Koelsysteem ontluchten / auto opkrikken?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Koelsysteem ontluchten / auto opkrikken?

Postby REV1 » MonJan05, 2015 6:57:22 PM

Ik krijg het koelsysteem niet goed ontlucht.

Er komt geen lucht meer uit dat ding bij de kachelslangen, er komt ook geen lucht meer uit de schroef op het thermostaathuis.
De ontluchtingsschroef van de radiator kom ik met m'n vingers niet bij.

De bovenste waterslang wordt wel warm, maar de onderste radiateurslang wordt niet echt warm. Motortemperatuur komt iets boven de 90 graden, maar toch gaat regelmatig het rode waarschuwingslampje branden.
Als het rode lampje gaat branden dan doe ik wel de kachel volledig open en zet de ventilator op de hoogste stand. Als de motor wat meer toeren maakt gaat het rode lampje meestal weer uit.

tot nu toe maak ik alleen korte ritjes van max. 5 kilometer dus misschien dat hierdoor de uitgaande slang van de radiator niet warm wordt?

Ik heb gelezen dat sommige mensen de auto opkrikken om alle lucht er uit te krijgen, maar nu vraag ik me af of ik de auto links of rechts moet opkrikken?
User avatar
REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 28
Joined: FriOct25, 2013 8:04:43 PM

Re: Koelsysteem ontluchten / auto opkrikken?

Postby AlexanderB » MonJan05, 2015 8:45:09 PM

Qua opkrikken: De hele voorkant. Dat gaat niet met de krik in het reservewiel, tenzij je ook 2 assteunen hebt. Alternatief: met de voorwielen op een (hoog) stoepje staan, werkt ook. Maar in principe is bij die 2 (of 3) ontluchtingspunten de lucht er uit laten voldoende om te zorgen dat er geen luchtbellen in zitten.

Hmm, bij hogere toeren koelt ie beter? Defecte waterpomp maybe?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelsysteem ontluchten / auto opkrikken?

Postby AlexanderB » MonJan05, 2015 8:45:09 PM

Qua opkrikken: De hele voorkant. Dat gaat niet met de krik in het reservewiel, tenzij je ook 2 assteunen hebt. Alternatief: met de voorwielen op een (hoog) stoepje staan, werkt ook. Maar in principe is bij die 2 (of 3) ontluchtingspunten de lucht er uit laten voldoende om te zorgen dat er geen luchtbellen in zitten.

Hmm, bij hogere toeren koelt ie beter? Defecte waterpomp maybe?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelsysteem ontluchten / auto opkrikken?

Postby Holländer » MonJan05, 2015 9:05:12 PM

Het kan ook zijn dat er een grote luchtbel in je radiator zit, dit heb ik ook wel eens gehad. Draai (met een tang) de plug uit de rechterkant van je radiateur (bovenop). Vul dan je hele radiateur en sluit de plug weer als hier water uit komt. Hierna weer ontluchten. Bij warme motor niet meer dan 0.5liter koude koelvloeistof bijvullen! Dan eerst even wachten tot de motor koud is. Succes!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Koelsysteem ontluchten / auto opkrikken?

Postby REV1 » TueJan13, 2015 9:54:04 PM

Omdat ik maar 1 krik heb en geen assteunen heb ik uiteindelijk wat verzonnen om de auto goed schuin te kunnen krijgen.

Ik ben naar een dijk in de buurt gereden en hem de auto op een op/af rit gezet die vrij steil was.

Dat heeft wel geholpen, hoewel een dag later tijdens een lange rit het waarschuwingslampje weer korte tijd ging branden.
50 km over de snelweg met 120 km/h niets aan de hand. Toen ik iets langzamer moest rijden ging het lampje aan bij 110 km/h.
Gewoon doorgereden en de kachel wat hoger gezet en enkele km's later ging het lampje weer uit.

Sindsdien lijkt alles in orde.
User avatar
REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 28
Joined: FriOct25, 2013 8:04:43 PM

Re: Koelsysteem ontluchten / auto opkrikken?

Postby Elsje » SatApr04, 2015 5:15:01 PM

Maar je hebt het ontluchtingsgat op de radiator nog niet open gehad toch?
Gewoon even doen. Kleine moeite
Radiator aan beide kanten los klikken, dan kun je em naar voren kantelen en kun je er wel bij. (Tang gebruiken)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests