1.6 onderblok met 1.4 GTI kop

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

1.6 onderblok met 1.4 GTI kop

Postby Coen+ » TueNov22, 2016 8:31:21 PM

Ik rij momenteel met een 1.4 GTI blok (94pk) in mijn AX.

Maar ik overweeg om er een 1.6 onderblok gecombineerd met de 1.4 GTI cilinderkop + injectiesysteem in te hangen.

Maakt het dan nog uit of je een 90 pk 1.6 onderblok pakt, wat natuurlijk ruim voorhanden is in diverse Xsara's, Saxo's en standaard 106'jes.
Of dat je voor de meeste pk winst toch echt een 105 pk 1.6 onderblok moet hebben wat uit een 106 Rallye phase 2 komt. (die 2 onderblokken hebben ook andere onderdeelnummers)


Wie heeft daar ervaring mee?
User avatar
Coen+
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: ThuApr21, 2016 6:43:10 PM

Re: 1.6 onderblok met 1.4 GTI kop

Postby citrofenwick » WedNov23, 2016 5:02:11 PM

Exact die setup heb ik nog gemaakt.

Had eerst de 90pk versie er in gehangen en daarmee had ie flink veel koppel en reed hij echt al leuk.
Na korte tijd ging de koppakking vliegen en toen heb ik er een GTI-kop op gelegd. Het verschil was duidelijk merkbaar en hij was er opmerkelijk sneller mee.

Dit alles met een origineel inlaatsysteem/kabelboom. Met de group-N ECU liep hij behoorlijk goed. Soms wel een beetje schommelend stationair, maarja.
Zou het gewoon doen met zo'n 90pk onderblok. Ik heb zelf nog geen verschillende onderblokken uit elkaar gehaald, maar volgens mij zit er geen verschil in?
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: 1.6 onderblok met 1.4 GTI kop

Postby Netheo » WedNov23, 2016 6:51:45 PM

onderblok maakt op zich zo geen verschil bij mijn weten. Er zijn er wel die zuigerbodemkoeling hebben zoals een NFZ blok en dit is wel aan te raden als je hoogtoerig gaat. Verder weet ik niet of de bewegende massa bij de verschillende 1.6 onderblokken onderling verschilt. Hoe minder gewicht aan bewegende delen hoe beter. Mss klein detail als je wat zoekwerk wil verrichten, hoe dichten dat de boring en de slag bij elkaar liggen, hoe performanter de motor. BV 75 x 75, dit noemt men een vierkante motor. Wordt vooral bij hoogtoerige motoren naar gestreefd.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests