Rem probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Rem probleem

Postby mcdean » WedNov12, 2014 9:46:07 PM

Mijn vrouw gaf aan dat met onze pas aangeschafte Citroen Ax de ax door de kont zakt als je remt en dat met stevig remmen de achterremmen al blokkeert.

Zelf denken we aan de remdrukverdeler of aan verrotte voorremmen, waar zou ik ngo meer na kunnen kijken?
Citroen Bx Sport mk2 (van mij)
Citroen Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 807
Joined: FriApr13, 2007 1:58:45 PM
Location: Borculo

Re: Rem probleem

Postby REV1 » FriNov14, 2014 12:03:39 AM

mcdean wrote:Mijn vrouw gaf aan dat met onze pas aangeschafte Citroen AX de AX door de kont zakt als je remt en dat met stevig remmen de achterremmen al blokkeert.

Zelf denken we aan de remdrukverdeler of aan verrotte voorremmen, waar zou ik ngo meer na kunnen kijken?


Ik zou even langs een garage rijden die een rollen remmentest bank heeft om de voorrem te laten testen.

Je kunt op z'n minst even de voorwielen er af halen en de remblokken controleren.
User avatar
REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 28
Joined: FriOct25, 2013 8:04:43 PM

Re: Rem probleem

Postby 823.87 » WedApr26, 2017 2:16:30 PM

Dat de auto van achteren zakt bij het remmen duidt er op dat de achterremmen het meeste werk doen. Dat is niet gezond, normaal dient bij een straat auto de voorremmen c.a. 70% van het remvermogen te behappen. Bij eventueel blokkeren van de achterwielen ontstaat een achterwielslip die zelfs door de meest ervaren coureurs niet meer op te vangen valt!
Mijn eerste reactie is dat de remdrukverdeler voor - achter niet goed werkt. Deze remdrukverdeler is lastafhankelijk, en het kan zijn dat ie is blijven hangen ten tijde van de maximale belasting van de achteras. Buiten het nagaan of de lastafhankelijkheid van de remdrukbegrenzer nog goed gangbaar is, zou ik je aanraden om dit probleem z.s.m. te verhelpen, want het kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden!
823.87
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: TueApr25, 2017 10:17:51 AM

Re: Rem probleem

Postby AlexanderB » WedApr26, 2017 6:46:58 PM

3 jaar na dato is wel een beetje laat, dat zal ondertussen al wel opgelost zijn.

Het kan bij een AX ook nog zijn omdat iemand de verkeerde remcylinders gemonteerd heeft, specifiek de (veel goedkopere) cylinders zonder ingebouwde begrenzer die bedoeld zijn voor een AX met externe lastafhankelijke remdrukverdeler, op een AX die niet zo'n verdeler heeft.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests

cron