Bandenvraag; wat zijn de beste bandjes voor op een AX?

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Postby speedy » FriMar18, 2011 2:01:54 PM

Drake wrote:
AlexanderB wrote:klopt, mensen gaan helemaal in de stress als ze 205/65r15 ipv 205/60r15 willen monteren op hun peugeot 306 ofzo, das dus echt nergens voor nodig.


Idd, verder kan je een simpele regel aanhouden en dat is niet breder gaan dan wat je nodig hebt voor de (mechanische) grip. Gezien het lage gewicht van een AX is 185 b.v al meer dan voldoende met +140pk. Uiteindelijkghaat het deels om de vrijwings coefficient, hence veel neerwaartse druk d.m.v b.v downforce alsmede een zacht type compound.

De enige reden waarom een F1 auto met dergelijk breden banden rijd is dat ze veel hitte genereren en dat wil je ten alle tijden kunnen afvoeren alsmede dunnne bandjes veel te snel zouden slijten en je dus vaker moet wisselen.Niet omdat ze dan minder grip zouden hebben, brede banden geven per definitie niet meer grip.

Deze regel gaat b.v ook op voor remmen en omgekeerd voor een koppeling, die werken allemaal ophetzelfde principe. Ik heb ooit eens een heel stuk hierover geschreven / gemaakt inc voorbeelden en berekeningen a.d.v natuurkundige principes (tja je studeerd TN toch voor een reden :wink: ) maar ik ben het op een manier kwijtgeraakt.Had wel voor sommige interresant geweest en wellicht schrijf ik het wel een keer opnieuw.


Zeer, zeer waar allemaal. Maar ik heb de variabele temperatuur hier repectvol weggelaten;)
De factor is te klein om bij de AX mee te nemen en ik raak mensen kwijt;) Voertuigdynamica voor beginners anders gaat het te ver en heeft niemand er wat aan, ik heb geprobeerd het leesbaar te houden. :)
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Postby Drake » FriMar18, 2011 2:04:46 PM

Bij een ax is het ook meer de regel, "wat gaat uberhaupt in je wielkast passen" :lol: .
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Bandenvraag; wat zijn de beste bandjes voor op een AX?

Postby Revz » WedApr13, 2011 10:50:27 PM

Vanmiddag 4x Bridgestone B250 155/70-13 laten monteren.
Wat een genot om te rijden met deze banden. :D
Flinke verbetering met vorige banden (voor 2 helemaal afgesleten Sava banden, achter 2 Michelin MXT banden die heel oud waren :? )
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Previous

Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests

cron