Bandenvraag; wat zijn de beste bandjes voor op een AX?

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Bandenvraag; wat zijn de beste bandjes voor op een AX?

Postby lindap89 » ThuMay20, 2010 8:55:43 PM

Sinds ik m'n auto heb, zowel voor als achter andere banden erop laten leggen (voor Fulda Diadem en achter Firestone) maar wat zijn eigenlijk de beste bandjes?? Volgende keer wil ik toch iets anders proberen (of ik moet natuurlijk 14 of 15 inch velgen tegenkomen das ook wel erg leuk als die er zijn in 3gaats :P )

Nu is het al zo dat ik met nat weer met invoegen op de snelweg al bijna andersom op de invoegstrook stond (ja okee, nieuw wegdek); en dan is de bandenspanning niet eens te hoog...
Weer op zoek naar Citroën
lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 290
Joined: FriMay01, 2009 4:21:32 PM
Location: Rhenen

Postby MBa@NL » ThuMay20, 2010 9:54:25 PM

Als mijn portemonnee het toelaat heb ik het allerliefst banden van Michelin... te meer omdat het hét merk is wat Citroën er standaard onder geleverd heeft (en dus de auto ook op ontwikkeld is) en omdat ik er gewoon zeer goede ervaring mee heb.

Op zowel droog als nat wegdek zeer veel grip.

Wat ik er bij mij écht nóóit meer onder wil hebben is Bridgestone... Toen ik mijn (witte) AX net had hadden we in het begin het idee alsof de voortrein erg versleten was, klapperde nogal, maar sinds er Michelin opligt is dat geklapper volledig weg. verder wel gewoon goede grip maar dat geklapper was echt waardeloos.

Om er nog even op verder te gaan...

Onder de AX van mijn vader (de GT) ligt nu het merk Falken... Opzich een redelijke band maar zoveel grip als dat je op een droog wegdek hebt zo weinig heb je op nat... Je komt amper weg bij een stoplicht tijdens een buitje regen, laat staan dat je fatsoenlijk kan remmen.

Onder mijn andere AX (blauwe 14TRS) zitten banden van het merk UniRoyal. Ook zéér goede ervaring mee maar afgelopen winter was het wel even minder... met Michelin all-season heb je nog wel aardig grip maar met die UniRoyal's was het echt "blij dat ik glij"... heel erg slecht dus. Maar als zomer band op zowel droog als nat wegdek super.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Tijmen » FriMay21, 2010 10:28:46 AM

Goodyear is al eens slecht bevallen, Viking was daarentegen goedkoop en werkte prima onder de 1.1 destijds. Merken als Roadhog zou ik ook vermijden als je dezelfde problemen niet weer wilt.
AX GTI '91
User avatar
Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2774
Joined: ThuJun22, 2006 8:48:06 AM
Location: DD

Postby Johannus » FriMay21, 2010 10:36:25 AM

Michelin is ook mijn favoriet :)

hoort ook wel een beetje bij een ax eigenlijk ;)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Postby MNM(tm) » FriMay21, 2010 3:53:20 PM

Michelin vind ik persoonlijk nogal zweverig en zoekerig rijden en dan bedoel ik dat ik de zijwaardse stevigheid nogal matig is.

Ik ben nu helemaal fan van het merk Fulda. :)
Een mooi (en naar mijn bescheiden mening beter) alternatief voor de Michelin Energy's is dan ook: Fulda EcoControl.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Henk Bats » FriMay21, 2010 6:01:57 PM

Voor normaal straatgebruik is er naar mijn mening maar één merk mogelijk dat is het merk waar de AX en in het algemeen de verschillende Citroën's ook mee ontwikkeld zijn, "MICHELIN' dus.

Maar zoals met heel veel zaken iedereen heeft zijn of haar eigen voorkeur en dat is maar goed ook anders werd het wel erg saai om ons heen :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Losroyos » FriMay21, 2010 11:58:04 PM

Ik heb er dunlopjes op liggen, Maar dat is niet voor herhaling vatbaar zie ik alwel... Ik stap over op vredenstein ofzo.

Maar ik heb 195/45-14
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby DuFF » SatMay22, 2010 7:32:03 AM

losroyos, jij hebt je rijbewijs nog niet, dus maakt ook nog geen snelwegkilometers met de ax mag ik hopen,
het feit dat jij dan over banden een oordeel kunt geven vind ik bijzonder knap, ga zo door.

verder mijn bevindingen:
michelin: goed te doen, ietwat lawaaierig, waren dan wel oude michelins.
roadhog: waar is de grip? afrader.
bridgestone potenza(worden niet meer gemaakt helaas): prima bandjes.
firestone firehawks : prima bandjes, prijs kwaliteitverhouding.
verder nog ervaring met grotere bandjes onder de auto van het werk, meestal Vredestein, ook goed te doen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby Losroyos » SatMay22, 2010 9:53:53 AM

De dunlops zitten kleine scheurtjes aan de zijkant in ;) Niet echt bevordelijk voor de veiligheid ;)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Punaxio » SatMay22, 2010 10:41:33 AM

Gevoelsmatig zou ik ook MICHELIN banden onder de AX willen. Met het weer van afgelopen winter was de hoeveelheid grip ondanks alles erg slecht, kon soms niet eens fatsoenlijk wegrijden waar ik anderen dat wel zag doen. Maar ik heb natuurlijk geen idee hoe dat met andere banden is.

Op de achterbanden (zat) VIKING. Ze zijn erg goed hoorbaar tijdens het rijden en bij natte weersomstandigheden hebben ze zelfs bij lage snelheid nog wel is de neiging de kont van de auto een stapje opzij te laten zetten.

Ik zeg, onder een Citroën: Michelin!
User avatar
Punaxio
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2040
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen

Postby Punaxio » SatMay22, 2010 10:43:51 AM

Losroyos wrote:De dunlops zitten kleine scheurtjes aan de zijkant in ;) Niet echt bevordelijk voor de veiligheid ;)


Die banden van jouw auto hadden ERG weinig grip, de keer dat ik een rondje in dat ding gereden had was het beetje nat op de weg en daarbij was het echt hetzelfde effect als Michel zegt over de GT. Gewoon moeite om weg te komen.
Dus dat DUNLOP slecht zou zijn zou ik in dat geval kunnen beaamen.
User avatar
Punaxio
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2040
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen

Postby CitroCin » SatMay22, 2010 11:05:59 AM

Denk dat dit bij iedereen anders is, iedereen heeft zn eigen manier van rijden en vinden dus ook vaak andere banden geschikt.
Ik rijd zelf op Goodyear Duraprip en ik vind ze fantastisch, mijn mannetje rijdt op Uniroyal Premium contact 2 en is daar weer heel blij mee.

Wat er gezegd word over de Michelins, daar zal een ax best op ontwikkeld zijn maar ik vind ze niet lekker rijden.

ieders persoonlijke mening dus (wel leuk om te lezen trouwens)
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Postby Rio97 » SatMay22, 2010 12:08:38 PM

Mijn AX staat al jaren op Michelin energy's en het bevalt prima.
Weinig geluid, goede grip ook bij nat weer.
Pas als het kouder wordt dan 2° C merk ik dat ze grip verliezen.
Weinig slijtage.

Voor circuitgebruik zijn ze overduidelijk niet geschikt. Bij snelle bochten gleed de AX gewoon naar buiten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Bas_S » SatMay22, 2010 2:44:59 PM

Moet ik even zeggen dat m'n dunlops wel goed bevallen?

Kijk eens naar de DOT code losroyos.. dan weet je wanneer de banden geproduceert zjin.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby Willy » SatMay22, 2010 4:29:12 PM

Fulda eco control voldoet mij zeer goed veel grip bij droog zowel als nat wegdek. Deze heb ik voor de zomer om 14 inch
Heb nu momenteel even een ander merk (nexen) op de voorste velgen maar bij veel regen rijd dit echt niet lekker. Gelukkig zitten er om de achter velgen nog wel Fulda.

Om de 13 inch die ik gebruik in de winter heb ik Pirelli's rijd ook heerlijk. Iets meer geluid maar ja met die sneeuw afgelopen winter had ik nergens last van en slijten doen ze bijna ook niet. Op deze bandjes reed ik voor de huidige AX altijd op en ook in de zomer voldeden ze goed.
User avatar
Willy
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 179
Joined: WedApr18, 2007 3:55:18 PM
Location: Pingjum

Postby Terminal » SatMay22, 2010 4:29:19 PM

Ik heb 3x sunny erop liggen, 1x michelin

Die sunny dingen... wat een rommel.
Niet wegkomen bij stoplichten met gladheid of regen, en gaan glijden met een beetje regen al.
Ras echte rommel dus!
Als ze op zijn ( wat nooit lang kan duren, slijt weg als een gek ) dan komt er wel wat beters onder.
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby PeterM » SatMay22, 2010 8:39:37 PM

Pirelli P6000, of de opvolger hiervan.

is lekker zacht qua compound met een vrij stevig karkas.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
User avatar
PeterM
AX Master
AX Master
 
Posts: 1014
Joined: FriOct01, 2004 1:08:57 PM
Location: Drunen

Postby Wismerhill13 » TueJul06, 2010 11:11:00 AM

Beetje late Reactie misschien maar ik ben pas net lid. Ik heb sinds vorig jaar augustus all weathers van Vredestein en ben er erg tevreden over. Zelfs in een dikke laag sneeuw heb ik goede grip en kom altijd weg zonder problemen. Ook met regen en zonneschijn heb ik geen klagen. Ik weet alleen niet of de slijtage van deze band wat hoger ligt omdat het all wheather is maar als ik eerlijk ben bevallen ze prima. Ik heb niet echt andere merken geprobeerd dus ik kan daar niet over oordelen. Wellicht dat die beter zijn.
User avatar
Wismerhill13
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 113
Joined: TueJun15, 2010 11:47:01 PM
Location: Gelderland

Postby Mastenhose » TueJul06, 2010 11:29:36 AM

Ik heb op 't verbrede staal Toýo's voor en Roadhogs achter.
Ach, er is mee te rijden, en met de sneeuw heb ik me prima vermaakt, maar of 't echt veilig is....... :roll:

Verder had ik Michelins onder m'n AX, op de standaard stalen velgen. Dát waren écht heerlijke bandjes! Op de Xsara heb ik ook Michelins (de Pilot Sport-variant). Heerlijke bandjes met droog en nat wegdek...
Alleen met sneeuw kwam je bij 't stoplicht niet op gang...
Komende winter dus maar voor de winterbanden gaan!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby denny » TueJul06, 2010 12:07:22 PM

Terminal wrote:Ik heb 3x sunny erop liggen, 1x michelin



dat is APK afkeur he ;). op een as moet hetzelfde type band namelijk liggen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Next

Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests

cron