rafalow wrote:Als ik de motor start brand het temperatuur lampje en gaat uit..
Dit is met een diode doorgeschakeld op de oliedruksensor, als de oliedruk wegvalt heb je 2 rode lampjes (en dus 2x zo veel kans om te zien dat 't mis is), en zo kan je ook testen of het lampje werkt wanneer de motor uit staat.
rafalow wrote:Vraag: hoe kan ik testen of deze ook goed reageert op te hoge temperatuur. ?
(waar zit deze sensor)
De auto heeft 3 temperatuursensoren.
Groene / groene stekker in het thermostaathuis, die stuurt de watertemperatuur door aan de ECU, en zorgt voor koudstartverrijking.
Blauw / blauwe stekker in de kop onder de ontsteking / achter het thermostaathuis. Deze meet de temperatuur van de kop (droog, zit geen KVS achter) en geeft dat door aan het dashbord. Standaard zit daar alleen een bimetaal-schakelaartje in die bij 125 graden het rode lampje aan gooit, optioneel zit daar ook een variabele weerstand in voor auto's die met een metertje zijn uitgerust.
-- Gezien je 't rode lampje al gezien hebt, ge ik dr vanuit dat ie werkt. Ik zou niet echt kunnen verzinnen hoe je die kan testen, gezien water al kookt bij 100 graden.
Nog een blauwe (ander soort) in de radiator, die schakelt via een relais (naast de accu bij het zekeringkastje) de ventilator op de radiator. Gaat aan bij 100 graden en uit bij 95 ofzo, ligt beetje aan welke je hebt.
rafalow wrote:Er is niet veel ruimte om te werken aan de waterpomp, heb je advies..?
Buiten alle vaste zaken (distributieriem op de juiste plek zetten en de blokkeerpennen insteken, alles losschroeven wat los moet)
Krik + plank onder de carterpan zetten, motorsteun losmaken, eventueel blok een beetje omhoog of omlaag krikken aan de hand van wat nodig is om de pomp dr uit te krijgen..