Stangetje versnellingsbak afgebroken

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Stangetje versnellingsbak afgebroken

Postby FrankAX » MonApr11, 2016 12:23:22 AM

Op de versnellingsbak van onze AX 1.0E '88 is een stangetje losgekomen.
Ik wou graag wat info over de mogelijkheden om zoiets te herstellen.
Situatie schets: Vanaf de pook vertrekt er onder de auto een 80cm lange metalen stang naar voor, richting motor. De pook en deze stang zijn OK. Aan het uiteinde van deze stang zijn 2 dunne (5mm) metalen staafjes van elk 5mm diameter die naar de versnellingsbak lopen.
Deze beide stangetjes zijn intact.
Probleem : het onderste stangetje lijkt normaal vast bevestigd te moeten zijn ergens aan het huis van de versnellingsbak MAAR het hangt los. Op het uiteinde, voorbij de bolkoppelling zit een afgebroken metalen plaatje van 2cm lang en 1cm breed. De pook kan heel wat kanten op maar schakelt niet. De versnellingsbak lijkt vast in derde of vierde versnelling te zitten.

Ik vermoed dat de oorzaak in het besturen van de auto door een minder ervaren, jonge chauffer te zoeken is die misschien wat meer kracht op de pook uitgeoefend heeft dan de gewone bestuurder.

Vraag: iemand enige suggesie hoe zoiets op te lossen is? Kan er iets vastgelast worden? Moet een onderdeel moet vervangen worden, zo ja : welk? De stangetjes hebben een een moer + contramoer voor afregelen. Is dat moeilijk? Ik heb nog nooit eerder aan een versnellingsbak gewerkt, omdat dit nog nooit eerder nodig was.
FrankAX
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Re: Stangetje versnellingsbak afgebroken

Postby AlexanderB » MonApr11, 2016 6:41:58 PM

De makkelijkste manier is om een vervanger voor het afgebroken plaatje van een sloopautoof van de dealer te regelen, zit inderdaad met een boutje aan de bak vast.

Ik zal ff het bestelnummer en een plaatje dr bij zoeken, even wachten.. :)
Image

Afstelling hoef je niet aan te zitten, dat is meer zodat de dealer maar 1 type stangetje op voorraad hoefde te hebben. (De bovenste en onderste stang zijn spiegelbeeldig van elkaar bij een AX, dus als je de kopjes kan draaien dan kan je met 1 onderdeel beide "kanten" maken.

[update:] Volgens de website van Citroën is het onderdeelnummer 96096610 of 96015360, maar hij is NFP, wat betekent dat ie niet meer gemaakt wordt, en dus vrijwel zeker niet meer op voorraad is. Gewoon ff eentje van een sloopauto gaan halen? :) Ik moet dr ook nog wel ergens eentje hebben, als je geen sloopauto kan vinden met het juiste onderdeeltje..

Overigens zou nummer 216308 (Saxo/Peugeot 106) ook moeten passen, het kan zijn dat je dan inderdaad het onderste stangetje het kopje moet draaien..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Stangetje versnellingsbak afgebroken

Postby FrankAX » TueApr12, 2016 11:21:05 PM

Bedankt voor alle info, hier kan ik mee verder!
FrankAX
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Re: Stangetje versnellingsbak afgebroken

Postby FrankAX » TueApr12, 2016 11:34:25 PM

Het afgebroken onderdeeltje is inderdaad het plaatje aangegeven met nummer 8 op de tekening.
FrankAX
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Re: Stangetje versnellingsbak afgebroken

Postby MNM(tm) » FriMay06, 2016 11:49:46 AM

Je bedoelt waarschijnlijk nummer 6? ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests

cron