Max Roadster

Alles over de Max Roadster. De Max Roadster is van Nederlands fabricaat en heeft he onderstel van de AX.

Moderators: Rocks, ruud2, moderators

Re: Max Roadster

Postby Polle » ThuNov01, 2012 8:55:40 AM

hier word ik nu vrolijk van :D :D :D
Polle
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 52
Joined: ThuNov10, 2011 9:59:16 AM
Location: Eksel (B)

Re: Max Roadster

Postby gfr » WedFeb13, 2013 3:25:06 PM

Hoi, ik kwam toevallig op deze site terecht en wil jullie even melden dat de blauwe Max (no 5) reeds vanaf januari 1992 in mijn bezit is. Hij heeft ruim 220.000 km gereden en komt nog ieder jaar in Frankrijk. Ik ben in het bezit van een korte en een lange afdekplaat, hardtop,tonnaucover en softtop. Meerdere onderdelen zijn in de loop der jaren vervangen of gerestaureerd. Leuk op deze site zoveel informatie te vinden. gr Maarten
gfr
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: WedFeb13, 2013 3:00:43 PM

Re: Max Roadster

Postby ruud2 » WedFeb13, 2013 6:28:55 PM

Image

Hoi Maarten,
Leuk dat je reageert! Weer een Max boven water met een respectabele km stand!
Waarschijnlijk ben jij dan de enige met een hardtop!
Het gaat dan over de azuurblauwe, zie de bovenste foto , die op de achtergrond met de neus naar het Max gebouw.
Wat zijn zoal je ervaringen en wat is er vervangen of gerestaureerd?
Qua slijtage delen en onderhoud is er nog veel te krijgen, niet alles meer maar toch veel. anders wel via deze site van de leden.
Voor al het zichtbare van buiten af ligt het wat lastiger omdat vrijwel allemaal Max eigen maak is.
Misschien kan je ook een foto plaatsen van de Max in de huidige staat?

groet, Ruud
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: Max Roadster

Postby gfr » WedFeb13, 2013 6:53:45 PM

Hoi Ruud, ik ben op kenteken de eerste eigenaar. Hij is een tijdje op garagekenteken als demo gebruikt. Inmiddels zijn de motor en de versnellingsbak door revisie exemplaren vervangen, evenals radiator (2x) startmotor e.d. Er zit een startblokkering op en gele Koni"s onder. De velgen zijn opnieuw gespoten evenals trouwens de hele auto, maar wel in de originele kleuren. Tevens zijn de stoelen (grijs alcantara met geel leer) opnieuw bekleed. Ik zal later proberen een foto toe te voegen. Hij bevalt nog steeds prima(met 2 personen en twee grote honden in 10 uur naar Zuid-Frankrijk). Gr Maarten
gfr
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: WedFeb13, 2013 3:00:43 PM

Re: Max Roadster

Postby gfr » WedFeb13, 2013 7:20:25 PM

Nogmaals hoi Ruud, Zoals je al wist ben ik tevens een Matra m530 aan het restaureren.
gfr
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 4
Joined: WedFeb13, 2013 3:00:43 PM

Re: Max Roadster

Postby Romo-Rantin » ThuFeb14, 2013 2:44:55 PM

Wat leuk om dit te lezen Maarten, wij hebben de Max voor onze vakantie tripjes naar het zuiden van Europa. Wat een genot is dat. En natuurlijk is dit geen Matra site maar we hebben ook nog een aantal Bagheera's en een Murena's. En jawel voor de Max werd er enthousiast met een Djet gereden, die mocht na 10 jaar en meer als 100.000 KM genieten naar een andere eigenaar. Met de Max hebben we nu bijna 80.000 KM probleemloze kilometers achter de rug en we hopen op nog veel meer. Jouw zullen we niet snel inhalen denk ik. Wat een afstand, 220.000 KM! maar wel erg leuk dat hij niet voor de heb is maar om mee te rijden. Ik ben erg nieuwsgierig naar de hardtop en tonneau cover. Als je wat over de Max of een Matra (onderdelen) wilt weten neem dan even contact op met de zaak, dat is Kout Automobiles even vragen naar André. Van ons een MAXimale groet en ga zo door.
User avatar
Romo-Rantin
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 11
Joined: SatFeb09, 2008 12:24:03 PM
Location: Wieringerwaard

Re: Max Roadster

Postby AXClub » FriFeb15, 2013 7:43:57 PM

Even geholpen met de foto's van Maarten van de prachtige Max!

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
AXClub
Total admin
Total admin
 
Posts: 538
Joined: SatJun07, 2003 2:04:50 PM

Re: Max Roadster

Postby ruud2 » SatFeb16, 2013 5:54:27 PM

220.000 Km? als je zegt 20.000 geloof ik het ook. :D
Op wat details na , is de wagen nog in dezelfde staat als toen ie nog voor het Max gebouw stond!
Complimenten voor zoveel care!

groet, Ruud
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: Max Roadster

Postby ruud2 » ThuDec24, 2015 3:28:55 PM

toch weer een "opgedoken"in Nederland ( Den Haag) zo schrijft autoweek, december 2015
Als ik het me goed herinner was deze oorspronkelijk op NATO kenteken geleverd naar Duitsland.
foto met eerst geleverd Nato kenteken staat ergens in dit topic.

Image


Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: Max Roadster

Postby Browny » FriDec25, 2015 3:06:22 PM

Wat leuk, vol verbazing zitten lezen?
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Max Roadster

Postby ruud2 » FriDec25, 2015 3:31:32 PM

ik vindt vooral leuk omdat met enige regelmaat weer een klein artikeltje ergens verschijnt
in een autoblad .
de enige die tot nu toe nog onvindbaar is , is geleverd naar Kenia.
ik ga er vanuit dat deze niet meer leeft..alhoewel je weet het maar nooit !! ??
verzinkt chassis , afrika droog dus roest nooit , citroen spareparts overal te krijgen daar...
alleen met een crash is dan de wagen om zeep te helpen.
wie weet duikt hij nog eens op op het web.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: Max Roadster

Postby ruud2 » SatDec26, 2015 12:04:50 PM

nog twee foto's van het net die ik zelf niet had.
met dit prototype presenteerde Kick Design haar kennis in de automotive- en kunststofwereld.
zie het dashboard, we praten hier over 1987!
tiptoetsen ipv. deurgrepen


Image


Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: Max Roadster

Postby Browny » SunDec27, 2015 9:51:05 PM

Die 15" velgen heb ik ook nog gehad onder de ax.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Max Roadster

Postby ruud2 » SunDec27, 2015 11:23:12 PM

ja, goede smaak..
maar 15 " geen problemen gehad met aanlopen?
deze op de foto is een lege auto, alleen een modelstudie...waarbij alles kan.
ik kan me herinneren dat mijn Max op de autorai stond met 15" velgen maar dat de banden aanliepen in de wielkasten
en dat de kunststofvulpijp van de brandstoftank tegen de band kwam.
daarom gehomologeerd met 14" velgen AT... standaard voor de eerste 50 wagens, daarna ook de keuze in origineel staal 13"
wie heeft er nog meer 15 "onder de wagen ? met welke band?
groter = mooier
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: Max Roadster

Postby AlexanderB » MonDec28, 2015 9:12:45 AM

Heb 195/45r15 onder m'n AX, dat schraapt wel een beetje als ik 'm helemaal volledig inveer achter, maar eigenlijk alleen in de breedte (spatbord), zover ik kan zien niet tegen de vulpijp.

Geen idee hoeveel extra/minder ruimte de spatborden van de Max hebben..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Max Roadster

Postby ruud2 » MonDec28, 2015 11:06:59 AM

aan de voorzijde gebruikt Max gewoon dezelfde kunststof wielkuip als de AX= dus gelijk
aan de achterzijde weet ik het niet , maar als er al verschil is dat is dit maar enige mm, de vulpijp en vuldop zijn gewoon origineel AX.
en deze bepalen sterk de vorm van de carosserie ter plekke.
Het aanlopen kan te maken hebben met de off set van de velg of de band, er kan in het ene of andere merk band wat verschil inzitten tov. de andere.
spacers worden door een fabrikant nooit gebruikt , maar als particlier, after market, zie je regelmatig voorbijkomen.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: Max Roadster

Postby Bossie » MonDec28, 2015 12:14:12 PM

Ik heb zelf ook op 15 inch gereden met 195/45r15. Ik ben er niet kapot van. 195 vind ik ook wat te breed onder de AX.

Maar je gaat op Belgisch kenteken rijden toch? Gaat 15 inch dan geen probleem opleveren bij de keuring? Daar zijn ze toch aardig streng mee, over welke maat banden er onder ligt? Of heb je daar onder de oldtimerregeling geen last van?
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Max Roadster

Postby ruud2 » MonDec28, 2015 3:12:19 PM

voor de keuring laat ik hem gewoon op 14" staan, wil hem zo origineel mogelijk houden.
en ja, hier is de keuring onafhankelijk van de garage, je hebt te maken met hele echte rijksambtenaren.
geen grijs gebied, alleen zwart of wit. regels zijn regels.
en het (leuke) is dat je overal zelf achter moet komen , ze vertellen je niets.
een oldtimerkeuring is iets soepeler dan een reguliere keuring, ik wacht het af.
alleen over de remmen achter maak ik me zorgen, vanwege het lage gewicht van de wagen en alleen zit ook het meeste voorin.
voor achter blijft er weinig gewicht over per wiel. Polle had er ook al last van bij zijn keuring.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: Max Roadster

Postby ruud2 » MonDec28, 2015 8:00:11 PM

15 jaar later heeft mercedes ook een concept ontwikkeld....waar hebben we dit meer gezien??

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: Max Roadster

Postby citrofenwick » MonDec28, 2015 8:06:54 PM

Jan, je mag prima met 15" met 195 45 15 gaan keuren, maar dan geraak je meestal niet door de ophangingstest. :)
ruud2 wrote:voor de keuring laat ik hem gewoon op 14" staan, wil hem zo origineel mogelijk houden.
en ja, hier is de keuring onafhankelijk van de garage, je hebt te maken met hele echte rijksambtenaren.
geen grijs gebied, alleen zwart of wit. regels zijn regels.
en het (leuke) is dat je overal zelf achter moet komen , ze vertellen je niets.
een oldtimerkeuring is iets soepeler dan een reguliere keuring, ik wacht het af.
alleen over de remmen achter maak ik me zorgen, vanwege het lage gewicht van de wagen en alleen zit ook het meeste voorin.
voor achter blijft er weinig gewicht over per wiel. Polle had er ook al last van bij zijn keuring.


Beetje gewicht proppen bij het reservewiel, tanken en op een lage bandenspanning zetten en dat komt goed. De achterste remmen wat opwarmen door ff met de handrem op te rijden kan ook geen kwaad. (als je niet te lang moet wachten)
Ik ga meestal op 13" keuren voor de zekerheid. Dat is als de dempers goed zijn altijd goed.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

PreviousNext

Return to Max Roadster

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron