Wat ook interessant is, op verschillende fora lees ik nogal krampachtige reacties als het gaat om de bandenmaat, alsof de auto ontploft of zo zodra je de bandenomtrek wijzigt. Voor zowel de snelle als de eco-mensen onder ons is dit toch interessant om eens beter naar te kijken om te zien wat er nu werkelijk gebeurt.
Met de wielen/banden combi kun je namelijk aardig wat zaken beïnvloeden. Om wat te noemen: voorwaarste grip (omtrek), zijdelingse grip (breedte), acceleratie (gewicht), eindoverbrenging (omtrek), grip (compound en profiel)
Met de omtrek kun je dus de eindoverbrenging wijzigen, en dan wordt het interessant. Samengevat kun je uit economische overwegingen er voor kiezen om de overbrenging langer te maken (grotere omtrek), dan worden alle versnellingen iets 'langer'. Je rijdt dezelfde snelheid met een lager toerental. Wijzigingen die je aanbrengt zullen marginaal zijn maar toch, het kan iets schelen. Stel dat je een 5% grotere omtrek kiest, dan rij je 5% harder bij eenzelfde toerental. De fabrikant kiest altijd een compromis tussen economie en acceleratie maar stel dat je wensen afwijken van het gemiddelde, dan is het best leuk om eens hier naar te kijken.
De mensen die voor maximale acceleratie gaan kunnen overwegen om een iets kleinere diameter band te monteren, bijkomende voordelen zijn; zeer waarschijnlijk een lager gewicht en lagere wangen van de band betekenen een stijvere band die stabieler reageert op stuurbewegingen.
Over lager gewicht gesproken: roterende massa heeft meer invloed op de acceleratie en deceleratie dan statische massa. Sommigen zeggen factor 5. Je zult met een lichtere band sneller op gang komen en sneller stoppen, het heeft meer invloed dan je denkt. De 'ja maar brigade' zal nu zeggen; 'ja maar, dan slipt de band ook eerder door bij optrekken en blokkeert eerder bij remmen!' Klopt! Leer je auto beheersen!
De eco-mensen zullen nu misschien denken, ja maar dan krijgen wij dus een zwaardere band? Klopt waarschijnlijk, maar voor jullie werkt dat ook als een groter vliegwiel, het uitrollen bij gas los duurt langer. Kijk maar naar de diameter banden bij de nuon solar challenge. Smal en hoog. Om deze reden wordt in de racerij ook gekozen voor banden met grotere omtrek op de aangedreven wielen, en hoe hoger het vermogen, hoe groter de omtrek. (formule 1, dragrace)
Je maakt een keuze op basis van alle parameters. Als je hier even over nadenkt zijn er goede resultaten te boeken. Mijn circuitracer was licht en had relatief weinig vermogen. Ik werd een beetje vreemd aangekeken toen ik een kleinere diameter banden monteerde. Op het rechte stuk verloor ik marginaal, in bochten won ik enorm (ook uitgaand, acceleratie) en de auto rijdt nu vooraan op Zandvoort.
Ik realiseer me dat ik op het randje balanceer van off-topic gaan maar ik wilde het toch even delen;) Eigenlijk een onderwerp voor een Sticky of HowTo.