Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby olnzeeltje » SatJan08, 2011 10:45:59 PM

Glenn@nl wrote:En voor al de type 2 eigenaren die met onverlichtte tellerplaten rondrijden:

Ik heb een howto-tje gemaakt voor het vervangen van de dashboardlampjes. Uitgebreid geillustreerd met foto's, en daarom is het document (PDF) redelijk groot.

Howto Dashboardverlichting (Type 2) -- High resolution (6MB)


"iedereen kan lichtjes vervangen" :roll:

Voor opmerkingen / suggesties, plaats ze maar in dit topic.


Zijn deze pdf files nog ergens online?? Ik krijg namelijk een foutmelding als ik de linkjes openen wil. Bij mij doet namelijk de verlichting van de middenconsole het niet.

EDIT DOOR MOD: Hier te downloaden: Howto Dashboardverlichting (Type 2) -- High resolution (6MB)
User avatar
olnzeeltje
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: WedDec15, 2010 10:50:54 PM
Location: Peize

Postby Rio97 » SunJan09, 2011 12:20:54 AM

De verlichting van de bediening van de ventilatie en de verwarming?

De knop waarmee je de kracht van de ventilatie kunt regelen naar je toe lostrekken.
Komt er een torx in beeld, losschroeven. Nog even de stangetjes lostrekken voor temperatuur en ventilatie en het paneeltje zit los.
Achter het paneeltje zit de fitting waar een zelfde 1,2 W lampje in moet als in de dashboard verlichting.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby Wheelnut » SatApr16, 2011 2:22:09 PM

Hoi! Dit is m'n eerste post, net een account aangemaakt, ondanks dat ik al 1,5 jaar AX rij...
Een '95-er 1.1i First Impression...

De helft van de tellerverlichting was defect, dus ik wilde dat gaan vervangen.
(benzinemeter donker, linkerhelft van het uurwerk, en rechterhelft van de snelheidsmeter)

Ik heb dus ook zitten kloten met dat cockpitje...
M'n stuur kreeg ik dus niet los, dus wurmen wurmen wurmen, en toen gaf het bovenste afdekkapje van de stuurstang mee, als je begrijpt wat ik bedoel...

Dus afijn, framepje gedemonteerd, tellerbakje er uit gekregen, met lampjes gepriegeld, en wat blijkt?
Nou doet die hele verlichting niets meer! (controlelampjes doen het wel gewoon)

Nou moet ik wel zeggen dat m'n favoriete onderdelenleverancier geen lampjes meer op voorraad had, en de dealer dicht was, dus ik heb geen nieuwe lampjes kunnen bemachtingen. Wel hebben we (ik, en die leverancier) geprobeerd of er andere lampjes in pasten. (Paste dus niet).

Ik heb nu dat cockpitje weer helemaal terug gebouwd, zonder verlichting, omdat ik toch geen lampjes had, en het ook niet meer weet.

Suggesties over wat er mis is?
Gewoon alle lampjes defect, of heb ik toch wat gemold?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby Terminal » SatApr16, 2011 2:39:33 PM

De kapotte lampjes wel weer terug geplaatst? Misschien dat er een stekker maar half erop zit aan de achterkant? Had ik namelijk wel eens dat de halve verlichting weg viel klap erop en werkte weer. Na alles losgehaald te hebben bleek er gewoon een stekker los te zitten.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby Wheelnut » SatApr16, 2011 2:46:28 PM

Ik heb de stekkers wel weer aangedrukt.
Ook de kapotte lampjes heb ik weer terug gezet.
Naar mijn weten precies zoals ze vóór de hele onderneming er in zaten...

Eerst maar eens lampjes kopen, dan zie ik wel weer verder.
Heb nou even geen zin om dat hele ding er weer uit te wurmen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby raoel » SatApr16, 2011 8:39:02 PM

Mocht aandrukken niet helpen:

achter je dashboard zitten een aantal stekkers in een massa-punt, direct onder de voorruit zeg maar. Stel nou dat daar 1 van is losgeschoten door al het geklooi... :-)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby Wheelnut » SunApr17, 2011 3:12:32 PM

Dus dat zou betekenen dat heel het dashbord er uit moet?
Ik zou het vreemd vinden dat een andere stekker los geschoten zou zijn, aangezien ik niet aan de elektrische bedrading heb getrokken.
Wel aan de kilometerkabel, maar de snelheidsmeter doet het nog gewoon...

Maarja... als vervangen niet helpt, dan radiobeurs ik zelf wel een paar LED-jes aan mekaar... Hoe moeilijk kan dat zijn?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby Terminal » SunApr17, 2011 8:55:23 PM

Ledjes gaan weinig uitrichten aangezien er kleurenfilters in de tellerbak zelf zit.
Licht wat je niet uitstraald komt ook niet door een filter heen ;)

Maar er zit een centraal massa punt achter je dash, en daar trek je gemakkelijk wat van af ja, kun je zo bij als je de tellerbak er uit haalt. En de tellerbak eruit duurt maar 15min de 2e keer dat je het doet :P
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby Wheelnut » MonApr18, 2011 12:02:57 PM

Ik heb het gemerkt dat het stukken vlotter gaat de tweede keer.
Het was geen los getrokken massa gelukkig, maar gewoon vier verkapotte lampjens...

Heb ook maar gelijk de controlelampjes voor m'n stads- en dimlicht vervangen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby Terminal » MonApr18, 2011 5:30:34 PM

Aan te raden is altijd om ze allemaal tegelijk te vervangen ;)

Maar mooi zo dat het weer werkt, vaak is het iets simpels.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby lausteen » WedNov16, 2011 11:12:58 PM

Misschien nog een handige tip:

- In een bak met toerenteller zitten onder het grijze kapje ook nog twee lampjes, een voor het klokje en een voor de benzinemeter geloof ik.
- Onderin zit een hele rij lampjes voor verschillende waarschuwingslampjes, maar er zitten meer lampjes in dan nodig (aangezien je in een benzineversie niets aan een voorgloeilampje hebt bijvoorbeeld). Dus die hoeven niet altijd vervangen te worden :)

De stuurkolom laten zakken is trouwens echt een ideale manier!
lausteen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 56
Joined: WedOct12, 2011 12:57:06 PM
Location: Rotterdam

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby Mikegabber » WedAug12, 2015 8:49:53 PM

Ik kan de how to niet Download en
Mikegabber
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 1
Joined: WedAug12, 2015 4:55:50 PM

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby Jurjenz » WedAug12, 2015 10:39:55 PM

Als je mij een pm stuurt met je emailadres kan ik je de pdf wel even toesturen.
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby PaulM » SatJan21, 2017 7:57:56 PM

Vandaag de klus ook ondernomen om de lampjes te vervangen. Alles loshalen ging behoorlijk soepel, behalve natuurlijk de kabel van de kilometerteller. Ik dacht dat ik 'm los had, het tellerhuis kwam er gemakkelijk uit, maar toen was het duidelijk dat de bajonet nog vast zat. De binnenkabel is dus, zonder kracht te gebruiken, eruit gekomen. We hebben de bajont alsnog losgemaakt om beter te kunnen werken uiteraard.

Bij het terugzetten hebben we de binnenkabel terug gevoerd, tellerhuis terug op z'n plek geïnstalleerd en toen de bajonet aangesloten. Nu twee problemen:
1) De kilometerteller en snelheidsmeter doen het niet. Helemaal niets (de lampjes wel natuurlijk :D). We hebben de koppeling bij het schutbord losgemaakt, daar zat het deel aan de motor overduidelijk nog vast, maar de koppeling naar het tellerhuis niet. Ik heb bij de bajonet gevoeld, maar draait ook niets rond. Iemand ideeën?

2) Er zit een grote spleet tussen tellerhuis en afwerkpaneel. Alles is netjes teruggeplaatst op de geleiders en schroefgaten zoals het hoort, alles paste ineen keer soepel op z'n plek, maar onderin zit een spleet waar ik makkelijk mijn vingers tussen kan steken. Zijn hier ook weer speciale trucjes voor?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby PaulM » TueJan24, 2017 11:35:38 AM

Ik ga zaterdag weer sleutelen om de snelheidsmeter en kilometerteller weer werkend te krijgen.

Is het nog zinvol met de oude kabel, of kan ik beter een nieuwe bestellen? Ik heb er hier een gevonden voor €15 inclusief verzenden: http://www.mijnautoonderdelen.nl/kilome ... 43101.html
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby j0achim » TueJan24, 2017 1:29:39 PM

oor dat geld is eentje op voorraad ook altijd wel lekker. Je zal niet de eerste zijn waar het plastic afbreekt met het lossen van je tellerbak.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby PaulM » SunJan29, 2017 3:50:31 PM

Geen geluk, ze hebben de verkeerde kabel geleverd. Kwam ik net pas achter toen het dashboard alweer open lag. Dat gaf me wel de mogelijkheid de huidige kabel nog een keer te proberen, maar zonder succes. Duidelijk dat er een nieuwe kabel in moet.

Heeft iemand tips hoe de nieuwe kabel gemakkelijk te installeren? Het lijkt me een enorm priegelwerk om de kabel bij het schutbord helemaal los te krijgen, maar nog erger, de nieuwe kabel op z'n plek te krijgen!
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby AlexanderB » SunJan29, 2017 8:21:22 PM

Stap 1: losmaken uit de versnellingsbak (rubberen pin uittrekken, kabel optillen.
Stap 2: stuk doorvoeren zodat je meer werkruimte hebt. achter het dash.
Stap 3, van binnenuit priegelen zodat de rubberen bol uit het rubberen doorvoerstuk plopt. platte schroevendraaiers geen bezwaar.
Stap 4, kabel voor de rest weghalen
Stap 5, nieuwe kabel installeren in het gat van de stuurkolom en dash.
Stap 6: nieuwe kabel door het gat naar buiten steken, en de rubberen bol terugdouwen.
Stap 7: dashbord terugplaatsen en de kabel achterin de teller steken.
Stap 8, kabel naar z'n uiteindelijke positie trekken en weer in de versnellingsbak inpluggen, rubber pin terugsteken.

Zo iets. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)

Postby PaulM » MonFeb06, 2017 1:19:09 PM

Ik heb de deelbare kabel, ik hoef "slechts" het deel van het tellerhuis naar het schutbord te vervangen. Maar het komt er dus alsnog op neer dat het tellerhuis er weer uit moet, dan de nieuwe kabel met veel gedoe op z'n plek priegelen (van binnenuit), rubberen afsluiters op hun plek krijgen, tellerhuis terug en aansluiten, en als laatste bij het schutbord aansluiten.
Het zal mij benieuwen hoe dat gaat. Alleen al de gedachte dat ik weer met mijn handen in het dashboard moet gaan priegelen.. :P
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Previous

Return to Interieur/Interior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron