wielophanging AX GT

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

wielophanging AX GT

Postby micheldeman » WedJul25, 2018 6:15:14 PM

Zit te denken om de wielophanging van mijn ax GT aan te pakken. Rondom iets verlagen (2,5 cm?) met bilstein dempers.
Wat is een goede configuratie zoals verlagingsveren, dikte stabilisatorstang en torsiestangen achter?
micheldeman
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 3
Joined: WedJul25, 2018 5:57:19 PM
Location: Boekel

Re: wielophanging AX GT

Postby citrofenwick » ThuJul26, 2018 2:16:15 AM

Goh hangt er van af wat je er mee wil doen.
Ik zie dat je GTI draagarmen wil monteren. Betekent dit ook dat je over wil stappen naar 4gaats?
Als je deze draagarmen monteert past de originele stabilisatorstang niet meer omdat deze met blokjes vasthangt aan de draagarmen.
Hierdoor ben je eigenlijk dan genoodzaakt om over te stappen op 4gaats onderstel. (of rijden zonder stabistang vooraan)

Als je er gewoon sportieve straatritjes mee wil doen en het vermogen niet echt op zal voeren raad ik je gewoon aan om bilstein b6 (voor 2.5cm) of bilstein b8 (vanaf minimaal 4-5cm) te kiezen icm OMP/Eibach oid en van de stabilisatorstangen etc te blijven. In 3gaats heb je denk ik nu al de dikste vooraan. (iemand anders kan dit misschien bevestigen?)

Mijn broer had vroeger een GT met bilstein b8 + cup-veren (moeilijker te vinden) en dat reed echt al heel goed en gebalanceerd. Aan de stabilisatorstangen was niets aangepast.
De meeste standaard verlagingsveren die je kan kopen zijn tevens niet zodanig stug dat het echt wenselijk is dat je achteraan andere torsiestangen gaat monteren.
Zelf heb ik op mijn rallyauto vooraan veren op maat laten maken waardoor ik voordeel ondervond van de 16V torsiestaven/stabistang. Na de upgrade voelde ik wel dat hij stabieler was.

Kortom als je wil aanpassen aan de stabistangen adviseer ik:
- neem voor + achter van een ander model (ax/106/saxo) en zet ze beiden over

voor de torsiestaven:
- deze van een AX GTI zijn de dikste van een AX die je kan monteren. (als je wil meet ik ze voor je op. heb een losse achteras liggen)
- Anders kan je er nemen van een 16V-as. (past in je GT-as) Probeer dan vooraan ook stugge veren te monteren.
Geen idee wat er zit in een rallye. Jij kan beter vergelijken :P

Hopelijk help ik je hiermee vooruit.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: wielophanging AX GT

Postby micheldeman » ThuJul26, 2018 5:10:48 PM

Ik had nog niet goed naar de voorwielophanging van mijn GT gekeken, maar die blijkt de stabilisatorstang idd op de draagarm zelf met blokjes bevestigd te hebben. De bevestiging voor de stabilisatorstang onder de vloer van de auto is daarbij ook anders en niet uitwisselbaar met de GTI stabilisatorstang en dat is niet zomaar aan te passen.

Omdat ik wel al had gezien dat hij geen gti draagarmen had, had ik die wel alvast aangeschaft, maar omdat ik geen drop links zag dacht ik eerder dat hij helemaal geen stabilisatorstang had. Niet verder gekeken, heb de auto ook pas maar net.

2 opties:
1) of ik ga naar gti draagarmen, maar moet daarbij de stabilisatorstang weglaten, maar die zit daar ook weer niet voor niets. GTI draagarmen bieden opzich denk ik niet voordelen, misschien wel sterker, maar dat zal in mijn geval en gebruik van de auto niet noodzakelijk zijn.

2) of ik blijf bij de huidige opzet, maar moet dan toch de huidige draagarmen vervangen, want die kraken als een gek, uitgedroogd waarschijnlijk.

Ik denk dat ik voor optie 2 ga.

Verder verlagingsveertjes met b6. Wel overweeg ik baker top mounts te monteren, dan kan ik nog wat aan de camber en caster doen.

Net nog even gemeten, torsiestang voor meet 21mm, klopt ook volgens service box. GTI slechts 18mm? Peugeot 106 fase 1 en 2 rallye en GTI hebben 22mm.

Achteras laat ik voor wat hij is, zal hem dan wel moeten verlagen en daar heb ik al leuke ervaringen mee op mijn 106 rallye.
Volgens service box is de achter de antirollstang 20mm dik, die van een fase 1 106 rallye 22mm en die van een fase 2 106 rallye of GTI 24mm.
Volgens service box is de torsiestang op de GT 19mm dik, dat is hetzelfde als op de fase 1 en 2 106 rallye en GTI.

Een iets dikkere antirollstang achter zou wel goed zijn, gezien de GT wat wil uitbreken achter. Kijken of ik die eentje aan kan komen. Zijn ze even lang met dezelfde vertandingen?
micheldeman
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 3
Joined: WedJul25, 2018 5:57:19 PM
Location: Boekel

Re: wielophanging AX GT

Postby 823.87 » MonAug20, 2018 11:04:29 AM

De laatste zin van jouw betoog klinkt niet goed! Als op een as een dikkere stabilisatorstang monteert zal deze eerder uitbreken dan in de "oude" situatie, dus meer stabilisatie, sneller uitbreken.
823.87
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: TueApr25, 2017 10:17:51 AM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron