Knopje achterklepslot overzetten

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Knopje achterklepslot overzetten

Postby Mastenhose » MonJan19, 2009 12:59:23 AM

Gisteren op de frikandellenmeeting van Aad een prachtig achterklepslotknopje gekregen.
Dit knopje zit vast aan een cilindertje. Marc zei dat het een mogelijkheid was om de pennetjes af te vijlen, maar op die manier is er een grote kans dat iedereen met z'n sleuteltje m'n kofferbak kan openen. Dit wil ik toch graag voorkomen!

Weet iemand of het mogelijk is om het knopje los te halen van het cilindertje? Hieronder een fotootje, sorry voor de telefoonkwaliteit:

Image
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby MBa@NL » MonJan19, 2009 1:02:28 AM

Waarom wil je het slot precies vervangen dan?

als je het oude slot nog hebt dan kun je zo de palletjes in het nieuwe slot schuiven en heb je geen gezeur dat iedereen er in kan...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Mastenhose » MonJan19, 2009 1:08:34 AM

MBa@NL wrote:Waarom wil je het slot precies vervangen dan?

als je het oude slot nog hebt dan kun je zo de palletjes in het nieuwe slot schuiven en heb je geen gezeur dat iedereen er in kan...


Hoe moet ik dat precies doen dan? Hoe krijg ik de palletjes er onbeschadigd uit? En ik neem aan dat er ook iets van veertjes inzitten die ervoor zorgen dat het palletje op z'n oude plek terugschuift?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby MBa@NL » MonJan19, 2009 1:12:23 AM

Mastenhose wrote:
MBa@NL wrote:Waarom wil je het slot precies vervangen dan?

als je het oude slot nog hebt dan kun je zo de palletjes in het nieuwe slot schuiven en heb je geen gezeur dat iedereen er in kan...


Hoe moet ik dat precies doen dan? Hoe krijg ik de palletjes er onbeschadigd uit? En ik neem aan dat er ook iets van veertjes inzitten die ervoor zorgen dat het palletje op z'n oude plek terugschuift?


veertjes blijven zitten... (was bij het tankdopslot wat ik verbouwd heb wel het geval (lijkt mij dezelfde cilinder) palletjes kun je er met een hamer en schroevendraaier in een bankschroef zo uittikken, ze kunnen er trouwens maar aan een kant uit... aan een van de kanten zitten ze geborgd doordat er tussen de palletjes in geboord is waar je ze dus vanaf de andere kant doorheen moet tikken...

Ik ben nu zelf ook even destructief bezig met een achterklepslot en ga dus ook een kijken of ie wat opbouw inderdaad hetzelfde is, je hoort het zo dus :D
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby MBa@NL » MonJan19, 2009 1:16:08 AM

als jet de cilinder los hebt (zoals je op de foto dus al hebt) zie je een gladde kant waar geen palletjes uitsteken en een andere kant waar er 5 stuks wel uitsteken, aan de gladde kant moet je een schroevendraaier in het sleufje plaatsen en voorzichtig met je hand of een hamertje op de schroevendraaier tikken zodat de palletjes er uit komen.

bij beide cilinders doen en in de goede volgorde volgens de oude cilinder weer terugplaatsen.

Maar dan nog... de rede van het vervangen? zoveel kan er toch nier kapot aan die cilinder? of je sleutel moet er nog deels inzitten :P
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Mastenhose » MonJan19, 2009 1:16:10 AM

Ik ga nu m'n mandje in, dus dan lees ik het morgen, dus misschien kan ik er dan ook meteen mee aan de gang dan! Alvast bedankt enne, dat destructief bezig zijn met een achterklepslotje is toch niet omdat je 't voor mij uit wil zoeken hoop ik? Dan sloop ik liever m'n eigen slotje! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby MBa@NL » MonJan19, 2009 1:17:23 AM

Mastenhose wrote:dat destructief bezig zijn met een achterklepslotje is toch niet omdat je 't voor mij uit wil zoeken hoop ik? Dan sloop ik liever m'n eigen slotje! ;)


Jawel! :D maar ook omdat ik zelf wil weten doe deze in elkaar zit :P nu alleen nog een keer een contactslot uit elkaar halen :P
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Mastenhose » MonJan19, 2009 1:17:46 AM

Zo snel had ik je reactie niet verwacht, maar bij mijn originele slotje is het knopje afgebroken, was al bij aanschaf en daar stoor ik me gewoon aan, plus het feit dat ik elke keer de motor uit moet zetten als ik ff wat achteruit moet pakken...:D
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby MBa@NL » MonJan19, 2009 1:19:50 AM

Mastenhose wrote:Zo snel had ik je reactie niet verwacht, maar bij mijn originele slotje is het knopje afgebroken, was al bij aanschaf en daar stoor ik me gewoon aan, plus het feit dat ik elke keer de motor uit moet zetten als ik ff wat achteruit moet pakken...:D


ah, ok, dan wens ik je morgen succes met het bovenstaand verhaal maar dat gaat wel goedkomen ;)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Mastenhose » MonJan19, 2009 1:51:40 PM

Vandaag lekker aan 't klooien geweest, was in principe ook gelukt om alle plaatjes van 't ene slot naar 't andere slot over te zetten.
Had alles weer op z'n plek zitten, maar toen ik probeerde m'n sleutel in het slot te duwen, ging dat niet...
Na het verwijderen van alle plaatjes gaat het nog steeds niet. Ik steek de sleutel door het knopje, het metalen 'klepje' dat erin zit klapt opzij en ik kan m'n sleutel niet verder steken dan het sleufje voor het eerste plaatje vanaf het knopje.
Ik weet dat er verschillende types sleutels gebruikt zijn op de AX, maar wist niet dat het achterliggende cilindertje verschillend kon zijn...(althans, ik denk dat dit het geval is...)

Iemand anders nog (goede) ideeën?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby MBa@NL » MonJan19, 2009 1:54:50 PM

Zit daar dan dus ook al weer verschil in :roll:

die Fransen verzinnen wat... en als je het weer terugbouwd werkt het dan nog wel?

is het trouwens niet het verschil tussen kruis en platte sleutel?

Heb je een foto van een palletje uit die van Aad en van jezelf?
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Mastenhose » MonJan19, 2009 2:00:56 PM

MBa@NL wrote:Zit daar dan dus ook al weer verschil in :roll:

die Fransen verzinnen wat... en als je het weer terugbouwd werkt het dan nog wel?

is het trouwens niet het verschil tussen kruis en platte sleutel?

Heb je een foto van een palletje uit die van Aad en van jezelf?


M'n oude slotje zit nu gewoon weer in de AX, zonder knopje en werkt nog altijd fantastisch!!!

Van m'n eigen slotje heb ik geen palletje losliggen op het moment, van het slotje van Aad wel, wil je daar een fotootje van?
Enne, verschil kruis/platte sleutel? De 4 AX-en die ik heb gehad, hadden allemaal dezelfde sleutel! Ik heb wel een vermoeden wat je bedoeld, ik zou dan een kruis-sleutel hebben, ik maak wel ff een foto!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby grietje » MonJan19, 2009 2:09:06 PM

Kruissleutel is een sleutel die en als je naar t puntje kijkt een soort kruiskop schroevendraaier is.. (zo dus +) dus 2 platte strippen metaal die loodrecht op elkaar staan

En een platte sleutel is plat ;) (zo dus - ), zoals de meeste simpele sleutels zijn.

Kruissloten/sleutels zouden steviger zijn, of dat waar is daargelaten.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Mastenhose » MonJan19, 2009 2:12:23 PM

Zo, hierbij de foto's, wederom met m'n telefoon gemaakt, dus de kwaliteit laat wat te wensen over, maar hopelijk is het duidelijk:

Mijn sleutel:
Image

'Kruissleutel'(?)
Image

Slotplaatje slot "Aad"
Image

Hopelijk kun je hier wat mee...
Bracht me op het idee om m'n sleutel even in een slotplaatje te passen, maar dat gaat gewoon (geen foto van)...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby MBa@NL » MonJan19, 2009 4:08:38 PM

als ik er even vanuit ga dat Aad een phase 1 slot heeft gegeven dan kan het inderdaad kloppen dat er iets niet past :(
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Mastenhose » MonJan19, 2009 4:10:57 PM

Dan ga ik heb binnenkort maar eens proberen om een Ph2 slotje te vinden... :roll:
Kun je alleen van de buitenkant lastig zien denk ik? (Voor het geval dat ie niet meer op een auto zit maar ergens los ligt...)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby MBa@NL » MonJan19, 2009 4:11:42 PM

Mastenhose wrote:Dan ga ik heb binnenkort maar eens proberen om een Ph2 slotje te vinden... :roll:
Kun je alleen van de buitenkant lastig zien denk ik? (Voor het geval dat ie niet meer op een auto zit maar ergens los ligt...)


even vergelijkem met je eigen type sleutel...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby MNM(tm) » TueJan20, 2009 9:09:56 PM

Kwestie van je eigen sleutel in het slot steken.
Als 'ie erin gaat, is het een bruikbaar slot.
Of je de sleutel nu om kunt draaien of niet maakt niet uit, want dat wordt bepaald door de permutatie-plaatjes die je toch uit je oude slot gaat overzetten. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Mastenhose » TueJan20, 2009 9:22:21 PM

MNM(tm) wrote:Kwestie van je eigen sleutel in het slot steken.
Als 'ie erin gaat, is het een bruikbaar slot.
Of je de sleutel nu om kunt draaien of niet maakt niet uit, want dat wordt bepaald door de permutatie-plaatjes die je toch uit je oude slot gaat overzetten. ;)


Ik ga binnenkort, misschien wel komend weekend, wat sloperijen uit de buurt bezoeken :D
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)


Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests

cron