Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Postby Glenn@nl » MonJul03, 2006 11:36:53 AM

Buks wrote:ik heb laatst de het paneel los gehad (en de km kabel ook) om het trillen vd km naald te verhelpen. Ik heb een sloot wd40 in de kabel gegooid vanaf het uiteinde dat in de kmteller gaat. Tevens heb ik het deel van de kmteller geolied. Alles weer aangesloten maar hij trilt nog steeds, sterker nog het is iets meer geworden. Vroeg me dus een beetje af of dit nou aan mn teller zal liggen of dat die olie niet goed die kabel in is gelopen? Bij mijn oude type 1 waarbij ik het ook ooit gedaan heb hielp het wel, maar ik had daar wel het idee dat de teller meer "open" was waardoor de olie ook gemakkelijk daarin kon komen. Iemand suggesties hoe ik het alsnog kan vervangen?

tnx alvast!


Meestal is een trillende wijzer het gevolg van een knik of oneffenheid in de kabel. Als hij het na olien nog niet goed doet, zoals bij jou; kan je de kabel even nalopen op onnatuurlijke bochten. Anders wordt 't toch echt vervangen ben ik bang... (kabel bestaat uit 2 delen; eerste deel van bak tot het schutbord (vlak ervoor; achter het luchtfilterhuis, zit een koppeling); de ander loopt van schutbord tot tellerbak)
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby Rooney » MonJul03, 2006 11:40:30 AM

Haal um eerst bij de bak los dopje 8 dacht ik, 1 boutje dan haal je voorzichtig de kabel eruit. Pas op voor dat tandwieltje is er wel gemakkelijk in te zetten alleen je vingers komen onder de bakolie en dat stinkt :!: Leg even paar doeken onder je bak komt altijd wel klein beetje olie uit vreemd genoeg.

dan kan je je tellerbak naar je toe trekken op je schoot leggen en alles rustig bekijken het is inderdaad dat witte plastice dingentje moet je een pinnentje indrukken en dan kan je hem er zo uit trekken met beleid. Easy toch :D
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

User avatar
Rooney
AX Master
AX Master
 
Posts: 1321
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Postby Glenn@nl » MonJul03, 2006 11:41:37 AM

Elsje wrote:jammer!
(rooney ? :D )


om dan toch maar te proberen die kabel aan de binnenkant los te krijgen... is het een kwestie van trekken? of komt er een trucje bij kijken.


ow nog wat; die kabel bestaat uit 2 delen; je zou 'm ook op 't koppelingsstuk tussen de 2 kabels kunnen losmaken; dat is net voor 't schutbord, achter t luchtfilterhuis


Maar ik zag net de foto's op P1 van jou, voor mij is het ook onmogelijk om die bak er 'n stuk uit te trekken en opzij te trekken; je voelt gewoon dat hij vast zit aan die kabel. Een keer was m'n gedult op, en heb ik gewoon die tellerbak eruit getrokken; toen trok ik dus 't binnenste van die kilometertellerkabel mee (staalkabeltje); gelukkig kon ik deze er daarna weer terug in duwen :roll: maar dat is natuurlijk niet de manier waarop het hoort...
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby Handjes » MonJul03, 2006 12:48:41 PM

Hm, volgens mij was de Visa het laatste model waarbij de kabel halverwege nog ontkoppeld kon worden (ideaal!). Of had type I dat ook nog?
User avatar
Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 495
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Postby Glenn@nl » MonJul03, 2006 1:05:24 PM

De kabel van mijn Type 2 is iig in tweeen te delen.... (en is nog origineel neem ik aan..)

fototje heb ik misschien wel; ff zoeken

EDIT: niet gevonden; het koppelpunt tussen de 2 kabels is iig te vinden achter het luchtfilterhuis; en is een schroefaansluiting.
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby Elsje » MonJul03, 2006 2:05:24 PM

ben even wezen shoppen (frustratie)

ik ga nu alle tips nog een keer proberen en daarna blaas ik de boel op.

:?
:D
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby Glenn@nl » MonJul03, 2006 2:08:47 PM

Nou succes he! :D

En als t lukt... laat je 'm dan heel? dan duim ik daar maar voor :P

is sowiezo zonde natuurlijk als je je type 2 opblaast... neem dan een type 1 :wink:
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby Elsje » MonJul03, 2006 2:40:34 PM

kabel is trouwens uit 1 stuk

inmiddels spierpijn van het prutsen gekregen - en nog steeds geen idee waar ik in moet knijpen of draaien om dat ding los te krijgen.

maar dat zal ik denk ik pas begrijpen als ie los is en de boel ligt op m'n schoot.

ik heb een heel erge hekel aan de km.tellerkabel gekregen!

in plaats van de boel op te blazen ga ik even zwemmen in de plas. dat is toch ook iets wat je op een vrije dag met zulk weer gedaan moet hebben.
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby q01z » MonJul03, 2006 6:54:49 PM

lieverd.. het is zo simpel :P

gewoon een schroevendraaier achter het randje vd kabel zetten en dan PLOP los :)

en die kabel bestaat wel uit 2 stukken hoor.. je hebt de koppeling alleen niet gevonden.. waarschijnlijk omdat die achter/schuinonder je luchtfilter zit.. en dan daar in de bekleding gedrukt
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Elsje » MonJul03, 2006 10:02:48 PM

nou zo lief was ik helemaal niet meer
ben in de kralingse plas gesprongen om af te koelen.

Image
hier zit ik als een bezetene aan die kabel te sjorren (wel knap op zich)
heb er ook met een tang achter gezeten - past helemaal niet
allemaal gepruts.

toen kwam gerben (handjes) eten. kijkt naar die auto en steekt een pink net een paar mm om het randje van die tellerbak en die kabel springt eruit
:?
gerben is nu 'gouden handjes' geworden.
:D

heel gezellig lampjes in en uit vittinkjes zitten prutsen en de boel weer in elkaar gezet. (wilde meteen m'n stuur recht zetten - dat staat nu heel scheef naar rechts ipv een beetje scheef naar links)

nu komt het: de lampjes olie en koelvloeistof gaan nog steeds niet aan bij contact...
:shock: :shock:

(toch eens bij flip informeren of het een belgen-ding is)

maar goed
de andere lampjes geven ineens heeeel veel licht!
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby Handjes » MonJul03, 2006 10:19:49 PM

Even wat kritiek op de how-to: daarin staan alleen de makkelijke dingen uitgelegd. En vaak nog uitgebreid ook. Dus niet dat de tellerkabel conisch vastzit en met wat beleid er af getrokken moet worden. En ook niet dat je best even moet oppassen dat je het lampje niet kapot maakt, omdat je anders de resten niet uit het voetje kunt krijgen. En ook niet dat er wel tientallen verschillende soorten lampjes zijn.

Maar verder is het een 1 ster (*) klus en leuk om te doen. Vond ik tenminste :P.

Overigens: ik heb de sensor van koelvloeistof even kortgesloten, maar nog steeds ging er geen lampje aan op het dashboard. Echt vaag die twee lampjes die het niet/nooit doen (koelvloeistoftemp en oliedruk).
Last edited by Handjes on MonJul03, 2006 10:38:00 PM, edited 1 time in total.
User avatar
Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 495
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Postby Elsje » MonJul03, 2006 10:27:45 PM

ja, toen jij naar die kabel keek en ie lossprong vond ik het ineens ook weer leuk.
bedankt!!

en ik las in een ander topic iets over een grijs kapje waar ook nog lampjes achter zouden zitten... balen dat ik geen foto heb genomen met dat ding op schoot, nou weet ik niet of dat ik die dan dus weer vergeten ben... - kan misschien ook meteen in die how-to - als glenn er toch mee bezig gaat (was trouwens heus blij dat de makkelijke dingen uitgelegd worden!)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby Elsje » MonJul03, 2006 10:33:39 PM

Handjes wrote:Maar verder is het een 1 ster (*) klus en leuk om te doen. Vond ik tenminste :P.


en aandrijfassen zijn *** toch?!
jaaa daar ben ik gewoon veeeel beter in!

(en binnenkort voor de herhaling, dat is minder :| )
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby Handjes » MonJul03, 2006 10:38:38 PM

En dat getik in je motor is een versleten lagertje van nokkenas of zo. Dat krijg je als je te lang met oude of te weinig olie rondrijdt (niet jouw schuld hoor).
User avatar
Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 495
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Postby Elsje » MonJul03, 2006 10:46:59 PM

ja hee: offtopic


(jij was trouwens ook snel thuis)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby Glenn@nl » TueJul04, 2006 9:36:22 AM

Handjes wrote:Even wat kritiek op de how-to: daarin staan alleen de makkelijke dingen uitgelegd. En vaak nog uitgebreid ook. Dus niet dat de tellerkabel conisch vastzit en met wat beleid er af getrokken moet worden. En ook niet dat je best even moet oppassen dat je het lampje niet kapot maakt, omdat je anders de resten niet uit het voetje kunt krijgen. En ook niet dat er wel tientallen verschillende soorten lampjes zijn.


Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je die lampjes met een tang uit de fitting trekt... met de hand lukt dat prima.

En 10tallen verschillende soorten lampjes??? leg uit.. ik heb ze allemaal vervangen door de lampjes afgebeeld op 't doosje, en 't werkt allemaal.
Snap het even niet?

Maar ik zal de kritiek binnenkort verwerken :)
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby Handjes » TueJul04, 2006 11:13:12 AM

Alle onderdelenleveranciers kunnen er niks mee als je roept dat je AX-lampjes nodig hebt. Er zijn veel verschillende typen lampjes.
User avatar
Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 495
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Postby Henk Bats » TueJul04, 2006 7:32:28 PM

Handjes wrote:Alle onderdelenleveranciers kunnen er niks mee als je roept dat je AX-lampjes nodig hebt. Er zijn veel verschillende typen lampjes.


Met een lampje in de hand naar de eerste de beste benzinepomp en er waren er meer te koop dan ik in 10 AX'en kwijt kon.

Begrijp het probleem van het type lampje dus niet zo goed??????????

Groetjes, Henk

PS @Glenn voor mij was het wel duidelijk ondanks dat we een type 1 hebben.
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby henriko » TueJul04, 2006 7:43:28 PM

ik ga morgen eens even proberen want de helft van mijn dashverlichting doet het niet en hij moet volgende week voor de apk
User avatar
henriko
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 147
Joined: SunSep18, 2005 11:09:24 PM
Location: hoogeveen

Postby Elsje » TueJul04, 2006 9:14:38 PM

henriko wrote:ik ga morgen eens even proberen want de helft van mijn dashverlichting doet het niet en hij moet volgende week voor de apk


succes
:D
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

PreviousNext

Return to Interieur/Interior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron