Kleppendeksel monteren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Kleppendeksel monteren

Postby Bart_Limoen » MonOct17, 2016 10:00:38 PM

Tot nu toe alleen nog maar ellende mee gehad.
Alles nogmaals op een rijtje:
1. Raakvlakken met kleppendekselpakking schoon en ontvet.
2. Nieuwe (of verse) kleppendekselpakking. Controleren op scheurtjes. Bij twijfel vervangen.
3. Controleren of kleppendeksel niet verbogen is: op (vlakke) aanrecht leggen.
4. Juiste volgorde: baffle plate - afstandhouders - kleppendeksel
5. Dopmoeren iets vaster dan handvast. Volgens de Haynes 16nm. (Vond ik voor mijn gevoel, best veel strakker dan handvast.)

Ter aanvulling op dit lijstje, mijn vragen:
A. Waarmee mag je de rand op de kop reinigen?
B. Hoe schoon is schoon? Volledig glimmend?
C. Ik heb roestplekjes op de rand van de deksel (waarop de pakking komt te zitten) behandeld met staalwol. Is dat voldoende? Leiden kleine oneffenheden al tot lekkages.
D. Hoe zit het met de ringtjes bij de dopmoeren? Hoe zorg ik dat deze goed sluiten? Is het puur staal op lak? Of zit er normaal geproken nog rubber tussen? Helpt gladschuren en kopervet?

Over de ringetjes in de laatste vraag heb ik nog niemand 'gehoord', zover ik heb kunnen vinden op dit forum. Bij mijn AX (GTE 1.1i uit 1993) spoot het er daar uit. (Echt balen als je net denkt, schoon en wel de winter tegemoet te kunnen.)
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Kleppendeksel monteren

Postby AlexanderB » TueOct18, 2016 3:25:55 PM

Als de moeren in het verleden te hard zijn aangedraaid kan de deksel verbogen zijn (dan is ie onderlangs wel recht, maar rondom de moeren subtiel ingedeukt)

A: stuk keukenrol met een beetje remmenreiniger?
B: FF de olie, olierestanten en eventueel andere troep dr af vegen, het hoeft echt geen gepolijste spiegel te zijn, maar als het schoon/vetvrij is, dan "plakt" de pakking beter denk ik?
C: Zou geen probleem moeten zijn. 99.9% van de afdichting komt van de directe laag tussen de deksel en de kop, de rest van die rubber stootrand is meer om 't ding op z'n plek te houden.
D: Onder de moeren horen ringetjes (0253 22) ik ga dr ff vanuit dat die bedoeld zijn als pakkingen. Weet niet precies watvoor materiaal die zijn.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Kleppendeksel monteren

Postby Bart_Limoen » TueOct18, 2016 8:06:03 PM

Bedankt voor de tips, Alexander!
Hopelijk zijn die ringetjes zo te verkrijgen bij de auto-onderdelenboer. Anders toch maar voorzichtig lichtjes opschuren. Op mijn AX zijn ze van staal. Zaten overigens goed verkleeft met deksel. Moest ze helaas echt verwijderen, anders kreeg ik de deksel niet van de kop.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Kleppendeksel monteren

Postby AlexanderB » TueOct18, 2016 9:54:49 PM

Oh, en die crappy plastic afstandshouders zijn later vervangen door metalen, zo ver ik weet zijn die in praktisch elke saxo wel te vinden, ff op de sloop kijken?

Volgens mij waren die ringen origineel met rubber gecoat ofzo, vandaar ook dat ze plakten waarschijnlijk.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Kleppendeksel monteren

Postby Bart_Limoen » WedOct19, 2016 9:00:00 AM

Even gegoogled ("025322 seal washer") en de ringen zijn inderdaad van rubber voorzien! Ay caramba, dat verklaart zeg maar alles! Rubber was volkomen vergaan! En ik maar focussen op die kleppendekselpakking.

Afstandhouders zien er nog goed uit, maar inderdaad evengoed toch de moeite waard om er een paar van de sloop te halen. Las inderdaad dat ze nog wel eens willen vergruizen.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Kleppendeksel monteren

Postby Bart_Limoen » ThuOct20, 2016 10:57:39 PM

Ringetjes: kroontjes op m'n werk... dacht ik. Vanmiddag ringetjes opgehaald bij dealer. Alles schoon weer op z'n plek, doemt er na een testrit weer een groot bloedbad onder m'n motorkap. Echt balen! Het lijkt aan de kant van bobine uit te sproeien en via mijn motorkap op de bobine en de rest terecht te komen.
Even kijken of ik het lek boven water kan krijgen met een stuk keukenpapier. Zou het die slang op m'n klep kunnen zijn? Is toch alleen maar voor lucht in principe? Alle pakkingen rondom de deksel zijn spik splinter nieuw. De dop op de klep? Ach ik kijk wel eerst even.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Kleppendeksel monteren

Postby AlexanderB » ThuOct20, 2016 11:11:40 PM

mm, kan ook nog zijn dat ie lekt tussen de kop en de bobine-houder..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Kleppendeksel monteren

Postby Bart_Limoen » FriOct21, 2016 7:44:25 AM

Uhm, ik heb wel idd de dis-bobine (met plaatje) eraf gehad om beter bij de kop te kunnen. Bedoel je met bobine-houder dat plaatje waar i op vast zit? Of dat stuk alu daaronder? Ik zag dat dat stuk alu met een pakking tegen de kop geschroeft zit.
Ik zal anders wel even een foto maken.

(Had grootste moeite om bobine van plaatje te schroeven. Later zag ik pas dat je bobine met plaatje en al kan losschroeven van de kop.)
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Kleppendeksel monteren

Postby Bart_Limoen » FriOct21, 2016 8:04:36 AM

Die schroefgaten van de bobine in de kop, he? Kan daar soms olie uit komen??? :shock:
Ik heb twee schroeven van de bobine moeten onthoofden, nadat ik ze dol had gemaakt. Met de zweedse tang de rest er uit weten te draaien. Ik had het idee om later nog wel eens twee 'nieuwe' schroeven van de sloop te halen. Vandaar dat er op de foto één ontbreekt.
Image
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Kleppendeksel monteren

Postby AlexanderB » FriOct21, 2016 12:56:33 PM

(!)

Ik meen dat JSP ditzelfde probleem had, de 2 disbobine-boutjes die het dichtst bij de kop zitten dichten een gat af in het onderste stuk aluminium.. (ik kan het straks ff controleren, maar ik ga dr ff vanuit dat dat klopt..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Kleppendeksel monteren

Postby Bart_Limoen » SatOct22, 2016 9:21:45 AM

De vraag is nu alleen nog: hoe te zorgen dat de schroeven het schroefgat goed afdichten? Lijkt wel of er Locktite op de uiteinden zit.

Image
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Kleppendeksel monteren

Postby AlexanderB » SatOct22, 2016 11:42:57 AM

Euh ja, dat zou wel het best zijn. Bij gebrek aan echte locktite of vloeibaar pakking kan je proberen of een drupje secondelijm op de schroefdraad genoeg afdicht?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: YaCy [Bot] and 2 guests

cron