Motortemperatuur aanduiding op dashboard?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Motortemperatuur aanduiding op dashboard?

Postby FrankAX » TueMay07, 2013 10:42:27 PM

Mijn AX 1.0 '88 heeft geregeld problemen met de motortemperatuur. Op het dashboard is er jammer genoeg enkel een rood lampje dat brandt als de motor te heet wordt. Links op het dashboard is er een lege wijzerplaat met Citroen logo - ik vermoed dat er op de betere modellen hier een klokje of aanduiding motortemperatuur zou kunnen zitten. Afwezigheid van een thermometer maakt het wat lastig om het probleem goed te begrijpen.

Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van zo een meter, is dat haalbaar qua werk? Kan je dat als onderdeel kopen? Een andere optie die ik overweeg is om een goedkoop digitaal buitenthermometertje in te bouwen, de sensor "ergens" op het koelcircuit aan te sluiten en de display binnen. Enige suggestie waar je best zou meten?
FrankAX
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Re: Motortemperatuur aanduiding op dashboard?

Postby AlexanderB » TueMay07, 2013 11:08:08 PM

Met originele onderdelen inbouwen is te doen:
1: de sensor die het rode lampje aanstuurt is eenvoudig te vervangen door een type dat zowel een lampje als een meter kan aansturen
2: dan heb je verder nog een tellerbak met wijzer voor de temperatuur nodig (en dat is het lastige, er zijn 2 formaten dashboards voor die oudere AX'jes dus niet zomaar uitwisselbaar. Daarnaast waarschijnlijk zijn die onderdelen ook zeldzaam aan het worden, maar wie weet heeft iemand nog wat liggen..)
3: moet het juiste draadje ook aanwezig zijn in de kabelboom (of dat moet je zelf toevoegen..)

Het alternatief met een simpel digitaal metertje is waarschijnlijk een stuk eenvoudiger en goedkoper. Bovenin/onderin het thermostaathuis zou nog een plug vrij moeten zijn, die kan je vervangen door een extra temperatuursensor. (Al dan niet met de juiste schroefdraad-adapter, het gaat om M14x1.25, en de meeste universele temperatuursensoren komen met een 1/8NPT aansluiting,)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Motortemperatuur aanduiding op dashboard?

Postby MBa@NL » TueMay07, 2013 11:13:06 PM

De sensor is als het goed is al aanwezig in het thermostaathuis en anders in elk geval te plaatsen...
Maar... een metertje is leuk maar blijft een onnauwkeurig iets en het is dus ook verstandiger het probleem bij de bron aan te pakken.

Het meest simpele is het goed ontluchten van het koelsysteem.
Het koelsysteem goed afvullen.
Als het systeem sterk vervuild is (moet helder blauw van kleur zijn) wordt het tijd om te verversen nadat het systeem goed doorgespoeld is.
Is het een dikke drap en heb je olie in het water dan moet je gaan vrezen voor de koppakking, als je een beetje handig bent en je hebt de beschikking over het juiste gereedschap dan is het eigenlijk een heel leuke en vooral leerzame klus.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Motortemperatuur aanduiding op dashboard?

Postby FrankAX » FriMay10, 2013 1:32:16 PM

Bedankt voor alle advies.
De plug op het thermostaathuis is er inderdaad. Dat ga ik proberen.
Het probleem aan de bron is eigenlijk roest in het koelcircuit... Doorspoelen lukt maar half, er komt wel een hoop geelbruin roestwater uit (zonder olie), maar op de plaatsen waar je kan 'binnenkijken' zie je nog steeds roest en na korte tijd zie je al terug roestwater in het koelcircuit. Die roest zet zich vast op alles en ook op de thermostaat en die laat het dan afweten. De auto maakt meestal korte ritjes, als er een probleem is met de koeling valt dat niet zo snel op. Ik vermoed dat er ergens in het verleden geruime tijd water zonder koelmiddel in de motor geweest is en dat toen de roest er gekomen is. Ik ben er van uit gegaan dat het niet mogelijk is om deze roest weg te krijgen, vandaar de wens om een betere kijk op het koelcircuit te krijgen. Als er suggesties zouden zijn om de motor op een veilige manier goed te ontroesten: heel graag.
Verder over dat koelcircuit: laatste keer dat ik de thermostaat vervangen heb vond ik in het koelcircuit een stuk rubber dichting, zat vast op enkele cm achter de kapotte thermostaat. Heel dunne rubber, ongeveer 1mm diameter, in de vorm van een rechthoek 2,5 x 5 cm en kapot aan 1 van de hoeken. Blijkbaar een rubber die ergens gemist kon worden zonder lekken te veroorzaken maar ik maak me toch af waar die vandaan zou kunnen komen en welke de functie geweest is.
FrankAX
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Re: Motortemperatuur aanduiding op dashboard?

Postby AlexanderB » FriMay10, 2013 1:50:59 PM

Kan zijn dat er in de (kachel)radiateur een hele hoop drek zit opgehoopt, dan blijft het terugkomen bij spoelen, net zo lang tot ie die los schoonmaakt..

Een vierkant van 2.5 bij 5.. eeuh..
Het enige waar ik aan denk is de aansluiting van het thermostaathuis naar de kop, als die met vloeibaar pakking is gedaan, en er een randje aan de binnenkant uitstak en is afgescheurd.. en dat is gelijk het gevaar van (verkeerd aangebrachte) vloeibaar pakking, dat kan losse stukjes troep loslaten in het koelwater of de olie..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Motortemperatuur aanduiding op dashboard?

Postby Bertran » MonMar23, 2015 5:37:48 PM

Het schroefdraad van de temp adapter zou 14x1,25 mm zijn.
Waar koop ik die ?
Ik zie alleen 14x1,5 mm ( Conrad) Brezan net zo.

Groeten Bertran
Bertran
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 3
Joined: WedFeb11, 2015 11:44:13 AM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests

cron