AX GT valt uit

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AX GT valt uit

Postby Coen72 » SunAug09, 2015 12:23:16 AM

Beste AX vrienden,

Ik heb een paar dagen geleden een AX GT uit 92 gekocht van een clublid. Hartstikke mooi! Ben er blij mee, maar er moet wel eea aan gebeuren..

De AX liep goed toen ik terug reed vanuit lienden naar Nijmegen. Eenmaal in Nijmegen aangekomen liep de temperatuur op en raakte de kvs aan de kook. Dashboard lampje voor kvs temperatuur lichtte op. AX aan de kant gezet, en ik zag de kvs langs het overdrukventiel wegspuiten. Motor wat laten afkoelen en kvs bijgevuld, maar mn AX wilde niet meer starten.auto met een maat van me weggesleept en thuis kwam ik erachter dat er geen vonk was. Verdelerkap, bougiekabels en rotor vernieuwd en daarna startte
startte de AX weer. Ik was er inmiddels ook achter dat de aanjager niet aansloeg, van daar waarschijnlijk de opgelopen temperatuur. Nu is het zo dat de AX vaak niet wil starten, maar soms wel. Als hij loopt, loopt hij netjes.
Maar de motor loopt vaak maar kort. Dan valt hij uit. Hij bonkt goed. Ik heb vandaag met een maat gecheckt of er wel brandstof ingespoten wordt, en het lijkt erop dat er geen brandstof wordt ingespoten. Ik heb geluisterd naar de brandstofpomp, en die draait bij het inschakelen van het contact.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Alvast dank voor jullie input

Groet Coen
Coen72
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 44
Joined: MonJul27, 2015 5:43:40 AM

Re: AX GT valt uit

Postby Rock's » SunAug09, 2015 7:08:55 AM

Ik heb er niet heel erg veel verstand van dus mogelijk zeg ik rare dingen ...

Het brandstofrelais is nog wel eens een zwak puntje (breed bruin blokje wat vlak bij de ECU zit indien het een type 2 is)
Je zegt dat de pomp wel aangaat maar hij start ook soms ... gaat de pomp ook aan op het moment dat hij niet start ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: AX GT valt uit

Postby Jurjenz » SunAug09, 2015 5:06:48 PM

Gefeliciteerd met je GT! Heb je al foto's om te delen? :D

Wel balen van de problemen, dus hier mijn poging:

Aanjager
Met de aanjager bedoel je de radiateurventilator? Als deze niet tijdig aanslaat kan je inderdaad een overkokende motor krijgen, had ik ook een tijdje terug. Dingen om te controleren:
-werking ventilator checken door er 12v op te zetten. Ergens onder de accu, linksvoor in de motorruimte zit hiervoor een controle stekker
-zekering checken in het motorcompartiment
-relais controleren (de linker groene uit mijn hoofd nabij de zekeringen)
-koelwatertemperatuursensor controleren (die met blauwe stekker in de radiateur). Als je de motor aanzet, en je verbindt de stekkeruiteinden met een paperclip, slaat de fan dan aan? Zo niet dan is de sensor overleden, slaat de fan dan ook niet aan dan zit er kabelbreuk in het circuit.
-massapunten nog in orde?

niet starten
-maken de massapunten goed contact?
-heb je trouwens een type 1 of type 2 GT?
-een verstopte brandstoffilter kan ook voor narigheid zorgen. Veelal de moeite waard om deze sowieso te vervangen door een vers exemplaar!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: AX GT valt uit

Postby Coen72 » TueAug11, 2015 9:19:43 PM

Dank jullie voor het meedenken!

Probleem is nog steeds niet opgelost helaas. Ik wilde de AX starten vanmorgen, maar dat lukte weer niet. Uiteindelijk met een vriend de AX aangesleept, en toen sloeg hij wel aan. Maar na een paar minuten viel hij toch weer uit. Daarna wilde hij weer niet starten. Wat kan dit betekenen? Niet gewoon willen starten, maar wel aanslepen?
Het brandstoffilter is niet verstopt. Er komt benzine tot aan de injector.
De massa punten zijn voor zover ik kan zien in orde. Die aan de bak en aan het chassis zijn ok. Zijn er nog meer die ik moet controleren?
Ik zou graag een keer bij iemand langs komen die ook een ax GT phase II heeft. Om te kijken hoe eea in de motor ruimte hoort te zitten, hoe dingen aangesloten horen te zijn. Er is hier en daar geknutseld aan de AX en nu weet ik niet meer hoe het origineel hoor de te zitten.er is wat geknipt in draden, en het ziet er niet meer fris uit.
Is er iemand van jullie die me daarbij wil helpen? Bij wie ik langs kan komen kijken? Ik zou er erg geholpen mee zijn.

Alvast bedankt!
Groet

Coen
Coen72
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 44
Joined: MonJul27, 2015 5:43:40 AM

Re: AX GT valt uit

Postby Browny » WedAug12, 2015 6:17:43 PM

Waar woon je?
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: AX GT valt uit

Postby Bossie » WedAug12, 2015 7:47:48 PM

Je hebt een blok met verdelerkap ontsteking? Gezien je problemen, kan het de ontstekingsmodule wel eens zijn.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: AX GT valt uit

Postby Coen72 » WedAug12, 2015 11:46:18 PM

Bedankt voor jullie reacties. Ik woon in Nijmegen. En jij browny? En ja, ik heb een blok met verdelerkap ontsteking.je had het over de ontstekingsmodule? Ik heb gelezen dat die idd kapot gaan, maar ik vind het wel vreemd dat hij het blijkbaar soms wel, soms niet doet.
Coen72
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 44
Joined: MonJul27, 2015 5:43:40 AM

Re: AX GT valt uit

Postby Bossie » ThuAug13, 2015 11:24:12 AM

Komt wel vaker voor dat ze bv. koud nog goed werken en als ze iets warmer worden er mee stoppen. Die module zit niet echt op een handige plek. Ze worden warm en dienen daarom met koelpasta te worden gemonteerd. Helaas wordt het ontstekingshuis waar ze op gemonteerd zitten ook warm.

Heb het met mijn GT ook gehad. Koud wilde hij prima starten, maar voor het einde van de straat sloeg hij af. Was dan ook niet meer aan de praat te krijgen. Wachtte je dan even en was hij weer wat afgekoeld, dan startte hij weer. Maar heb er op de snelweg ook wel eens een opgeblazen. Dat resulteerde in een behoorlijke steekvlam uit de uitlaat (was onderweg naar het circuit, reed een andere AX-clubber achter me). Het is raadzaam om een ontstekingsmodule op reserve bij je te hebben. Wegenwacht had er standaard ook altijd een paar mee.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron