de tijd vast komen te zitten zie maar de bouten van een uitlaat. meestal breken de kleine bouten af of krijg je ze helemaal niet los.

dit vermakelijk het de volgende keer losdraaien zodat hij niet vastgrepeerd in de schroefdraad. alsook het vast roesten van bouten.

90nm vind ik persoonlijk wat weinig voor wielbouten maar als de constructeur dit voorschrijft dan spreek ik dit zeker niet tegen. al vind ik 120 a 130nm een veilige marge voor wielbouten.
User avatar
Samaey_pedro
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 62
Joined: TueNov22, 2011 5:59:23 AM
Location: Geluveld Belgie

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby pocketmech » TueJan03, 2012 7:11:09 PM

ff googlen op helicoil....en ff checken of het een oplossing is voor dit soort aanhaalmomenten. Zou een mooie oplossingvoor je zijn....
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby AlexanderB » TueJan03, 2012 7:16:06 PM

zo iets zou ik dus echt niet gebruiken aan mn auto, vervangende onderdelen zijn goedkoop genoeg om gewoon te vervangen door onderdelen waar de schroefdraad niet uit is gestript :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby pocketmech » TueJan03, 2012 8:01:04 PM

We gebruiken helicoils in de werkplaats om duitse kwaliteitsvoertuigen van 60 ton mee op de weg te houden 8) .....technisch is er niks mis met helicoils als draadvervanger, als je maar checked of de draaddiameter en aanhaalmoment geschikt zijn.

N.B. Het is wat anders dan de beunoplossingen met vloeibaar metaal en locktite gepruts :shock: . Helicoils plaatsen scheelt je in ieder geval werk en dat is mooi als er even wat minder tijd is. Kan je op je gemakje kijken voor twee andere trommels :) Origineel is altijd mooier en op zijn minst net zo goed :D
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby michael213 » TueJan03, 2012 9:46:01 PM

misschien heb je hier wat aan, ben je wel weer gelijk klaar.

http://www.ebay.nl/itm/CITROEN-AX-BREMS ... 1e5bc4273c

Trommels zijn ook los te bestellen via ebay.

Gr Michael
Citroen ax 1.1 first met 188000km op de teller.
michael213
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 25
Joined: FriMar25, 2011 7:53:20 AM

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby martyn81 » WedJan11, 2012 7:13:09 PM

Dank voor alle reacties,

Ik heb op de sloop geprobeerd twee remtrommels los te krijgen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Twee axen een saxo en een 106 met de zelfde remtrommels geprobeerd maar bij alle auto's kreeg ik er maar eentje los links of rechts. Dus uiteindelijk maar de remtrommel van de ax met bijna de zelfde km stand meegenomen. Bij mijn auto ging hij makkelijk los en de nieuwe gemonteerd en hij rijdt en remt weer heerlijk en rechtuit. Dus nu weer verder met de stroef schakelende versnellingsbak. Ook nog bedankt voor de tip dat het dop 32 is die je nodig hebt, dus van te voren even gekocht dus pakte niet mis op het sloop terrein.
martyn81
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: MonJan05, 2009 7:10:29 PM

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby AlexanderB » WedJan11, 2012 7:25:44 PM

heb je nog wat gehad aan de tip over dat nokje wat je naar beneden moet drukken? daarmee zou de trommel zo los moeten komen, als je de centrale moer dr uit hebt. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wielbout doorgedraaid

Postby martyn81 » WedJan11, 2012 7:42:16 PM

Ja inderdaad dat maakt het wel makkelijker zeker als het al een wat ingesleten trommel is en er relatief nieuwe remschoenen in zitten. Met lampje makkelijk te zien door een wielboutgat op 10 en 2 uur links/rechts of andersom dat weet ik zo niet meer. Voor 15 euro op de sloop, wel wat uurtjes werk in totaal. maar ik kan weer veilig rijden. twee wielbouten is toch wel wat weinig.
martyn81
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: MonJan05, 2009 7:10:29 PM

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests

cron