Ontsteking AX SPORT (rally/race parts)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Ontsteking AX SPORT (rally/race parts)

Postby Netheo » ThuMay26, 2016 3:46:44 PM

Ik heb mij laten wijsmaken dat een ontsteking van een ax sport een ander verloop heeft dan die van een ax GT. Die van de ax sport zou dus beter zijn als je iets meer vermogen wilt halen uit een carb setup. Klopt dit? en vindt je dit nog ergens nieuw?

Verder zijn er mogelijkheden om de bobijn en dergelijke van MSD te krijgen ofzo? Ik zoek namelijk toch een bobijn dat iets langer mee gaat dan in mijn GT het geval is :D zeker als je richting 8000rpm klimt. Iemand hier ervaring mee?
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Ontsteking AX SPORT (rally/race parts)

Postby Bossie » ThuMay26, 2016 8:37:28 PM

Het klopt dat de vervroegingscurve van een Sport anders is dan van een GT. De kop is ook anders (grotere kleppen, inlaatpoorten), zit een andere nokkenas in, het blok heeft 4 gaskleppen en het is een 1.3 ipv. 1.4 van de GT.

Dit is een samenspel, dus alleen een andere ontsteking plaatsen gaat je geen Sport vermogen opleveren.

Je zou je ontsteking om kunnen bouwen naar een programmeerbaar systeem zoals ik dat in mijn GT heb gedaan. Dan kun je een voor jouw motorblok optimale vervroeging programmeren, DIS-ontsteking gebruiken, waarbij je een MSD bobine kunt plaatsen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Ontsteking AX SPORT (rally/race parts)

Postby Netheo » SunMay29, 2016 2:59:41 PM

Bossie wrote:Het klopt dat de vervroegingscurve van een Sport anders is dan van een GT. De kop is ook anders (grotere kleppen, inlaatpoorten), zit een andere nokkenas in, het blok heeft 4 gaskleppen en het is een 1.3 ipv. 1.4 van de GT.

Dit is een samenspel, dus alleen een andere ontsteking plaatsen gaat je geen Sport vermogen opleveren.

Je zou je ontsteking om kunnen bouwen naar een programmeerbaar systeem zoals ik dat in mijn GT heb gedaan. Dan kun je een voor jouw motorblok optimale vervroeging programmeren, DIS-ontsteking gebruiken, waarbij je een MSD bobine kunt plaatsen.

Sorry, ik heb het verhaal niet compleet verteld. Ik heb een 1.6 onderblok liggen, een sportkop en een stel webers :D . Maar als ik het goed begrijp zoek ik dus best naar een ax sport ontsteking. Verder geen bobijnen of ontstekingsmodules van MSD of iets dergelijks voor een gewone verdelerontsteking? Want mijn GT heeft een CUPblok, gaat nogal gemakkelijk richting 7500RPM en de bobijntjes hebben dat niet zo graag :D . Dus ik verondersteld dat het bij mijn blok dat ik ga bouwen hetzelfde probleem zal leveren.

Een programmeerbaar systeem is vet. Maar zou graag een zo simpel uitziende motor willen met niet te veel spagetti. En dan moet je toch al een tandwiel en sensor enzo gaan bijbouwen hé. Dat zie ik niet zo zitten. :oops: :oops: :oops: :oops:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Ontsteking AX SPORT (rally/race parts)

Postby denny » ThuJun02, 2016 9:06:48 PM

Sport ontsteking heeft andere vervroegingscurves. Dit heeft zoals jan aangeeft te maken met de nokkenas en webers bij lage toeren en dus voornamelijk de vacuum vervroeging. Dus drivability.
Je gaat een 1.6 gebruiken dus er is dan eigenlijk al geen voordeel omdat het motor karakter waarop dit is afgestemt al anders is. Daarnaast heb je bij interessante toerentallen voor vermogen altijd al maximale vervroeging (mechanische vervroeging) Dus voor het uiteindelijke vermogen maakt het type eigenlijk niks uit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: Ontsteking AX SPORT (rally/race parts)

Postby denny » ThuJun02, 2016 9:13:03 PM

Overigens bij 7500 toeren gaan bobines niet kapot hoor.
ik heb 8500 gedraait en de bobine waren niet de dingen die kapot gingen. Modules wel, zeker als ze oud zijn en dus de koel pasta uitgedroogd.
Vacuum vervroeging gebruik ik ook niet eens. Onder de 3000 toeren zit toch niks.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests

cron