Koud start probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Koud start probleem

Postby B@kem@ » MonNov13, 2017 4:19:13 PM

Beste medeforummers,
Sinds enige tijd heb ik een probleem bij het (koud) starten van mijn Mega. Niet afhankelijk van buitentemperatuur. Aanvankelijk bij heel lang doorstarten dan sloeg de motor plotseling
aan maar sind enige weken werkt dat dus ook niet meer. Deze auto is voorzien van een Bosch A2.2 mono point injectie carburateur. Elke start, ook als de motor op temperatuur is, faalt.
Bougies,pomp, filter is allemaal dik in orde en daar ligt het ook niet aan. Als ik het luchtfilter er af haal en ik geef ook maar een vleugje remmen reiniger of andere brandstof, starten en
dan is het pats boem lopen. De motor blijft dan ook verder gewoon lopen tot ik hem uitzet en weer wil starten.
Volgens mij zit er dus een soort van koud start op die bij mij dan dus niet meer werkt.

Mijn vraag; kent iemand dit probleem en/ of heeft iemand een beschrijving van de werking van deze mono point carburateur?

Mijn eigen vraagbaak loopt tot modeljaar 1988 en daar staan alleen conventionele carburateurs in jammer genoeg.

Wie weet hoe en wat.

Groet Gert.
B@kem@
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: ThuJun27, 2013 11:44:49 PM

Re: Koud start probleem

Postby AlexanderB » MonNov13, 2017 5:46:35 PM

Behalve de krukaspositie kan je bijna elke sensor een voor een lostrekken en kijken of de auto dan wel start om sensoren uit te sluiten. Vooral de groene temperatuursensor (thermostaathuis) wil nog wel eens problemen opleveren.

Voor de rest heb ik al meerdere AX'en gezien die niet willen starten door een gare krukaspositiesensor, die zou ik in dit geval waarschijnlijk als eerst controleren.
Probeer eens om de auto te duw-starten ipv met de startmotor? Of ff kijken of er geen toep op de sensor zit (torx schroefje). Leen een vervangende sensor?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koud start probleem

Postby B@kem@ » WedNov15, 2017 5:58:45 PM

Er zit een krukas sensor op maar die heeft nooit aangesloten gezeten, de AX liep er altijd wel goed op.
Volgens mij heb ik een ander type verdeler als de dubbele bobines. Maar weg is het probleem nog niet.
B@kem@
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: ThuJun27, 2013 11:44:49 PM

Re: Koud start probleem

Postby AlexanderB » WedNov15, 2017 6:22:41 PM

Oh, dat was er nog eentje met een verdelerkap, dan zit die sensor inderdaad niet aangesloten, dat klopt.

Eh, de andere sensoren al geprobeerd?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koud start probleem

Postby B@kem@ » WedNov15, 2017 6:33:14 PM

Door het vele starten was de accu ver leeg, wil ook helemaal niet meer starten, ook niet met wat "hulp".
Mogelijk krijgt de ECU te weinig spanning, dus morgen weer verder zoeken. De sensor van de koelvloeistof temperatuur ziet er op zich heel goed uit.
Is daar wat aan te meten?
B@kem@
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: ThuJun27, 2013 11:44:49 PM

Re: Koud start probleem

Postby AlexanderB » WedNov15, 2017 7:30:17 PM

Die zou koud, afhankelijk van de buitentemperatuur, een weerstand van zo'n 3kOhm moeten hebben, en met warme motor zo'n 400-450 ohm. Als ie veel minder weerstand heeft, kan dat problemen opleveren met te weinig brandstoftoevoer, maar meestal uit zich dat in afslaan met koude motor, soms ook in moeilijk starten, dus het zou kunnen. Er zit ook een lucht-temperatuursensor in het gasklephuis, maar daarvan weet ik de waardes niet.

Open contact van de koelvloeistoftemperatuur is de andere mogelijkheid, maar het enige resultaat daarvan is dat de motor stationair op 1500 rpm blijft en dat het verbruik hoger wordt, als test is dat overigens prima.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests