voorremmen vervangen

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Postby Shakuhachi » MonJun27, 2005 9:39:44 AM

uhm ff een vraagje.. moet je altijd blokjes en schijven vervangen of kun je ook alleen de blokjes vervangen??
Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 282
Joined: ThuApr01, 2004 9:08:05 AM
Location: Nijverdal

Postby the lone night rider » MonJun27, 2005 10:55:37 AM

Shakuhachi wrote:uhm ff een vraagje.. moet je altijd blokjes en schijven vervangen of kun je ook alleen de blokjes vervangen??


alleen blokken vervangen kan gewoon.
das echt geen enkel probleem.
als je echter je schijven vervangt, moet je wel altijd nieuwe blokken monteren...
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 417
Joined: WedMay25, 2005 7:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Postby WouterL » MonJun27, 2005 1:44:58 PM

Daar is mijn garage het ook niet mee eens!

Die zeggen dat als de blokjes nog prima zijn (waren in mijn geval pas 20.000km oud ofzo) ze er gewoon weer op konden. Intussen alweer 15.000 gereden en het gaat prima!!

Aan de andere kant .. voor die paar eurotjes zou ik geen risico nemen. (ze hadden de boel al weer in elkaar gezet toen ik het hoorde)
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 368
Joined: ThuSep11, 2003 10:30:20 AM
Location: Delft

Postby the lone night rider » MonJun27, 2005 1:57:34 PM

WouterL wrote:Daar is mijn garage het ook niet mee eens!

Die zeggen dat als de blokjes nog prima zijn (waren in mijn geval pas 20.000km oud ofzo) ze er gewoon weer op konden. Intussen alweer 15.000 gereden en het gaat prima!!

Aan de andere kant .. voor die paar eurotjes zou ik geen risico nemen. (ze hadden de boel al weer in elkaar gezet toen ik het hoorde)


wij deden bij de garage (Citroën) meestal de blokken er altijd bij.
als er in sommige gevallen de blokken nog lang niet op zijn, gaan de schijven er meestal af ivm met trillen ofzo.
en trillende schijven tasten ook de blokken aan...
maar als de blokken er net op zitten maakt het nix uit, dan kan het wel.

(maar in dat geval, waarom zijn toen de schijnven niet vervangen wordt er dan gevraagt?)
:lol:
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 417
Joined: WedMay25, 2005 7:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Re: voorremmen vervangen

Postby Henk Bats » SunDec11, 2005 9:08:43 PM

manuarmata wrote:ineens een how-to'tje gemaakt voor de doe-het-zelvers onder ons

:twisted: ineens brembo schijven :twisted:
Image
before :cry:
Image
borgvijsje losdraaien, indien die niet wil loskomen, wat opwarmen met een brandertje en een flinke tik van de hamer
Image
borgpinnen eruitslaan met een doorslag
Image
dop eraf en wat vloeistof uithalen anders loopt het overal en het vreet zo in de lak :o
Image

zuiger naar achter, moet vlot gaan anders is het niet goed!
Image
blokken eruit
Image
schijf eraf, die kunnen verdomd vastzitten, leve de hamer.
Image
opschuren, NIET INVETTEN
Image
past zo in de cd speler :D :D :D
Image
nu ik toch bezig ben
Image
Ontvetten, heel belangrijk, zeker niet vergeten anders bakt de olie in je blokjes
Image
borgvijsje erin met een beetje kopervet zodat je later makklijker kan losmaken
Image
?t vo?la les blokskes
Image
zo passen ze erin
Image
alles gemonteerd
Image


Een van de zaken die ik onder de loep wil nemen is voorremmen controleren (schijf dikte) reinigen en blokken vervangen, dus kwam ik op het idee om maar is een "How To" te raadplegen alleen jammer dat er geen pics meer zijn heeft iemand anders nog foto verslag :?: ? :?: ?

Groetjes, Henk
Last edited by Henk Bats on SatFeb25, 2006 11:43:41 AM, edited 1 time in total.
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Gideon » MonDec26, 2005 6:52:11 PM

masterrutger wrote:uh dit heb ik dus ook gedaan
maar nou heb ik een probleem namelijk ik krijg mijn remmen niet helemaal opgepompt. ontluchten heeft geen zin want ik heb enkel de remblokken en de schijven vervangen en niks met de leidingen gedaan.
iemand een idee hoe ik dit op moet lossen??


misschien heb je gewoon lucht in je systeem of je hebt een fout gemaakt met het monteren :?
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E :P and still owning AX GTI
Gideon
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 369
Joined: SunFeb20, 2005 6:44:35 PM
Location: wezep

Postby KMvrtr » MonDec26, 2005 11:29:04 PM

Gideon wrote:
masterrutger wrote:uh dit heb ik dus ook gedaan
maar nou heb ik een probleem namelijk ik krijg mijn remmen niet helemaal opgepompt. ontluchten heeft geen zin want ik heb enkel de remblokken en de schijven vervangen en niks met de leidingen gedaan.
iemand een idee hoe ik dit op moet lossen??


misschien heb je gewoon lucht in je systeem of je hebt een fout gemaakt met het monteren :?


Enig idee hoelang het geleden is dat je remvloeistof voor het laatst is vervangen? Het kan vaak sowieso geen kwaad om die weer eens te (laten) verversen, dan kun je gelijk het systeem goed ontluchten.

Antoine
User avatar
KMvrtr
AX Master
AX Master
 
Posts: 1440
Joined: FriSep12, 2003 8:21:33 PM
Location: Almere

Postby Rob GT » TueDec27, 2005 3:54:06 PM

Even ter info, de auto van Rutger ligt al meer dan 2 jaar op de sloop...
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Postby KMvrtr » TueDec27, 2005 4:10:07 PM

Rob GT wrote:Even ter info, de auto van Rutger ligt al meer dan 2 jaar op de sloop...


Ah, laat dan die nieuwe remvloeistof maar zitten. Op de ouwe komt ie dan net zo ver. :o
User avatar
KMvrtr
AX Master
AX Master
 
Posts: 1440
Joined: FriSep12, 2003 8:21:33 PM
Location: Almere

Kwik Fit remmen?

Postby Axman » TueJan03, 2006 1:32:58 PM

Hoi,

Vraagje, ik wil op korte termijn zowel mijn remblokken als -schijven laten vervangen op mijn 1.1i'tje. Doe ik liever niet zelf, want heb daar weinig ervaring mee en het gaat uiteindelijk wel om REMMEN. Er zit een Kwik Fit bij mij om de hoek in Amsterdam die dit kan/wil doen voor 170 euro (inc. BTW en montage dus). Dat is 70 euro goedkoper dan bij de officiel Citroen-garage op het stadionplein! En ik ben dan ook mijn auto niet gelijk een dag kwijt, wat erg prettig is voor mij.
Ik heb met mijn vorige auto (Golf uit '90) goeie ervaringen bij de Kwik Fit. Echter, ik lees er vrij veel slechte dingen over op dit forum.

I.a.w. moet ik dit nou wel of niet doen?
Zo niet, weet iemand in de omgeving Amsterdam een andere plek waar ik dit het best (en graag ook voordeligst) kan laten doen?

grt,
Daan
Image
Axman
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 25
Joined: FriNov25, 2005 7:26:02 PM
Location: Amsterdam

Postby Joost » TueJan03, 2006 1:45:48 PM

durf gerust te zeggen zelf doen.

nagenoeg onmogelijk dat je dit verkloot. en het kan qua materiaal kosten de helft goedkoper (van 170 euro)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Axman » TueJan03, 2006 1:59:11 PM

Joost wrote:durf gerust te zeggen zelf doen.

nagenoeg onmogelijk dat je dit verkloot. en het kan qua materiaal kosten de helft goedkoper (van 170 euro)


is dat echt verstandig?
heb namelijk eigenlijk nog nauwelijks gesleuteld aan het beste apparaat: verder dan wiel verwisselen, carter slangetje en lampjes vervangen ben ik nog niet gegaan :oops:
Image
Axman
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 25
Joined: FriNov25, 2005 7:26:02 PM
Location: Amsterdam

Postby GTE » TueJan03, 2006 3:17:10 PM

't eerste wat ik ooit gedaan heb is de remblokken vervangen, zegmaar zonder enige sleutelervaring), daar kan je echt weinig aan vernachelen. Onthoud gewoon hoe het eruit kwam, of maak desnoods foto's halverwege zodat je altijd na kan kijken hoe het ook alweer zat.
zou wel even een nieuwe centrale bout kopen.

verder kan je d'r weinig aan vernachelen
1721 cc Image
GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 377
Joined: TueAug23, 2005 1:27:07 PM
Location: Maarssen

Postby Axman » TueJan03, 2006 3:51:35 PM

GTE wrote:
verder kan je d'r weinig aan vernachelen


ik kan er wellicht in ieder geval komend weekend even zelf naar kijken, dan zou er op zich nog niks te vernachelen zijn. hoop ik... (bespeur ik daar een lichte faalangst?)

Maar eventueel voor de toekomst, is Kwik FIt nou :evil: of juist :idea: ?
Image
Axman
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 25
Joined: FriNov25, 2005 7:26:02 PM
Location: Amsterdam

Postby manuarmata » ThuApr27, 2006 4:18:35 PM

Ik heb op aanvraag de foto's terug op de webruimte gezet, ik heb wel niet zoveel ruimte meer gezien de vlaamse saxoclub er is ondergebracht dus ik ga ze er na een tijdje weer afhalen Maar ik wou jullie wel de kans geven ze naar een andere plaats te kopieren en de links aan te passen.

ik heb tevens nog foto's liggen over het vervangen van een aandrijfas. als jullie interesse hebben mail me dan maar.

vele groeten van een ex- ax rijder met de beste herinneringen aan dit toffe karretje.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk
manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 196
Joined: ThuJun12, 2003 8:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!

Re: schijfremmen voor vervangen

Postby Yvo » SatAug26, 2006 9:23:52 PM

In plaats van de borgpen eruit slaan (wat bij mij niet ging) en de rem blokken eruit te halen, en de remvloeistof eruit te tappen. Kun je ook de twee bouten aan de achterkant los maken. Zuiger ietjes naar opzij duwen en de schijf kan eruit gehaald worden. Scheelt een hoop werk. Had beide schijven voor vervangen in 20 minuten!

http://www.fotothing.com/Yvo/
Yvo
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 2
Joined: MonAug21, 2006 7:46:17 PM
Location: amsterdam

voorrem loopt aan

Postby H-man » TueNov21, 2006 11:27:37 AM

Hey makkers,

Door een afgebroken ontluchtingsnippel heb ik een remklauw van de sloop gemonteerd. Nu loopt ie ontzettend aan op 1 punt. Ik dacht eerst dat dat moest inslijten, maar het is echt niet gering!

Bij 50 km/h trilt het stuur me bekant uit de handen. 120 durf ik dus al helemaal niet!

Wat moet ik doen?
User avatar
H-man
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: TueOct10, 2006 4:42:55 PM
Location: Zwolle

Postby Sander » TueNov21, 2006 6:03:12 PM

De klauw gangbaar maken. Dat wil zeggen zorgen dat alle zuigertjes lekker glijden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

Postby H-man » TueNov21, 2006 11:13:14 PM

bedankt sander!

Ik zal m eens lekker in het vet zetten! es kijken of het helpt

groeten ut Zwolle
User avatar
H-man
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: TueOct10, 2006 4:42:55 PM
Location: Zwolle

Postby Sander » WedNov22, 2006 7:30:43 PM

Neem wel speciaal remmenvet ivm de hoge temperaturen die kunnen ontstaan
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
User avatar
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
 
Posts: 4706
Joined: ThuJun12, 2003 1:19:56 PM
Location: Perth OZ

PreviousNext

Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests