Vandaag mijn aandrijfassen vervangen, en door dit topic was ik toch wel benieuwd geworden hoe die dingen er vanbinnen nu uitzien. Omdat de oude toch oud ijzer zijn, kon ik er evengoed één demonteren.
Het heeft wel wat poetsdoeken gekost! Man wat zit daar een vet in!
Je ziet duidelijk slijtplekken in de "vork" (om 'm zo maar ff te noemen). Ook zitten er donkere plekken in, alsof die wel eens te heet geworden is. Dat lijkt me echter sterk met zo veel vet.
Aan de wieltjes kant kon ik echter geen slijtage opmerken, maar wellicht is dit minder goed te zien, zijn de wieltjes door slijtage wel kleiner geworden in diameter.
Ik wilde daarna weten of de as ook weer inelkaar kon (uitelkaar geslagen met een hamer). Dit blijkt een )(@*^@#)*(%
systeem te zijn wat volgens mij nauwelijks inelkaar te krijgen is. Er zit een klemmetje achter de wieltjes die in de bovenkant van de "vork" moet klemmen.
Maar de wieltjes kunnen er niet uit. Deze zitten er in doordat er aan de buitenkant van de aandrijfas een deuk in het metaal is geslagen. Dit zal corresponderen met een gat of deuk in het wieltjesasje. De achterkant is dicht, hier zit immers de as die door de naaf gaat... Mij een raadsel hoe je deze weer zou moeten bevestigen!
Als iemand het nog van plan is om ze te gaan reviseren, of indien de onderdelen in verloop van tijd toch schaarser of duurder worden, dan kan dit wellicht een beetje helpen