Snelheidsmeterkabel vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Snelheidsmeterkabel vervangen

Postby PaulM » SunFeb12, 2017 4:37:43 PM

Van de regen in de drup..

Laatst de dashboardverlichting van mijn '95 1.1i First Impression vervangen, maar daarbij was helaas de snelheidsmeterkabel (deel vanaf het schutbord naar het tellerhuis) kapot gegaan. Vanmiddag heb ik, met veel gevloek en getier voordat we doorhadden hoe de kabel er door moest, een nieuwe kabel gemonteerd. Dat leek succesvol bij de eerste meters, maar er was een duidelijk tikkend geluid te horen dat gelijk opliep met de snelheid. Niet veel later stopte het tikken, maar ook de snelheidsmeter weer.
Ik had deze kabel besteld: https://www.winparts.nl/remsysteem/revi ... 62165.html

Enig idee wat daar fout kan zijn gegaan? Het lijkt erop dat deze kabel het niet meer doet. Ik kan wel een nieuwe bestellen, maar dat heeft natuurlijk geen zin als daarmee hetzelfde gebeurt.

Bijkomend probleem: sinds het vervangen van de snelheidsmeterkabel is de motor stationair aan het "pompen". Het toerental loopt steeds een beetje op en zakt dan terug naar normaal stationair, om weer een beetje op te lopen etc. De frequentie ervan wisselt nogal, maar het klinkt niet goed.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Snelheidsmeterkabel vervangen

Postby PaulM » SatJul29, 2017 9:05:48 PM

.. en eindelijk is dit opgelost. :jump:

Wat bleek? De nieuwe vervangende snelheidsmeterkabel paste niet lekker op het stuk vanuit de versnellingsbak.

Vandaag alles uit elkaar gehaald en getest. Eerst met een boormachine getest of de kabel in het tellerhuis het deed en dit werkte gewoon, de meter ging omhoog. Vervolgens de voorkant van de auto opgekrikt en met draaiende wielen draaide het uiteinde van de kabel in de bak niet mee. Die kabel losgemaakt en gelijk een nieuwe besteld, maar toch de oude even getest. De afzonderlijke delen draaiden prima, maar de twee kabels aan elkaar niet. Uiteindelijk bleek dat de pin van het onderste deel, die de verbinding naar het tweede kabeldeel vormt, nèt te lang was waardoor de twee delen te strak op elkaar zitten en de binnenkabels goed kunnen draaien. Stukje afgeveild en de kabels draaiden weer soepel. Alles weer aangesloten en warempel, de snelheidsmeter werkt weer! :D

Tip voor mensen die een vervangende snelheidsmeterkabel kopen: test of de twee delen goed op elkaar passen. De twee stukken moeten ijzer tegen ijzer kunnen, anders wordt de koppeling te strak voor de kabels om vrij te kunnen draaien.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests