Jammer dat ik een tientje 'teveel' heb uitgegeven voor de olie, maar inmiddels zit het al in het blok dus terugbrengen gaat niet meer
Afgelopen weekend dus gesleuteld en dat ging allemaal voorspoedig. Autobokken geleend van een vriend, werkt wel fijner. Carterplug ging gemakkelijk los, olie lange tijd laten uitdruppelen. Daarna de carterplug weer teruggezet en het filter eraf, dat ging ook gewoon met de hand. Kostte iets meer moeite, maar doordat ik fatsoenlijk onder de auto kon liggen had ik genoeg ruimte om genoeg kracht te zetten. Vers filter erin, olie bijgevuld totdat het peil ongeveer halverwege stond. De oude olie was nog niet pikzwart, meer donkerbruin van kleur. Misschien was het dus nog niet echt nodig, maar het kan nooit kwaad.
In de tijd dat de olie uitlekte nog de voorruit heel goed schoongemaakt en geprobeerd de oppervlakkige krasjes eruit te polijsten, maar dat lijkt weinig succesvol. Gelijk een nieuwe ruitenwisser erop (wat een verschil!), dodehoekspiegel gemonteerd en de koplampen gepolijst.
Bij dat laatste viel me op dat de stelschroef van de koplampen niet meer werkt, dat de rechterkoplamp wiebelt, en het linker knipperlicht heeft een barst. Voor de APK in oktober 2015 moet dat allemaal opgelost zijn, maar het stelmechanisme ga ik volgende week al eens bekijken.
Daarna nog de koelvloeistof bijgevuld en het systeem ontlucht, gemakkelijk. Ik wilde het luchtfilter nog bekijken, maar het werd al te donker om het luchtfilterhuis los te maken, aangezien ik dat nog nooit heb gedaan.
Nog te doen op korte termijn:
- Spie versnellingspook
- Buitentemperatuursensor monteren
- 2 nieuwe (zomer)banden
- Stelmechanisme koplampen repareren
- Luchtfilter nakijken, zonodig vervangen
- Bougies nakijken, zonodig vervangen
- Nieuwe antennekabel trekken? (vervelend dat-ie niet werkt)
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000