Gaskleppotentiometer misschien?...Zou dat ook niet kunnen?
Maarja, zeker weten kan je pas als de de auto uit gaat lezen, en gelukkig is dat bij een AX een heel makkelijk klusje om te doen. Het is niet nodig om zelf gereedschapjes in elkaar te prutsen of met verschillende draadjes en schakelaars te klooien. Het
enige dat je nodig hebt is één stroomdraadje van een meter of anderhalf/twee... That's it.
Kort gezegd:
1) Open de motorkap (alternatief kan je er ook een gat in frezen, maar het simpelweg openen van de motorkap is de snelste en makkelijkste methode)
2) Lokaliseer de ECU (dat is je rijcomputer, en het is die vierkante zwarte plastic doos die rechts (dus links zit als je vóór de auto staat) in het motorruim zit. Aan de achterkant zit er een dikke brede stekker in, en aan de onderkant (even voelen/friemelen/goed kijken) zul je een groen-kleurig stekkertje los zien hangen.
3) Pak het stekkertje en kijk er even goed naar. Ook al lijkt de stekker 2-polig te zijn (hij heeft 2 gaatjes) je zult zien dat slechts één van de twee gaatjes een metalen pinnetje heeft. (Het is dus ONMOGELIJK om iets te mollen, want zelfs al gebruik je de verkeerde kant van de stekker dan kan er niks mis gaan, want die is niet aangesloten)...)
4) Pak je stroomdraadje, strip een goed lang stuk van het ene uiteinde en prop/douw/friemel het stuk stroomdraad in het gaatje met het pinnetje, zodat het contact met elkaar maakt.
5) Open je zijraam van de bijrijdersdeur en leg het andere eind van het stroomdraad in je auto
6) Loop naar de andere kant van de auto
7) Open de bestuurdersdeur
Stap in
9) Ga zitten (op de stoel dus, de achterbank is niet zo handig)
(Optioneel) 10) Sluit bestuurdersdeur (met het huidige weer wel aan te raden...)
11) Pak het stukje stroomdraad dat op je bijrijdersstoel ligt en strip een lekker lang stukkie d'r af.
12) Pak de sleutel en steek deze in het contactslot
13) Draai de sleutel twee tikkies naar rechts, zodat het oranje "k" lampje brandt
14) Trek je sigarettenaansteker uit de houder,
15) Druk het koperen uiteinde van je stroomdraadje tegen de metalen binnenringt (dus druk het stroomdraad niet helemaal ONDERIN de sigarettenaansteker, maar alleen de metalen binnenring. Dat is namelijk "massa")
16) Houdt het draadje drie seconden er tegenaan gedrukt en laat dan weer los.
17) Als het goed is gaat het "K" lampje knipperen
18) Verder uitlezen zoals in dat topic beschreven staat (linkje staat een paar berichtjes hierboven), maar in plaats van een schakelaar in te drukken, druk je het draadje even een seconde tegen de metalen ring van de sigarettenaansteker...
En dan zet je hier even neer welke foutcodes je ECU doorgeeft.
En daarna reset je de ECU door óf de grote platte stekker aan de achterkant even vijf minuten los te trekken, óf even de minpool van je accu er 5 minuten af te gooien.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!