Wiellager of aandrijfas?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Wiellager of aandrijfas?

Postby CitroenZetiX » ThuMay12, 2016 8:11:50 AM

Ik heb sinds kort een geluid bij het rijden en vooral op de snelweg. Maakt niet uit of ik bochten maak continu dus. Een schurend kloppend ratel geluid. Net alsof je op de fiets met een kaart tussen de spaken rijdt. Kan dit de wiellager zijn of toch de aandrijfas en mocht het 1 van beide zijn moet ik hem dan direct maken of kan ik nog een maand wachten? Ga ook vandaag voor een gratis check naar de citroendealer, hoop dat hij weet wat het is, maar er zal vast wel een AX expert zijn die allang weet waar ik mee te maken heb. Alvast bedankt
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: Wiellager of aandrijfas?

Postby AlexanderB » ThuMay12, 2016 8:41:49 PM

Doet ie "krakkrakkrak" als je het gas intrapt en/of een bocht maakt? (as)
Of is het gewoon een constant (snelheidsafhankelijk) geluid wat blijft als je uitrolt in z'n vrij? (lager)

Beste is om ff de fuseekogel los te maken, en de as uit de lager te halen, dan kan je de lager los ronddraaien, als dr iets mis is met het lager merk je 't dan waarschijnlijk wel, terwijl je niks voelt/hoort met het wiel en alles dr nog op. (Tenminste, dat was bij mij het geval, maakte echt een herrie boven de 90 km/u, maar los op de krik niks aan te merken. Tot ik het wiellager los ronddraaide zonder de rest dr op/aan/in, toen hoorde je ineens allerlei rare geluiden..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wiellager of aandrijfas?

Postby AlexanderB » SatMay14, 2016 12:35:00 PM


Link

Dit was mijn wiellager, maakte een hoop herrie bij 95+ km/u, maar op de krik geen speling of geluid. Tot ik de aandrijfas dr uit haalde dus..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wiellager of aandrijfas?

Postby MNM(tm) » SatMay14, 2016 3:59:55 PM

Dat is echt een uitgedroogd lager zeg! Zo soepel hoort een goed lager niet te draaien!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Wiellager of aandrijfas?

Postby AlexanderB » SatMay14, 2016 4:29:12 PM

En daarom ook de "zo moet het dus niet zijn" video. :)

Redelijk wat waar voor m'n geld gehad, was een lager van 12 GBP, en hij heeft 't ruim 60k volgehouden, dat valt wat mij betreft binnen de grenzen van 'acceptabel', want een 4x zo duur SKF lager moet dan minstens 240k heel blijven om hetzelfde 'waar voor je geld' te halen.

De vervanger kostte ook zo iets, en was na 4 maanden en 9k alweer stuk, dat vond ik wat minder leuk. In dat geval was het waarschijnlijk een fabrikagefoutje, want er was een stukje van de hardverchroomde laag afgebroken en door de hele lager heengekauwd, alle lagerkogels zaten vol butsen en het vet vol met glitter..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests