olie catch tank

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

olie catch tank

Postby j0achim » ThuFeb12, 2015 2:36:51 PM

Even een vraagje. Ik heb nu het 1.6 16v blok in de ax hangen, in de donorsaxo zat een K&N luchtfilter met een zelf gemaakte pvc pijp, deze wil ik vervangen door een siloconen buis, nu zit er alleen halverwege een extra slang voor de carter ontluchting. Deze zit nu een beetje gek in de pvc pijp gekit.
Dit wil ik eigenlijk voorkomen zodat ik geen gat in de siliconen buis hoef te maken en dus ook geen (warme) valse lucht aan zuig.
Zou het een optie zijn om een olie catch tank te plaatsen, en dan van van de carter ontluchting naar de catch tank te gaan, en niet meer terug? Dus dat mijn carterdamp via de catchtank de lucht in gaat?
Met een catchcan met een filter erop bijvoorbeeld. En dan het tweede gat van de catchcan dicht maken.
Ik zie dan twee voordelen:
Ik kan een siliconen buis gebruiken voor de luchtinlaat zonder hier gaten in te maken
De vieze damp wordt niet aangezogen, maar komt netjes in de tank.

Zijn er naast dat ik eens in de zoveel tijd het tankje moet legen nog meer nadelen aan dit systeem? Of is dit in zijn geheel niet handig?
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: olie catch tank

Postby q01z » ThuFeb12, 2015 2:59:01 PM

de oliedamp kan m.i. geen kwaad in je inlaat, nog erger.. 't smeert wellicht nog een beetje!

APK-technisch zijn er ook een paar eisen, ik geloof dat de carterdamp officieel afgezogen moet worden en niet de 'buitenlucht' in mag.. maar dat weet ik niet meer zeker
Het andere gat van de catchtank dichtmaken is altijd een slecht idee; de druk kan dan niet meer weg waardoor het hoe dan ook ergens gaat lekken.

een oilcatchtank met een retour richting de inlaat is eigenlijk de beste optie.. de oliespetters worden dan netjes opgevangen in de tank, terwijl de dampen goed afgezogen worden. Hiervoor zal je dus waarschijnlijk wel een gat in de sileconen-buis moeten maken, of een andere oplossing moeten verzinnen
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: olie catch tank

Postby Bossie » ThuFeb12, 2015 3:08:43 PM

Hou ook in de gaten hoeveel olie je catch tank catched. De olie die je catch tank ingaat, zit niet meer in je carter. Met een beetje hard bochtenwerk kan je oliepomp droog komen te staan als er al het nodige in je catch tank is verdwenen. Da's niet zo heel goed voor de smering van je blok.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: olie catch tank

Postby q01z » ThuFeb12, 2015 3:22:18 PM

Bossie wrote:Hou ook in de gaten hoeveel olie je catch tank catched. De olie die je catch tank ingaat, zit niet meer in je carter. Met een beetje hard bochtenwerk kan je oliepomp droog komen te staan als er al het nodige in je catch tank is verdwenen. Da's niet zo heel goed voor de smering van je blok.


Ik denk dat je ernstig zorgen moet maken over de staat van je blok wanneer er zoveel olie in je catchtank verdwijnt (dit zou anders overigens door je inlaat verdwijnen; dus net zo erg!).

Olie op peil houden is en blijft hoe dan ook belangrijk natuurlijk!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: olie catch tank

Postby j0achim » ThuFeb12, 2015 3:46:36 PM

Ik neem het advies van Marc maar ten harte.
Eigenlijk zou ik dus zoiets moeten vinden:
https://www.stroevemotorsport.nl/Paskla ... lare_kits/
Image
Alleen 139 euro voor een slang is best aan de prijs... Wel een mooie oplossing, dat dan weer wel.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: olie catch tank

Postby AlexanderB » ThuFeb12, 2015 4:24:57 PM

Ik heb dr het een en ander over gelezen, omdat ik zelf ook een catch-can wil.

Olie in de luchtinlaat is in principe *niet* goed, omdat de olie effectief het octaan van de brandstof verlaagt. Daarom dus een catch-tank, dan is de olie vast weg.

Verder zuig je inderdaad warme dampen aan, je hebt liever koude lucht, dus inderdaad, naar de buitenlucht ventileren zou een (amper/niet merkbaar) verschil kunnen maken in motorvermogen.

Een voordeel echter weer van netjes aanzuigen, door de carter op een lichte onderdruk te zetten wordt de motor efficiënter. (drukverschil tussen de onderkant en bovenkant zuigers, volgens mij maakt het weinig uit, maar dat was 't verhaal.)
Verder zorgt een lichte onderdruk dat er geen olie langs de keerringen gaat lekken. (Inderdaad ook waarom je de ontluchting niet moet afsluiten, dan gaat je olie gegarandeerd aan alle kanten langs de keerringen.)

En een persoonlijke noot, je kan inderdaad gewoon de carterventilatie na de catch-can via een klein filtertje(/zonder filtertje?) naar de atmosfeer lozen, maar die walm komt dan via je ventilatie in de auto terecht, ik zou 't niet willen, maar dat ben ik.

Oh, en als je geen zin hebt in een dure slang met een aansluitinkje aan de zijkant, je kan ook een gaatje bovenin of onderin je kegel-filter boren en daar een slang-aansluiting in schroeven/lijmen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: olie catch tank

Postby q01z » ThuFeb12, 2015 8:46:38 PM

wellicht niet helemaal antwoord op je vraag of een oplossing.. maar bij mij zit het zo;
Image
met dus een kniestukje in de inlaatbuis (voor de oplettende kijker is dit idd oorspronkelijk een flexibele buis bedoeld voor remkoeling). het kniestukje is aan de binnenkant 'glad' afgewerkt
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests

cron