Verse remblokken, waarschuwingslampje rem af en toe aan

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Verse remblokken, waarschuwingslampje rem af en toe aan

Postby PaulM » FriSep30, 2016 1:34:28 PM

Afgelopen weekend een leuk klusweekend gehad om mijn AX 1.1 First '95 weer APK-klaar te maken. Onder andere zijn de remschijven en -blokken vervangen, de oude schijven hadden teveel roest en ik de remkracht was teveel afgenomen naar wat ik comfortabel vind. Remmen moeten het goed doen, dus alles van Brembo aangeschaft. Netjes de How-to hier gevolgd, een handige oom (oud-monteur) heeft me erbij geholpen en de remmen doen het weer fantastisch. De rem grijpt weer een stuk hoger aan en de auto remt ook krachtiger, precies wat het moest doen.
Ik heb overigens die kleine plaatjes die erbij zaten er niet opgeplakt, de remblokjes zijn uit zichzelf al goed uitgelijnd op de schijf.

Maar nu... Af en toe als ik rem gaat het waarschuwingslampje voor de remmen op het dashboard aan. Bij licht indrukken niets, stukje dieper knippert het lampje, dan weer even niets, en bij hard indrukken (bij stilstand) gaat het lampje sporadisch aan maar meestal niet. In de 500 km die ik inmiddels heb gereden is het niet veranderd. Enig idee waar dit aan kan liggen?
De sensorkabeltjes zijn juist aangesloten (hetzelfde als de oude) en gingen allebei ook goed in de connector, d.w.z. niet met veel kracht maar ook niet te los. Zou dit een los contactje kunnen zijn, of toch iets anders?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Verse remblokken, waarschuwingslampje rem af en toe aan

Postby Bossie » FriSep30, 2016 1:44:30 PM

Controleer even het remvloeistofpeil.

Wellicht ook verstandig om de remvloeistof zelf te controleren, deze hoor je elke 2 jaar te vervangen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Verse remblokken, waarschuwingslampje rem af en toe aan

Postby PaulM » ThuOct06, 2016 7:31:25 AM

Oké, ga ik nogmaals doen. Dat leek na vervangen net onder maximaal te staan, wellicht dat het met goed oppompen en alles nog iets gestegen is.
De remvloeistof zelf is vorig jaar nog bij de garage vervangen, maar natuurlijk wel op het peil voor de oude, redelijk versleten remmen.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Verse remblokken, waarschuwingslampje rem af en toe aan

Postby PaulM » WedOct19, 2016 11:29:56 PM

Zat even tussen (vakantie), maar ik heb het niveau vanmiddag gecontroleerd. Was inderdaad iets boven max gekomen. Ik heb er iets uitgehaald waardoor het niveau 1-2 mm onder max staat, maar het waarschuwingslampje blijft wispelturig.
Ik ga morgenavond de kabeltjes nog eens goed controleren voordat de auto vrijdag naar de APK mag.
Zijn er nog meer ideeën waar dit probleem aan zou kunnen liggen?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Verse remblokken, waarschuwingslampje rem af en toe aan

Postby PaulM » WedOct19, 2016 11:31:17 PM

Heeft even geduurd (vakantie), maar ik heb het niveau vanmiddag gecontroleerd. Was inderdaad iets boven max gekomen. Ik heb er iets uitgehaald waardoor het niveau 1-2 mm onder max staat, maar het waarschuwingslampje blijft wispelturig.
Ik ga morgenavond de kabeltjes nog eens goed controleren voordat de auto vrijdag naar de APK mag.
Zijn er nog meer ideeën waar dit probleem aan zou kunnen liggen?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Verse remblokken, waarschuwingslampje rem af en toe aan

Postby AlexanderB » ThuOct20, 2016 1:48:11 PM

De werking van het remlampje is super-eenvoudig. Zit aan de kant van de tellerbak aan de (geschakelde) plus, loopt via de chassis-kabelboom (onder linker spatbord door) naar voren, waar het of via de remblokjes-indicators, of via de sensor in het remvloeistof-reservoir aarde krijgt om het circuit rond te maken. Dus als het lampje aan gaat, kunnen er 3 dingen zijn:
-Een van de remblokjes maakt contact.
-Niveausensor maakt contact.
-De draad is ergens door de isolatie heen geschuurd en maakt kortsluiting met het chassis.

Je kan altijd een van de stekkers lostrekken en zien of het lampje dan wegblijft om verder uit te zoeken waar het zit. (er zitten twee enkelpolige stekkers aan elke kant een, naast de chassis-balk vlak boven de aandrijfas ongeveer, de ronde stekkers van de indicatorblokjes zelf een paar cm verderop, en uiteraard de stekker van het remvloeistof-reservoir.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Verse remblokken, waarschuwingslampje rem af en toe aan

Postby PaulM » FriOct21, 2016 4:21:42 PM

Opgelost. Kabel van de niveausensor losgetrokken, probleem bleef. Sensor rechtsvoor ontkoppeld, geen waarschuwing meer. Een keer goed in de aansluiting geblazen, sensor weer terug aangesloten en probleem opgelost. Soms kan het ook zo eenvoudig zijn he...
Net op tijd ook, vanochtend de auto weggebracht voor APK weer feilloos door de keuring :)
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests