dashboard type2/3 wisselen

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

dashboard type2/3 wisselen

Postby Joost » ThuSep30, 2010 8:45:57 PM

Ik wil mogelijk het dashboard verwisselen met één die verstelbare luchtroosters heeft aan de zijkanten. Daarbij hoort dan ook nog een afsluitbaar dashboard kastje.
Ik heb alles staan (rijdend)
inmiddels wel wat gevonden @frm Wat ik weet is dat er ook een grotere blower in zit en meer ventilatiepijpjes, maar wat ik nog niet weet. moet ik de interieur kabelboom wisselen en tot waar.. ander kachelhuis? enz
IceByte wrote:Op zich niet zo lastig, onder de kap zitten onder de parafaan 2 moeren die losmoeten, in het midden zit ook nog een bout, maar als je het kachelhuis laat zitten, dan kan die blijven zitten.
Verder heb je links en rechts onderaan het dashboard nog 2 lange bouten zitten die eruit moeten. De bekleding om het stuur moet eraf, daar zit het dashboard nog met 2 bouten aan de stuurkolom vast. Verder zitten er nog 2 kleine schroefjes achterin het radio gat waarmee het kachelhuis aan het dashboard vastzit. Als laatste zul je de middenconsole rondom je pook los moeten halen, achter het bakje zit een steun , die moet ook los.
Dat zijn zo even uit mijn blote hoofd de punten waarmee het dashboard vastgeschroefd zit. Je hebt natuurlijk de tellerbak en alle stekkers los te halen, en alle stekkers achter bij de zekeringenkast, de grote draaistekker links onderin bij de zekeringenkast, en de 3 stekkers bij het contactslot + massastekker op de stuurkolom.

Ik heb het zelf een aantal keer gedaan, en ik heb hem dr met een klein half uurtje uit, het klinkt moeilijker dan het is, het vervelendste klusje is de tellerbak, de tellerkabel kan je echt amper loskrijgen tenzij je kinderhandjes hebt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby MNM(tm) » ThuSep30, 2010 10:23:13 PM

Voor het "luxe dash" heb je idd een ander kachelhuis nodig: namelijk 1 met extra openingen bovenaan aan de zijkant. Ook moet je een grotere aanjager hebben èn een grotere buis tussen aanjager en kachelhuis (de oude buis past niet op de grotere fan, omdat deze een grotere uitblaasopening heeft).

Tipje van mijn kant: voor het eruit halen van het "simpele" dashboard kun je eerst het dash uit de auto halen en daarna het kachelhuis (na aftappen koelvloeistof). Voor het terug plaatsen van het nieuwe "luxe" dash zou ik sterk willen aanbevelen om éérst[/]u het nieuwe kachelhuis in het nieuwe dash monteren en [u]dan het geheel terug in de auto plaatsen, omdat het anders echt een gruwelijke K#T-klus is om de luchtbuizen goed op het kachelhuis aan te sluiten!! En met gruwelijke K#T-klus bedoel ik ook serieus een gruwelijke K#T-klus! :evil:

De interieur kabelboom zit vast aan het dash en is per definitie sowieso uitgebreider uitgevoerd dan bij een "simpel" dash en is verder geheel plug'n'play (werkt zelfs zonder enige aanpassing in een diesel!), dus daar hoef je je geen zorgen te maken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby IceByte » ThuSep30, 2010 10:38:39 PM

Ik heb alleen de aanjager hoeven vervangen bij de mijne, de aanjager heeft namelijk een grotere diameter, en is meen ik iets hoger....

Kachelhuis hoefde ik niet te vervangen, heb een los dashboard gekocht, zonder kachelhuis e.d. erbij. Ik had 1 los kachelhuis, maar die kwam uit mn slopertje voor de motor toendertijd.... radiator daaruit heb ik in een andere AX gehangen, en de rest is opgestookt als afval.

Dit is het kachelhuis wat er bij mij in zat:

Image

Kabelboom is idd plug en play, wel ff rekening houden met de tellerbak, als het van een ander type is, ivm temp meter, toerenteller e.d. Anders gewoon de oude tellerbak overzetten (vervang gelijk de lampjes als je slim bent...)

Het valt allemaal best mee, kan me zo even niet herinneren op welke manier de roostertjes aan de zijkant van lucht voorzien werden vergeleken met het standaard dash, daar is het te lang geleden voor.

Mochten er nog vragen zijn, stel ze maar, ik heb in mn AX tijd vaak genoeg dashboards in en uitgebouwd (4x mn eigen, en 2x een andere) :lol:
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby Jongejan » FriOct01, 2010 7:22:15 AM

Ik heb nog zo"n grote aanjager liggen, interesse?
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Postby Jongejan » FriOct01, 2010 7:25:06 AM

Naar mijn idee hoef je geen ander kachelhuis te monteren.
Op het simpele kachelhuis zitten de aansluitingen voor de extra luchtkanalen ook, ze zijn alleen afgeblind.
Verwacht dat je ze gewoon kan openmaken.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Postby Joost » FriOct01, 2010 8:23:00 AM

Jongejan wrote:Ik heb nog zo"n grote aanjager liggen, interesse?

doe eens een gok als dit voor de deur staat (rijdend)
Image
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Jongejan » FriOct01, 2010 9:46:11 AM

Niet dus.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 207
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Postby pcrodent » FriOct01, 2010 8:06:11 PM

Joost wrote:
Jongejan wrote:Ik heb nog zo"n grote aanjager liggen, interesse?

doe eens een gok als dit voor de deur staat (rijdend)


:lol:

Lief Joost :D
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby Joost » FriOct01, 2010 8:20:38 PM

pcrodent wrote:
Joost wrote:
Jongejan wrote:Ik heb nog zo"n grote aanjager liggen, interesse?

doe eens een gok als dit voor de deur staat (rijdend)

:lol:
Lief Joost :D

Ik was nog niet begonnen met sleutelen hoor! :roll:
dat is de auto die voor 8 november weg moet zijn zo herinnerde de RDW me eraan.

Wat zou er nog meer aan verschil kunnen zijn aan aansluitingen naast een toerenteller en temperatuurmeter. (Die zitten er al in nl.)
Ik heb nl. nog een tellerset liggen met olie gebeuren enz. (GTI)
Ook heb ik nu een GTI radiateur met vloeistofsensor erin maarja.....
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Terminal » FriOct01, 2010 11:42:17 PM

Joost wrote:Ook heb ik nu een GTI radiateur met vloeistofsensor erin maarja.....


Kan het kloppen dat die ook op de GT zit?... Kreeg die melding ook van de week :)
Net zoals de oliepeil sensor, zit hier ook al in.. al is het meer een leuke gadget.
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby denny » SatOct02, 2010 4:17:00 PM

Joost wrote:
pcrodent wrote:
Joost wrote:
Jongejan wrote:Ik heb nog zo"n grote aanjager liggen, interesse?

doe eens een gok als dit voor de deur staat (rijdend)

:lol:
Lief Joost :D

Ik was nog niet begonnen met sleutelen hoor! :roll:
dat is de auto die voor 8 november weg moet zijn zo herinnerde de RDW me eraan.

Wat zou er nog meer aan verschil kunnen zijn aan aansluitingen naast een toerenteller en temperatuurmeter. (Die zitten er al in nl.)
Ik heb nl. nog een tellerset liggen met olie gebeuren enz. (GTI)
Ook heb ik nu een GTI radiateur met vloeistofsensor erin maarja.....


hulp nodig?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby Joost » SunOct03, 2010 7:53:08 PM

denny wrote:hulp nodig?

hulp mag altijd, of had je het over het vloeistof niveau...
In ieder geval het dash ligt los.
2 in de parafaanbak dop 10
2 achter de radio op het kachelhuis dop 8
onder het dash in de 2 hoeken dop 10
verders nog 2 aan de stuurkolom
en onder de asbak achter het bakje.

en verders heel veel stekkers. en een hopeloze startonderbreker waarbij de gele kabels voor de stekker van het contactslot geknipt waren en doorgelust met dunnere draden die niet 100% afgeschermd waren :roll:

Maar als je alle stekkers netjes los hebt nadat je het dashboard naar voren hebt getrokken kan je hem er zo uitpakken. 1 aarde draad moet je los schroeven (linkerzijde carosserie)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss


Return to Interieur/Interior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

cron