Iemand ervaring met TTS ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Iemand ervaring met TTS ?

Postby lekkersimpel » TueMay08, 2012 2:23:15 AM

Beste allemaal,

Met de lange zoektocht naar de "niet op te lossen storing" kwam ik op internet het zo genaamde TTS protocol tegen, deze taal schijnt door de obd1 aansluiting te gaan van onze ph1 ecu.
Dit zou inhouden dat er live data uit te halen is met een seriele kabel :D
Nu kan ik op internet wel de kabel vinden die het moet kunnen, de goedkoopste is een oude nokia usb kabel, de blauwe om precies te zijn, met dat grote stuk gegoten aan de usb stekker, als je de nokia kant er af knipt hou je een usb naar serieel kabel over, deze wordt ook gebruikt om modems, gsm's enzo van andere software te voorzien, deze praten namelijk ook met ttl.
Nu dus volgens mij alleen de juiste software nog en dan moet je volgens zeggen kunnen zien op je laptop wat er gebeurt in je motorruimte :wink:

Mijn vraag is dus of iemand dit al eens werkend heeft gekregen en zo ja met welke software ?
Als het niet lukte, waarom niet ?
Als je kunt lezen uit de obd aansluiting, zal hij dan ook (per ongeluk) kunnen schrijven naar de ecu ?

Om een idee te geven van wat ik bedoel even 2 links van een kabel en software voorbeeld :
http://www.obd2allinone.com/sc/details. ... =aldlbareu
http://winaldl.joby.se/aldlscreen.htm
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby AlexanderB » TueMay08, 2012 3:55:00 PM

Ik vind het erg optimistisch, onze ECU's zijn van *voor* OBD1 ;) en hebben wel een rudimentair protocol voor communicatie, maar of dat serieel TTL is, zou ik niet kunnen zeggen.

Ik heb wel eens gehoord dat er bij een specialist een computer stond die inderdaad iets kon met die stekker, maar veel meer dan in tekst op het display weergeven (wat je ook met de knippercodes in t boek kan opzoeken) deed t niet, zover ik begreep..

[edit:]
misschien dat er, afhankelijk van welke ecu versie je hebt, nog wat in zit, de latere versies hebben wel optie tot communicatie... soms..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby lekkersimpel » TueMay08, 2012 10:25:17 PM

Dat ik van de week met de peugeot dealer over de problemen met mijn auto stond te praten had hij het er over dat hij kon uitlezen wat de waardes van mijn map sensor zijn, echter zit deze bij mijn ecu in de ecu, dit zou dus inhouden dat er live data uit de stekkers te halen is lijkt mij.
Wordt het toch hoog nodig tijd dat ik eens op zoek ga naar een peugeot monteur die het geheim wil verklappen !
Ik hoop het na morgen niet meer nodig te hebben (nieuwe lambda besteld), maar het is wel erg leuk voedsel voor het forum !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby MNM(tm) » WedMay09, 2012 12:19:02 PM

Draait jouw Peugeot niet toevallig op een Magnetti Marelli ECU?
Die ECU's gebruiken namelijk wèl de tweede contact-positie in de groene diagnose-connector!
Bij Bosch ECU's zit er op de tweede positie niet eens een metalen contactje, laat staan dat er een draad naartoe loopt vanaf de ECU.
Die hebben dus echt alleen maar de 'knipper-draad'.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby lekkersimpel » WedMay09, 2012 10:23:14 PM

Ik weet zeker dat hij 2 draads is en van Bosch, je zou er nog een chip voor bakken weet je nog ! 8)
Ik heb even het grote sprookjes boek er bij gepakt (Haynes voor de 106) hier maak ik op dat :

Bosch A2.2 = 1 draads op aansluiting 22 van de ECU
Magneti Marelli G6 = 2 draads op aansluiting 28 en 4 van de ECU
Bosch MA3.0 = 2 draads op aansluiting 16 en 13 + 22 ( 13 en 22 verbonden met elkaar op uitleesstekker )
Bosch MP3.1 = 2 draads op aansluiting 12 en 17 + 4 ( 17 en 4 verbonden met elkaar op uitleesstekker )

Volgens de boeken zitten er dus zelfs 3 draden van de ecu op de uitleesstekker, op de A2.2 na dan. :wink:
Als je ook een obd2 naar obd1 verloop kabel zoekt zit hier een extra draad aan voor de massa, dit kan dus inhouden dat er heen en weer gepraat kan worden over die 2 draden, mits je weet welk protocol er gebruikt wordt, ook de obd2 gebruikt aansluiting 1 van de uitlees stekker niet, maar peugeot maakt geen cm te veel aan draad in een auto, dus gebruikt kan hij worden !

Er moet toch wel ergens een schema van 1 van die 3 ecu's te vinden zijn waarop staat welke processor er gebruikt wordt en dan moet het toch mogelijk zijn te achterhalen met welke taal die processor praat ? :roll:

Nog even onder de kap gedoken, zover ik kan zien zonder de mantel van de kabel naar de uitleesstekker af te halen, zit er op aansluiting 1 een witte draad en op aansluiting 2 een witte draad met daar bij een dunnere rode draad, 3 draden dus.
Bij de ma3.0 van mijn vorige auto heb ik toen de draadboom zelf gemaakt/aangepast opdat hij uit mark zijn ax kwam en dus verkeert om zit voor peugeot, en hier van weet ik ook zeker dat aansluiting 1 en 2 van de uitleesstekker van draad waren voorzien.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby MNM(tm) » WedMay09, 2012 10:58:47 PM

Ik heb zelf nog niet eerder op die manier de schema's bestudeerd. Errug interessante info! :)

lekkersimpel wrote:Er moet toch wel ergens een schema van 1 van die 3 ecu's te vinden zijn waarop staat welke processor er gebruikt wordt en dan moet het toch mogelijk zijn te achterhalen met welke taal die processor praat ? :roll:

Het type processor staat volledig los van welke taal het ding naar de buitenwereld babbelt. Of het nou een 8051, 68HC11, MSP430, ATmega128, PIC16F84, of wat dan ook is, de software bepaalt het protocol.

Desondanks zéér de moeite waard om er eens m'n tandjes in vast te bijten. :P

En na een beetje speuren op het grote boze internet kom ik het volgende tabelletje tegen:
Image

Erg interessant!!

...en we gaan nog verder:
1980: General Motors implements a proprietary interface and protocol for testing of the Engine Control Module (ECM) on the vehicle assembly line. The 'assembly line diagnostic link' (ALDL) protocol communicates at 160 baud with Pulse-width modulation (PWM) signaling and monitors very few vehicle systems. Implemented on California vehicles for the 1980 model year, and the rest of the United States in 1981, the ALDL was not intended for use outside the factory. The only available function for the owner is "Blinky Codes". By connecting pins A and B (with ignition key ON and engine OFF), the 'Check Engine Light' (CEL) or 'Service Engine Soon' (SES) blinks out a two-digit number that corresponds to a specific error condition.

(Bron: WikiPedia)

...en nog een interessante link
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby lekkersimpel » ThuMay10, 2012 12:51:42 AM

Kijk dat is waar ik op hoopte, marco die zich er in vast wil bijten :jump:
Als er iemand op dit forum is die veel van die techniek weet, of te weten kan komen, dan ben jij dat volgens mij :)

Je lijst geeft het aan he, het moet kunnen !

Het zou toch wat wezen hoor als het ons lukt om "live data" uit die ecu te krijgen met een paar euro aan onderdelen, ik denk dat we daar een boel mensen hier heel erg gelukkig mee gaan maken. :)

Ik zal morgen eens een praatje gaan maken met een peugeot monteur, kijken of die niet wat info voor me kan regelen, moet er toch heen voor 4 gas meting.

Ik heb nog een ecu over, dus er mag er bij mij 1 de lucht in gaan, dus kan rustig risico nemen met testen.
Ik heb ook nog wel een oude lambdasonde leggen :evil: voor de stekker van de uitleesstekker hahaha, de witte stekker van een lambdasensor past in de uitleesstekker.

Dus eigenlijk alleen nog te weten komen of hij via tts werkt, dan kan ik mijn oude nokia kabel gaan afknippen :lol:
En alle vindbare software gaan uitproberen tot dat hij antwoord geeft. 8) :lol:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby lekkersimpel » ThuMay10, 2012 1:30:08 AM

Volgens mij moet dit zijn wat we zoeken, een chip te noemen ELM327, deze zet obd signalen om in seriele signalen welke een pc snapt.

Zie deze pdf : http://elmelectronics.com/DSheets/ELM327DS.pdf
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby MNM(tm) » ThuMay10, 2012 7:00:36 AM

Yup, zoiets. Alleen is de ELM327 voor ODB-2. Voor ODB-1 en ISO-9141 zou het de ELM323 moeten zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby pocketmech » ThuMay10, 2012 12:43:05 PM

Dan kan ik dus van de Ecu direct en continue inlezen via RS232 met standaard diagnosesoftware? Dat zou mooi zijn, want dat wil ik al heeeeeel lang en ik wil geen extra print met kabels naar alle sensoren....(zoals beschikbaar via Conrad.nl) :jump:
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby MNM(tm) » ThuMay10, 2012 6:05:02 PM

Een extra print zul niet aan ontkomen: je moet ergens die vertaalslag van ISO-9141 (of iets dat daar op lijkt) naar RS-232 moeten doen. 't Zal alleen geen erg grote en ingewikkelde print hoeven zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby lekkersimpel » SatMay12, 2012 2:34:19 AM

De monteur had weer eens vrij, dus volgende week even kijken of hij er is, vandaag iemand gesproken die prive zegt live data te kunnen uitlezen via laptop op win98 software, we zijn benieuwd ! :wink:

p.s. MNM kan jij je PM weer eens lezen ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby Johannus » SatMay12, 2012 6:49:44 AM

Dit klinkt mij allemaal ontzettend interessant in de oren! Ik ben heel erg benieuwd naar de bevindingen :)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby lekkersimpel » WedMay16, 2012 5:03:25 PM

Vandaag met mijn peugeot 106 xsi uit '92 met Bosch mp3.1 ecu (ebe zoals hun hem noemen) naar de dealer geweest, nou ik kan je vertellen dat er echt live data uit die stekker komt, motor toerental, inspuit tijd, map waarde, motor temp. enz. wordt allemaal keurig weergegeven :P , op het door hem gebruikte aparaat wel wat traag, er zat een seconde tussen gas geven en zien dat het toerental hoger is, maar hij zegt het wel,volgens de monteur legt dit aan zijn kast.

Echter zeer jammer dat het gebruikte apparaat geen laptop ofzo was, maar een kast ter grote van een schoenendoos met niets van een naam ofzo erop :( de monteur kon mij ook niet vertellen hoe het werkt en dus al zeker het protocol niet :(

Maar 1 ding is zeker, uit de 2 polige uitlees stekker is alles uit te lezen, ook alle live data !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby MNM(tm) » WedMay16, 2012 10:26:24 PM

Als ik nou eens een paar dagen (thuis) zou mogen spelen met zo'n "schoenendoos", dan kan ik vast het protocol wel achterhalen. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby lekkersimpel » WedMay16, 2012 11:01:01 PM

:D Kijk eens wat ik gevonden heb : :D

Motronic MP3.1 ECU
This message: [ Message body ] [ More options ]
Related messages: Next message ] [ Previous message ] Next in thread ] [ Replies ]
From: Sebcio Lastowski <sebcio@...>
Date: Mon Apr 07 2003 - 12:25:16 CEST

Hello,


I played last time with Motronic MP3.1 ECU from european Citroen
ZX and it looks to be KW71 compatible and communication is similar
to KWP-1281. I encountered some new block titles I don't know so if
anyone could help me with them I would be pleased :-)
OK, here it is. Initialization is made with byte 10h at 5 baud
on line "L", ECU responds at 9600 with 55h and after 60ms with ABh
and 02h (keywords), tester acknowledges last byte.
Next, ECU is sending following block:


0Dh 01h F6h 32h 31h 32h 30h 30h 32h 31h 36h 32h 30h 03h


which translates to "2120021620" what stands for Bosch number "0
261 200 212". Please note that byte order within ASCII data blocks
is reversed, first comes least significant byte. Tester acknowledges
this block by sending:


03h 02h 09h 03h


Next, ECU is sending block:


0Dh 03h F6h 33h 32h 37h 36h 35h 33h 37h 36h 32h 31h 03h


which is "1267356723" - number printed on EPROM chip label
(probably software serial number or something like this). Tester
acknowledges. Next, there is chatter between ECU and tester with
250ms interval - the same as in VAG protocol.


Fault codes are retrieved this way - tester sends:


03h 94h 07h 03h


ECU replies with:


04h 95h FCh 00h 03h (no errors stored)


Faults are cleared this way - tester sends:


03h A0h 05h 03h


ECU replies with:


03h A1h 09h 03h (what acknowledges last block)


Until now everything is familiar to me and looks identical to
VAG protocol. But here comes unknown block titles. First example -
when I enter on my tester to test injectors it sends to the ECU:


04h A2h 04h 0Eh 03h


ECU acknowledges this block normally:


03h A3h 09h 03h


Next unknown block when I'm retrieving engine RPM - tester sends:


06h A4h 01h 01h 00h 3Bh 03h


ECU replies with:


04h A5h FEh 00h 03h (0 RPM on tester display)


Battery voltage - tester sends:


04h A6h 08h 01h 03h


ECU replies with:


05h A7h FBh 00h C6h 03h (voltage on tester display is 13.4V)


Coolant temperature - tester sends:


04h A8h 08h 03h 03h


ECU replies with:


05h A9h FBh 00h FFh 03h (temp. on display is -33C or -32C -
I don't remember now)


Could anybody help me explain meaning of such blocks ?



Best regards,
Sebcio




Received on Mon Apr 07 03:25:18 2003

This message: [ Message body ]
Next message: INFO: "OBD pinout Porsche"
Previous message: sk_888_uk: "Re: Hi, and an opening question re interface"
Next in thread: Sander: "Re: Motronic MP3.1 ECU"
Reply: Sander: "Re: Motronic MP3.1 ECU"
Contemporary messages sorted: [ By Date ] [ By Thread ] [ By Subject ] [ By Author ] [ By messages with attachments ]
This archive was generated by hypermail 2.1.8 : Wed Jan 02 2008 - 00:56:00
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby lekkersimpel » WedMay16, 2012 11:03:06 PM

Sorry, vergeten te zeggen waar ik het gevonden heb :oops: hier dus : http://www.freediag.org/opendiag/0726.html

Speelse marco :lol:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby lekkersimpel » WedMay16, 2012 11:06:26 PM

kw71 protocol
KW-71 protocol is used on early Bosch Engine ECUs (Mainly BMW, Opel, Peugeot/Citroen, Volkswagen).
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby Johannus » ThuMay17, 2012 9:31:52 PM

Goede info! Ik zal maandag eens met een studiegenoot overleggen of hij er iets van weet...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Postby MNM(tm) » ThuMay17, 2012 10:29:27 PM

Even vooruitlopend op het uitpluizen van 't protocol en ervan uitgaande dat we kunnen achterhalen hoe 't werkt en wat de uitlees- en diagnosemogelijkheden zijn, in welke vorm zou de tester dan gewenst zijn? Ik bedoel: moet het gewoon een 'black-box worden die tussen motorcomputer en een dan noodzakelijke laptop geplaatst wordt, of een volledig stand-alone tester met eigen display? En wat voor info zou zo'n stand-alone tester dan in ieder geval moeten weergeven?


-edit-
Oké, dit is VET!!! Ben dit document tegengekomen op 't net! 't Is blijkbaar voor Fiat bedoeld, maar aangezien de ECU's van die hokken ook iets van KW71 gebruiken, lijkt dit een fantastisch overzicht van de command-codes voor Bosch (en Magneti Marelli?) ECU's te zijn!
De toewijzing van de ADC kanalen staat verder niet aangegeven, dus dat zal verder uitgezocht/geprobeerd moeten worden, maar de basiscodes zijn hiermee in ieder geval al wel bekend.

Binnenkort maar eens proberen een interface te bouwen...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests