MAX roadster (AX onderstel)

Alles over de Max Roadster. De Max Roadster is van Nederlands fabricaat en heeft he onderstel van de AX.

Moderators: Rocks, ruud2, moderators

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » ThuJul28, 2016 4:23:19 PM

begin gemaakt met het rechter portier, bij de electrische raammotor wat freeswerk om beter bij de bevestigingschroeven te kunnen komen.
de spiegels hebben geen kunststof portier plaat , dus de nieuwe spiegels aangepast.
het draaipunt van de zijspiegels zit al voorgevormd in het portier.
het spiegelglas verwijdert en de sterke veer in de buizing vervangen door een wat slappere, of deze voldoet ??

bij de spiegels zit wel verstelhandle , die qua vorm niet past .
De originele waren wat rechter, helaas heb ik er maar 1 van. dat wordt dan pasmaken ( zamac....... nee dus ) of een oproep doen bij de clubleden.
ik plaats nog wel een foto van welke ik zoek.

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » ThuJul28, 2016 5:06:53 PM

ik zoek dus de rechte uitvoering.
wie helpt mij deze te vinden?

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » ThuJul28, 2016 7:12:23 PM

nog even de portier bekleding geplaatst aan de rechter zijde

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » TueAug09, 2016 11:55:03 AM

weer even wat tijd ( en zin ) gevonden ,
electra problemen opgelost ?
- de stekker naar de peugeot achterlichten is op twee manieren te plaatsen..... (goed markeren dus voor een volgende keer).
- een solide aarding gemaakt op het rechterachterlicht.
de achterverlichting werkt weer naar behoren.

bleef over : de remlichten werkten niet , de zekering 30A klapte er steeds uit ....
omdat ik geen 30 A meer had een 20 A geplaatst , en nu blijft alles ( nog ) heel....geen oorzaak gevonden....

ondanks dat er nog geen softtop is en nog delen bekleding missen , werk ik er naar toe om volgende week naar de keuring te kunnen als het weer het toelaat dat ik open kan rijden tenmiste.
helaas voor de ICCC zullen jullie het alleen met de gele Max van Paul moeten doen.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » TueAug09, 2016 5:54:27 PM

de laatste loodjes..?
het spielegelglas past niet, de vorm van het huis wijkt net teveel af van het originele spiegelglas.
verwarmen van het huis geeft niet het gewenste resultaat en glas kan ik niet bewerken.
snel maar een nieuwe set besteld.


Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby Bossie » TueAug09, 2016 6:21:38 PM

Kun je het bij een glashandel niet bij laten slijpen? Die hebben vaak een natslijpsteen waarmee ze glas kunnen slijpen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » TueAug09, 2016 9:41:13 PM

Ja, natuurlijk ware het niet dat ik met het verwarmen van het kunststofhuis dit net wat te warm heb gemaakt waardoor er aan de binnenzijde wat lipjes een andere vorm
hebben aangenomen...
een complete spiegel ( after market ) kost me 12.60 euri's.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » WedAug10, 2016 7:48:58 PM

de driehoeksruitjes voorzien van een nieuwe zwarte rand.
voor de binnenafwerking heb ik een mooi rubber gevonden , op maat gemaakt en ingeplakt.
De buitenafwerking heb ik nog niet , ben nog steeds op zoek naar een mooi en geschikt rubberprofiel, maar dat kan ook achteraf worden gelijmd.

Een karwei voor deze winter ben ik nu al begonnen, ik kon niet wachten,..het polijsten van de blankelaklaag, op deze manier had ik dat nog nooit gedaan.
eerst schuren met 3000 , dan polijstmiddel en goed afpoetsen.
daarna canuba wax .
wel een tijdrovend werkje, 3 uur voor de bovenkant van de achterklep, maar het resultaat mag er zijn.

Image

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » ThuAug11, 2016 3:45:49 PM

vandaag een ruitje geplakt.
en de scheur in de polyurethaan raamomlijsting gerepareerd , duur goedje maar zo te zien werkt het wel.
de eerdere reparatie met 2K plamuur scheurde na droging weer open.
nu nog spuitplamuur , schuren en lakken.
dan kunnen de rubbers worden geplaatst en het tweede driehoeksruitje worden geplakt.

Voor vandaag stond een klein proefritje gepland maar het heeft de hele dag geregend , das lastig zonder softtopje. dagje wachten ...
in plaats daarvan de motorkap gepolijst.


Image

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » FriAug12, 2016 3:43:19 PM

de stijl is gespoten en de reparatie is vrijwel onzichtbaar, kunststof reparatie's zijn extreem lastig en na verloop van tijd toch enigszins zichtbaar. ( maar misschien kijk ik wel te nouw).
alle rubbers zijn geplakt en op maat gemaakt.
op de dorpels zijn nog de originele beschermings stickers geplakt, had ze 26 jaar lang bewaard..
en voor het dashbord nog een geschikte afdichtrubber gevonden.

wat moet er nu nog gebeuren.
- zwarte bekleding achter de stoelen vernieuwen
- kofferbak bekleding vernieuwen
- kunststof afwerking binnenzijde van de achterlichten nog spuiten.
- nieuwe softtop aanmeten, ben er nog niet uit of dit een stoffen of een kunststof moet worden.
- raamafstrijkrubbers portieren

het hele project loopt zo'n beetje op z'n einde , op wat kleine onderdelen na, daarvoor zal ik nog een beroep moeten doen op jullie tzt. omdat deze delen niet meer te krijgen zijn.
vanaf dinsdag mag de wagen de weg op en kan ik naar de keuring rijden , hopelijk op eigen kracht want de wagen heeft jaren niet gereden.

Image

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SatAug13, 2016 10:51:26 AM

nou, de eerste proefrit is geweest , ik moest de co en de lampen laten stellen bij m'n garage.
dat leverde weer dezelfde electra problemen op als voorheen. :wall
grootlicht en nomaal licht zijn omgedraaid en de rechter achter zijde werkt niet niet meer.
de zekering klapt er telkens uit, dus een kortsluiting die ik maar niet kan vinden...
vorige keer heb ik het linker stuur stokje vervangen en toen werkte alles normaal, voor even dan blijkt nu.
waar en hoe moet ik zoeken, ik ben dus geen electronicus..blijkt.

motorisch , stationair draaien na enige minuten het koelwater te warm.
0.5 liter bijgevuld

even wat remproeven ,na 3 jaar stilstaan even wakker maken= ok.

ik wordt nu wat zenuwachtig want volgende week is de keuring en dan moet alles goed zijn , maar daar krijg ik nu een zwaar hoofd in.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SatAug13, 2016 10:51:31 AM

nou, de eerste proefrit is geweest , ik moest de co en de lampen laten stellen bij m'n garage.
dat leverde weer dezelfde electra problemen op als voorheen. :wall
grootlicht en nomaal licht zijn omgedraaid en de rechter achter zijde werkt niet niet meer.
de zekering klapt er telkens uit, dus een kortsluiting die ik maar niet kan vinden...
vorige keer heb ik het linker stuur stokje vervangen en toen werkte alles normaal, voor even dan blijkt nu.
waar en hoe moet ik zoeken, ik ben dus geen electronicus..blijkt.

motorisch , stationair draaien na enige minuten het koelwater te warm.
0.5 liter bijgevuld

even wat remproeven ,na 3 jaar stilstaan even wakker maken= ok.

ik wordt nu wat zenuwachtig want volgende week is de keuring en dan moet alles goed zijn , maar daar krijg ik nu een zwaar hoofd in.


toevoeging: het gaat over deze zekering ( 20A) die er telkens uitklapt , met kontakt uit staat er nog spanning op. ( dashbordklokje).
in deze toestand klapt de zekering er al uit !?? toevoeging : blijft nu heel

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SatAug13, 2016 3:56:38 PM

nu , naar van alles te hebben doorgemeten ben ik er nog niet uit.
het zit hem in de verlichting
de volgorde van aansluiting op de behuizing klopt.

- aan de rechterzijde werkt deze niet , dwz. achterzijde en stadlicht voor werken niet unit en lampjes zijn ok.
- mistachterlicht rechts werkt niet
- grootlicht brand op de stand dimlicht. ( geeft dit ook netjes aan op het dashboard)
- dimlicht en grootlicht branden beide op stand grootlicht. (geeft dit ook netjes aan op het dashboard )
- remlichten werken niet links en rechts
- de aarding is ok.
- alle zekeringen ok

dit probleem van de verlichting aan de voorzijde heb ik een aantal weken geleden ook gehad en het schakelaarhuis vervangen, toen was het over.
zou toch weer de schakelaar niet zijn ??

wie ??????????
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » TueAug16, 2016 4:18:11 PM

Nee, het was niet de schakelaar.
na deze vervangen te hebben werkte het goed, daarna ineens weer dezelfde storing.
ah, het relais.
deze vervangen en aan de voorzijde nu alles ok.
De achterzijde blijft een probleem, alles doorgemeten en de oorzaak nog niet gevonden. grrrrrrr..
remlichten werken niet.
- bedrading ok.
- schakelaar ok.
- verlichtingshuis ok.
- aansluiting ??

wel een verrassing met de post : nieuwe huisjes.

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » WedAug17, 2016 1:49:07 PM

Omdat het erg onhandig werken is alleen met het doormeten van allerlei bedrading heb ik de hulp ingeroepen
van een vriend die ook nog wat truukjes kent op het gebied van electro.
De oorzaak van alle ellende was daarna ook redelijk snel gevonden.
Alles werkt , en aangezien ik tijdelijk even op de verzekering van m'n normale vervoer mag rijden even nog wat testritjes gemaakt.
( tip voor de belgische lezers) In Belgie staat het kenteken op naam en niet op het voertuig, even de platen overgezet....
Eerst wat brandstof getankt want na ruim 3 jaar niet gelopen te hebben zal dat ook wel prut aan het worden zijn.
nog wel schokkerig , maar eenmaal op temperatuur trekt hij nog goed.
een beetje hobbelig in de banden van het lange stilstaan, maar geen enkel rammeltje in de carrosserie.
een afspraak met de stoffeerderij is inmiddels gemaakt voor een nieuw softtopje.
eindelijk zover , nu de keuring nog ( hopelijk deze week).

misschien nog net even wat mooiweerdagen meepakken, daarna in de wintermaanden het cosmetische en cilinderkoprevisie ( rookt een beetje).
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » ThuAug18, 2016 3:22:21 PM

missie geslaagd! :dance :music :jump:

vandaag is de wagen ter keuring aangeboden en met 3 keurmeesters is de wagen volledig op z'n kop gezet, en ze hebben helemaal niets kunnen vinden om hem af te keuren !
platen duurt een weekje.

me :D
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby Bossie » ThuAug18, 2016 3:56:45 PM

Gefeliciteerd Ruud!

Op de ICCCR die van Paul lopen bewonderen, wat zijn het toch leuke auto's. Voor het eerst dat ik er 1 in levende lijve gezien heb. Ik kan me nog herinneren dat ze indertijd in een autoprogramma geïntroduceerd werden.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » FriAug19, 2016 10:11:45 AM

Dank je , Bossie
De wagens hebben een erg hoog funfactor, en die van Paul is nog helemaal origineel!
van al die programma's die destijds de Max in hun uitzending hadden heb ik alles op videoband en digitaal, tevens een berg aan bladen en kranteknipsels.

de funfactor, gisteren op een bochtig weggetje iemand die erg dicht achterop rijdt om het merk te kunnen lezen...
dan de echte fun, flink gas geven voor een scherpe bocht en dan gewoon sturen , binnen twee bochten de achterblijver uit zicht, ik kon het niet laten om weer even te gooien en te smijten, wat een wegligging !
verbaasd komen ze dan op een recht stuk weer ingelopen , voorbij , en steken de duim omhoog.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby Polle » TueAug23, 2016 11:39:14 AM

Ruud, GEFELICITEERD!!!!!

goede dingen hebben tijd nodig, en nu kan je gaan genieten.
en laat het nu zeker t/m het komende weekend erg mooi weer zijn :D

wat je beschrijft over de wegligging, sturen en vooral niet remmen, oh wat is dat gaaf en zo herkenbaar. hij moet inderdaad wel eerst warm zijn voor je kan gaan sjeezen.
deze AX motoren moet je echt eerst warm rijden. ook de choke moet je langer laten werken dan je eigenlijk wilt. maar daarna gaan ze ook. toeren draaien, net als die nerveuze Italiaantjes

mijn MAX heeft inderdaad op de ICCCR gestaan. hij is als goede kunst; het roept emoties op.
en dan maakt het niet uit of het positief is of negatief. dat boeit mij verder ook niet. iedereen mag zijn mening er over hebben.
alleen de rijders van nu en de journalisten van toen weten wat het is om in een MAX te mogen/kunnen rijden

morgen afspreken in Genk, of donderdag in Peer? Cars & Coffee
Polle
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 52
Joined: ThuNov10, 2011 9:59:16 AM
Location: Eksel (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » TueAug23, 2016 12:38:44 PM

thanx , Paul
dat in Peer op de donderdagavond had ik ook al gelezen is erg dichtbij en ga ik zeker heen , zie je dan.
Echter ..Deze week staat de wagen bij de kappenbouwer in Valkenswaard en wordt voorzien van een nieuw softopje, verwacht pas na het mooie weekend retour...
en eind van deze week verwacht ik de platen.
En of de wagen nu wel of niet mooi gevonden wordt er wordt wel over gesproken, voor sommigen ( ) een extra emotie want wanneer kan en mag je nog aan dit soort projecten werken.
zeker wanneer je bedenkt dat de wagen eigenlijk alleen in eerste instantie een visitekaartje was van het ontwerp bureau om te laten zien wat er mogelijk was met kunststoffen , iets wat nu overigens normaal is maar toen werd er tegen het gebruik van kunststoffen als structurele of constructief zeer sceptisch gezien.
een rijdend proeftuintje en stiekem hebben de grote fabrikanten er toch naar gekeken gezien de nieuwe (toekomst)projecten die daaruit voortgevloeid zijn bij Kick Design voor de industrie.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

PreviousNext

Return to Max Roadster

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests

cron