squeeking

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

squeeking

Postby grietje » MonFeb27, 2012 7:42:10 PM

stel...:
je hebt een auto met een distributieketting
de vsnaar drijft de waterpomp en de dynamo aan.

De vsnaar piept/squeekt constant. Het piept sneller/harder als je meer toeren maakt.
Als je siliconenspray op het midden van het tandwiel van de waterpomp spuit verdwijnt het piepen meteen; maar komt snel ook weer terug.
Bij stilstaande motor ook op het dynamo wiel gespoten; daarna gestart, toen was het er ook niet (kan je met lopende motor niet veilig bij).

Als je echt een lang stuk rijd en goed 'trapt' verdwijnt het uiteindelijk ook.

De riem is ruim een jaar en 40.000 km oud. Net als de waterpomp. Dynamo is ouder.
Staat de riem niet strak genoeg? te strak? Riem versleten?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: squeeking

Postby DuFF » TueFeb28, 2012 10:32:10 AM

Geldt in dit geval ook niet dat als je de vsnaar niet een kwart kan draaien met de hand de snaar te strak zit ?
Als je het niet vertrouwd is de garage bezoeken een goeie optie.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: squeeking

Postby Wheelnut » TueFeb28, 2012 11:47:31 AM

Tis een soort van squeek-squeek-squeek-squeek geluid zeker?

Afgaande op je beschrijving zou ik zeggen dat de lagers van je waterpomp er aan gegaan zijn door een te strakke V-snaar.
Dynamo's squeeken geloof ik niet, die gaan eerder tikken/brommen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: squeeking

Postby grietje » TueFeb28, 2012 12:25:49 PM

Wheelnut wrote:Tis een soort van squeek-squeek-squeek-squeek geluid zeker?

Afgaande op je beschrijving zou ik zeggen dat de lagers van je waterpomp er aan gegaan zijn door een te strakke V-snaar.
Dynamo's squeeken geloof ik niet, die gaan eerder tikken/brommen.

Dat dacht ik ook, had ook al een waterpomp besteld (bestelling afgezegd nu), maar het is wel raar dat als ik 1x spuit op het tandwiel (en dus niet eens op het lager) het piepen echt meteen helemaal weg is, en helemaal raar dat spuiten op de dynamo het gepiep dus ook laat verdwijnen, dat zou niet kunnen als het in het waterpomp lager zit. Ook vind ik het raar dat het dan met goed warme motor ook weg is.

En ik heb wel een kapotte waterpomp gehad vorig jaar, dat klonk wel anders. Dit is meer een soort hmmm, gegil constant. Misschien inderdaad toch wel het geluid alsof de snaar constant slipt. Maar ik vind hem vrij strak zitten; heb niet het idee dat dat nog veel strakker kan, vooral omdat je (stom genoeg) de dynamo zelf (met de hand) moet aantrekken terwijl je de bout aandraait. Niet eens zo'n systeem zoals de ax dat je een bout aandraait en hij dan strakker gaat :roll:

THanx voor het meedenken :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests

cron