MAX roadster (AX onderstel)

Alles over de Max Roadster. De Max Roadster is van Nederlands fabricaat en heeft he onderstel van de AX.

Moderators: Rocks, ruud2, moderators

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SunNov26, 2017 3:57:48 PM

nu eigenlijk wel zo'n beetje alles gestraald is en ligt te wachten voorlopig , dacht ik zo om het kleine staalwerk zelf te gaan passiferen ( electrolitisch verzinken).

iemand ervaring hiermee ?

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 379
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SatDec09, 2017 12:27:41 PM

1 gedeelte is binnen.......

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 379
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SatDec09, 2017 1:00:00 PM

andere delen proberen zo origineel mogelijk te houden, maar het begint schaars ( en niet echt goedkoop) te worden :(

Imageen
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 379
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » MonDec11, 2017 11:53:25 AM

voor en na het passiferen........... :D

Image

Image

dat kan weer een paar jaartjes mee... :D :D
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 379
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby Holländer » SunDec17, 2017 9:47:22 PM

Netjes hoor! Wat kost passiveren ten opzichte van verchromen?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1552
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SunDec17, 2017 10:12:42 PM

dank je.ik had het al een tijdje in de planning, de keuze was of zelf iets doen of nieuwe delen kopen
er zit veel verschil in het proces verchromen of passiferen.
Verchromen is hoofdzakelijk voor de sier en passiferen is een bescherming tegen de elementen.
verchromen is veeeeel duurder dan passiferen omdat er een onberispelijke ondergrond moet zijn.
de onderlaag bij chroom is eerst nikkel en daaronder weer een koperlaag , veelal wordt de nikkel en/of de koperlaag vergeten , kost minder...het chroom springt open en de roest begint.
De koperlaag die ook net als de andere lagen electrolitisch wordt opgebracht heeft als functie om de kleine oneffenheden in het staalwerk te kunnen wegwerken.
koper laat zich mooi strak schuren , zijn de krasjes nog niet weg dan nog weer een koperlaagje en schuren ( of polijsten).
als dat strak is wordt een nikkellaag aangebracht voor de goede hechting van het chroom.
het chroom wordt naderhand niet meer gepolijst, meteen af.
door deze arbeidsintensieve en millieubelastende bewerkingen is het dus vrij kostbaar.

passiferen is meer een roestbescherming , laag bestaat uit minder edele metalen dan het basismateriaal ( ijzer of staal), misschien ken je nog van school het elementen stelsel van edele en onedele metalen.
de onedele metalen offeren zich eerder op dan de edele metalen.
zink ( Zn) bijv. is onedeler dan ijzer (Fe) en beschermd zo het ijzer.
denk hierbij aan de blokken zink op een scheepsromp.
het opbreng proces is gelijk aan verchromen , dmv. electrolitisch.
de voorbehandeling is grofweg alleen maar de oppervlakte schoonmaken, in mijn geval alleen stralen. en dan vooraf het proces even vetvrij maken en spoelen.

maar ja, je vraag ging over de kosten..
enkele euro's voor passiferen.
verchromen , tientallen euro's voor hetzelfde.

kan je alles zomaar passiferen? nee , geharde onderdelen liever niet. in het proces kan waterstofbrosheid optreden ( het woord zegt het al) waardoor het oppervlakte microscheurtjes kan gaan vertonen en het deel spontaan afbreekt onder belasting.
in dit geval is de afwerklaag geel ( geel passiferen , hoe kan het ook anders.....) hierin zit echter chroom 6 wat weer schadelijk is voor de mens want het is kankerverwekkend.
wordt steeds minder toegepast, maar meestal wat slecht is voor mens en millieu is goed als bescherming tegen de elementen.
tot zover, ben ik nu te langdradig?
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 379
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SunDec17, 2017 10:58:10 PM

de kerstman is hier al geweest... of was het een late sinterklaas :D

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 379
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SatJan06, 2018 2:21:07 PM

en een paar nieuwe hardloopschoenen voor de MAX,
deze leverancier heeft wel begrepen wat ik besteld heb ! R888 en road legal

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 379
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby citrofenwick » SunJan07, 2018 8:54:58 PM

wauw, die gepassifeerde onderdelen! Draagt veel bij aan een restauratie vind ik.
Mooi hoor!

En om te muggeziften, in België moet je een 185/55/14 monteren ipv een 185/60/14 :P Of is dat anders bij een MAX? (ik kijk er zelf ook niet naar om hoor, en tzijn leuke bandjes ;) )
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 3936
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SunJan07, 2018 9:47:01 PM

citrofenwick wrote:wauw, die gepassifeerde onderdelen! Draagt veel bij aan een restauratie vind ik.
Mooi hoor!

En om te muggeziften, in België moet je een 185/55/14 monteren ipv een 185/60/14 :P Of is dat anders bij een MAX? (ik kijk er zelf ook niet naar om hoor, en tzijn leuke bandjes ;) )


Hallo Joost,
als we iets doen dan gewoon goed, dat zit nu eenmaal in m'n aard.. :)
de Max is gehomologeerd met 60% hoogte , met 55 had ik misschien iets meer vrije ruimte rechts achter bij de brandstofvulpijp gehad en wellicht iets meer stijfheid van de band zelf, maar ondanks de R888 rijdt ik hem toch nooit (..) op de grens, ( als ik al weet waar deze ligt, wat ik wel weet is dat de grens erg ver ligt. gebleken uit ervaring met ingehuurde testrijders destijds).
al weet ik niet of de band ook verkrijgbaar is in 55 %.
de wangen van de band voelen dik aan , dus qua stijfheid zal het wel meevallen.

grtn., Ruud
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 379
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby citrofenwick » SunJan07, 2018 10:07:03 PM

Je zal denk ik serieus schrikken hoeveel stugger de wang is van zo'n band als je er mee gaat rijden. Hij zal er een stuk directer mee sturen :) Leuk hoor! Ik denk dat het bruut zal staan ook.
Deze is trouwens helaas niet verkrijgbaar in de 55.
Enkel opletten, als ze niet warmgereden worden hebben ze, ook als het droog is, minder grip dan een gewone band. Dat heb ik nog aan de lijve mogen ondervinden vroeger dmv een kleine wegverlating tijdens een wedstrijd.

ps ik heet fenwick :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 3936
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SunJan07, 2018 10:51:32 PM

citrofenwick wrote:Je zal denk ik serieus schrikken hoeveel stugger de wang is van zo'n band als je er mee gaat rijden. Hij zal er een stuk directer mee sturen :) Leuk hoor! Ik denk dat het bruut zal staan ook.
Deze is trouwens helaas niet verkrijgbaar in de 55.
Enkel opletten, als ze niet warmgereden worden hebben ze, ook als het droog is, minder grip dan een gewone band. Dat heb ik nog aan de lijve mogen ondervinden vroeger dmv een kleine wegverlating tijdens een wedstrijd.

ps ik heet fenwick :)


oh , sorry , ik haal wel eens wat namen door elkaar, :)
het chassis van de Max is enorm stijf , komt omdat het versterkingsplaatwerk van 1 mm dikte is en de puntlas flenzen door het thermisch verzinken zich gaan gedragen als 1 doorgelaste flens.
de rubberophangingen zijn vervangen door powerflex polyurethaan bussen.
ik verwacht dat de wegligging , die toch al bovengemiddeld was, nog beter zal zijn, en idd. de banden moeten wel enigszins op temperatuur zijn.
daarom heb ik gekozen voor de R888 en niet voor de R888R, dat heeft te maken met de mindere nat omstandigheden van de R888R.
maar eerlijk moet ik ook toegeven dat ook het oog wat wil en heb me laten verleiden door het loopvlak, tja je blijft een designer...
en je hebt gelijk, een gewaarschuwd mens telt voor... :evil:
leuke anecdote: in de Max tijd ( 1990!) was eigenlijk de lotus als maatstaf voor chassis stijfheid,
dezelfde testrijders herzagen hun mening toen ze in de Max hadden gereden...........toch een groot compliment nietwaar! :D :D
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 379
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Previous

Return to Max Roadster

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest