Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Postby henriko » TueJul04, 2006 9:15:59 PM

tnx :wink:
User avatar
henriko
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 147
Joined: SunSep18, 2005 11:09:24 PM
Location: hoogeveen

Postby Elsje » TueJul04, 2006 9:17:26 PM

Henk Bats wrote:Met een lampje in de hand naar de eerste de beste benzinepomp en er waren er meer te koop dan ik in 10 AX'en kwijt kon.


ja apart. de dealer hier (motorhuis :roll: ) had ze met bergen liggen. maar de brezan moet ze speciaal bestellen en Stahlie levert ze helemaal niet...

wel dapper dat je eerst heel de handel los haalt en dan met en lampje in je hand naar de pomp.
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby TwoTone » TueJul04, 2006 9:19:24 PM

:shock: Een 1.2w 12v lampje is zo'n beetje het meest standaard dash lampje wat er bij ieder automerk gebruikt wordt!
Ik denk dat de "onderdelenboeren" je misschien verkeerd begrepen hebben ofzow.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby Elsje » TueJul04, 2006 9:33:57 PM

TwoTone wrote::shock: Een 1.2w 12v lampje is zo'n beetje het meest standaard dash lampje wat er bij ieder automerk gebruikt wordt!
Ik denk dat de "onderdelenboeren" je misschien verkeerd begrepen hebben ofzow.


nee nee
echt niet.

brezan ridderkerk moest ze speciaal gaan bestellen - heeft me verzekerd dat een andere brezan ze ook niet op voorraad zou hebben - deed zo lang over om ze daadwerkelijk in huis te hebben dat ik het zat was, naar de dealer ben gereden die ze gewoon had liggen (en helemaal niet in een doosje per 10, maar gewoon een soort grabbelbakje met van die lampjes)

en eerst wilde ie nog 1,10 p/st. rekenen, maar dat ging me toch iets te ver en toen bleek dat ie onder Opel aan het kijken was en kreeg ik er 20 in een terplekke leeggegooid paperclipdoosje voor 8 euro mee.

(ik gebruik graag veel woorden :D )
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby TwoTone » TueJul04, 2006 9:36:42 PM

Hmmmz.. je had ook bij mij op de zaak langs kunnen rijden. We hebben ze namelijk gewoon liggen ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby Elsje » TueJul04, 2006 9:40:50 PM

TwoTone wrote:Hmmmz.. je had ook bij mij op de zaak langs kunnen rijden. We hebben ze namelijk gewoon liggen ;)


kan ik niet op kluscursus komen?
een keer in de maand op maandag ofsow
:D :D :D
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby TwoTone » TueJul04, 2006 9:42:42 PM

Hmmmz.. ik kan het weleens voorstellen... kijken wat ze ervan vinden ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby Simpele Ziel » ThuJul06, 2006 12:26:26 AM

Heb vandaag 20 lampjes gehaald, gaan we mooi na de vakantie erin prikken. Hopen maar dat ik mijn tellerkabel heel laat, dat ding zwiebert al zo heen en weer... :(
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl
User avatar
Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 686
Joined: SatSep03, 2005 3:14:17 PM
Location: 040-079-073

Postby Elsje » ThuJul06, 2006 7:00:11 AM

Simpele Ziel wrote:Heb vandaag 20 lampjes gehaald,


ik [ga op] kom terug van vakantie en ik neem mee ...
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen
User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 1326
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Postby Simpele Ziel » ThuJul06, 2006 10:24:17 AM

H?, als ik geen AX rijden kan moet ik toch wat he :wink: :lol:
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl
User avatar
Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 686
Joined: SatSep03, 2005 3:14:17 PM
Location: 040-079-073

Postby bad_my84 » ThuJul06, 2006 3:19:52 PM

Simpele Ziel wrote:H?, als ik geen AX rijden kan moet ik toch wat he :wink: :lol:


Hoe komt het dat je op vakantie bent en nog bijna de hele dag op het forum zit?
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...
User avatar
bad_my84
AX Master
AX Master
 
Posts: 1750
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Postby bruce/r » WedSep27, 2006 4:33:11 PM

nou, ik had van de week even leuk rode LED's gekocht, T5 voor 12v, gewoon voor in je dashboard dus.

ik een of andere how-to erbij gekregen, ik aan het sleutelen( wat dus voor geen meter ging), ik kloten, kloten en kloten, eindelijk dat dashboard los, natuurlijk niet wetende dat er zo'n pokke kabel achter zit, ruk ik gewoon dat ding eruit, gelukkig zie ik net die kabel zitten en maak hem los...
najah na een paar uur kloten wil ik mn dashboard er weer in doen en moet die kabel natuurlijk ook weer vast en netjes terug achter het schot...
najah... NIET dus!

wist ik veel dat dat ding er zat...

ik uit frustratie maar even gestopt, ik dacht dat moet beter/makkelijker kunnen en ik wist dat er op 't forum ook iets over stond, toen deze how-to er even bij gepakt en ik wist meteen hoe en waar alles zat en wat ik moest doen.
dus alles zit er nu weer helemaal mooi in, najah bijna dan, mn KMteller kabel zit (denk ik) vast niet hoe die er eerst in zat, heb net gelezen dat er geen 'onnatuurlijke' knik/bochten in mogen zitten die er nu ongetwijfeld wel inzit, straks even kijken oftie het ?berhaupt nog wel doet..."

ik heb nog wel even gekeken of ik zo'n tweedelige kabel had, en die heb ik dus ook.

heeft iemand enig idee hoe ik die knik er goed (en het liefst gemakkelijk) uit kan krijgen???

en weet iemand wat voor lampje er in het digi.klokje gaat?
dat is namelijk geen T5, het lampje dat ik eruit haalde was namelijk veel dikker, of ligt dat aan mij?


p.s.
vond de how-to geweldig, goed gedaan en veel dank :D
bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 224
Joined: FriSep01, 2006 7:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Postby Glenn@nl » WedSep27, 2006 7:54:49 PM

Knikken in de kabel zorgen voor de parkinsonwijzer.. het trillende wijzertje dus.

Die kabel bestaat uit 'n buitenmantel, en een flexibele binnenkabel.
Deze roteert, en drijft zo de snelheidsmeter aan.

Ik heb geen idee hoe je die knikken weg zou kunnen krijgen...
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby bruce/r » WedSep27, 2006 9:12:13 PM

ik heb nu dus GEEN kilometer teller!

kan ik het beste naar de garage gaan en het daar laten fixxe?

is dot op te lossen op een of andere manier, ik krijg de kabel niet recht in de behuizing, en ik hem bij de motor al zover mogelijk naar achter gehaald, maar er zat vrijwel geen speling in...
de kabel zit wel goed aan de teller vast, maar er zal dus wel een flink knik in zitten die ik niet weg krijg, omdat de kabeltje niet verder in het schot gaat, en ik kan ook nergens bij het kabeltje behalve als ik het dash eruit haal, maarja als ik dat dan terugstop, kom ik dus niet meer bij de kabel., die er sowiso al niet goed meer ingaat.

heeft iemand hier vestand van???

moet ik wellicht een kabeltje uit een andere AX (GTI) slopen, al dan niet met het hele dashboard...

kan iemand me please even helpen ofzo :oops:
bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 224
Joined: FriSep01, 2006 7:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Postby bruce/r » WedSep27, 2006 9:12:29 PM

ohja...
ook zit mijn stuurhuisgeval ( de 2 plastc delen tussen je stuur en je dashboard) nu verder naar achteren dan dat het eerst zat, eerst was de overgang van dat bovenste stuk naar me dashboard naatloos, sloot perfect aan, en nu loop het iets schuin en kan ik er bijna mn vinger tussen doen (pink gaat net), terwijl alles zover mogelijk naar achterzit als gaat...

iemand hier misschien een antwoord op?

ik zit echt een beetje in het nauw omdat ik echt bang ben dat ik het hele ding gesloopt heb...
bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 224
Joined: FriSep01, 2006 7:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Postby Glenn@nl » WedSep27, 2006 9:59:27 PM

bruce/r wrote:ohja...
ook zit mijn stuurhuisgeval ( de 2 plastc delen tussen je stuur en je dashboard) nu verder naar achteren dan dat het eerst zat, eerst was de overgang van dat bovenste stuk naar me dashboard naatloos, sloot perfect aan, en nu loop het iets schuin en kan ik er bijna mn vinger tussen doen (pink gaat net), terwijl alles zover mogelijk naar achterzit als gaat...

iemand hier misschien een antwoord op?

ik zit echt een beetje in het nauw omdat ik echt bang ben dat ik het hele ding gesloopt heb...


Dit moet je gewoon even proberen opnieuw te doen... het moet gewoon normaal passen, en er is verder weinig aan te slopen.

Probeer ze anders even eerst droog op elkaar te zetten (dat bovendeel op het onderdeel; ze vallen op een speciale manier in elkaar); en monteer het daarna op de goede manier :) Gedult is een schone zaak :P


En over die kilometertellerkabel; heb je toen je het geheel eruit trok de grijze binnenkabel gezien?
Zo ja; bij mij was dat met een beetje gepriegel terug te drukken, zodat het weer op de goede manier ging zitten(en de teller werkt verder weer prima).
En als je het niet weet, en je weet zeker dat hij op je tellerbak goed is aangesloten, zou ik eerder ergens een onderbreking van de draad verwachten.

Is die kabel losgeschoten op de V-bak? Of is (mits aanwezig) het koppelstuk losgeschoten als de kabel uit 2 delen bestaat? (mocht de kabel uit 2 delen bestaan; het koppelstuk zit achter het luchtfilter).
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby bruce/r » SunOct01, 2006 1:53:02 PM

jah die 2 delen op elkaar zetten had ik al gedaan en dat past gewoon goed, daarom heb ik dus geen idee waarom het opeens niet meer goed aansluit...

en de kabel bestaat uit 2 delen, bij het koppelpunt zit deze nog vast, en ik heb ik inderdaad de grijze binnenkabel gezien, en deze een stuk uit de buuiten kabel( rubberenslang) getrokken, maar deze ging niet helemaal meer in het omhulsel...ik denk dat ik nog zo'n 5 tot 10cm speling heb...wat nu dus in elkaar gedrukt achter het dashboard zit...

ik zal eens kijken naar dat tussenstuk en of het misschien los zit waar die kabel het blok/bak ingaat...

is er trouwens een kans dat deze kabel van binnenuit 'beschadigt' of gebroken is of zo iets?

ik ga eerst maar eens proberen die knik eruit te krijgen...

hopelijk werkt dat en anders...
bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 224
Joined: FriSep01, 2006 7:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Postby Glenn@nl » SunOct01, 2006 6:12:58 PM

bruce/r wrote:en de kabel bestaat uit 2 delen, bij het koppelpunt zit deze nog vast, en ik heb ik inderdaad de grijze binnenkabel gezien, en deze een stuk uit de buuiten kabel( rubberenslang) getrokken, maar deze ging niet helemaal meer in het omhulsel...ik denk dat ik nog zo'n 5 tot 10cm speling heb...wat nu dus in elkaar gedrukt achter het dashboard zit...


Dit is natuurlijk niet de bedoeling!

Ik zou als ik jouw was je eerst hier maar eens op gaan focussen.. want het is de bedoeling dat dit natuurlijk wel past :o

Dus alle binnenkabel netjes terug in de buitenkabel schuiven (gewoon ff pielen dus..)

Als dat niet lukt; is de binnenkabel waarschijnlijk ernstig beschadigd (uitgerekt , gesloopt), of misschien ook wel gebroken.

Als hij daarna niet werkt.. Denk ik dat vervangen van de binnenkabel of gehele kabel noodzakelijk is om de kmteller weer te laten werken.
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby bruce/r » MonOct02, 2006 1:04:38 PM

thanks, ik maak me ernstig zorgen dat ding dus inderdaag gewoon gesloopt is...

waar zou ik dan een vervanging kunnen vinden, ik neem aan dat ze niet meer bij de dealer te krijgen zijn, en 'm even uit een sloop ax halen duurt ook even...

ik ga wel even proberen te knutselen aan de kabel en even kijken wat ik er nog van kan maken.

in ieder geval bedankt allemaal!
bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 224
Joined: FriSep01, 2006 7:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Postby jogrgetslease » MonAug13, 2007 9:22:41 AM

Elsje wrote:nou zo lief was ik helemaal niet meer
ben in de kralingse plas gesprongen om af te koelen.

Image
hier zit ik als een bezetene aan die kabel te sjorren (wel knap op zich)
heb er ook met een tang achter gezeten - past helemaal niet
allemaal gepruts.

toen kwam gerben (handjes) eten. kijkt naar die auto en steekt een pink net een paar mm om het randje van die tellerbak en die kabel springt eruit
:?
gerben is nu 'gouden handjes' geworden.
:D

heel gezellig lampjes in en uit vittinkjes zitten prutsen en de boel weer in elkaar gezet. (wilde meteen m'n stuur recht zetten - dat staat nu heel scheef naar rechts ipv een beetje scheef naar links)

nu komt het: de lampjes olie en koelvloeistof gaan nog steeds niet aan bij contact...
:shock: :shock:

(toch eens bij flip informeren of het een belgen-ding is)

maar goed
de andere lampjes geven ineens heeeel veel licht!


Op deze manier is het mij ook gelukt met veel krampaschtige bewegingen en spierpijn achteraf.

Ik heb tegen kinderarbeid, maar in dit geval bood het buurjongetje een welkom handje :D :D

Ik vraag me af hoe ze dat in de garage doen? :?

Heb ondertussen mijn auto verkocht.
jogrgetslease
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 2
Joined: MonAug06, 2007 3:23:10 PM
Location: Esch

PreviousNext

Return to Interieur/Interior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest