Bandenvraag; wat zijn de beste bandjes voor op een AX?

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Postby fredju » TueAug10, 2010 9:54:07 AM

de maxxis liggen er onder en ze bevallen na 1 proefrit goed..
het remmen is heel erg verbeterd, maar dat mocht ook wel met 2 verschillende bandenmaten.. de zijwaartse grip vind ik ook goed, maar hij trekt nu naar rechts en trilt. ik ga achter ook maar nieuwe nemen..
dus ja.. tjing tjing $$
fredju
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: SatMay30, 2009 7:45:58 AM
Location: doei

Postby q01z » TueAug10, 2010 10:44:09 AM

klopt de bandenspanning wel, zijn ze wel goed gebalanceerd, zit de rijrichting vna de banden wel goed??

dat hij nu opeens trilt en trekt is GEEN goed teken..
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby fredju » FriAug13, 2010 4:25:04 PM

q01z wrote:klopt de bandenspanning wel, zijn ze wel goed gebalanceerd, zit de rijrichting vna de banden wel goed??

dat hij nu opeens trilt en trekt is GEEN goed teken..


zeker niet nee.. naja ze liggen er nu alle 4 onder..
het trillen is nu een stuk minder, dus dat is wat comfortabeler-veiliger rijden op hoge snelheid.. de tril is nog niet helemaal weg, maar ik verwacht ook geen wonderen.. wat ik minder leuk vind is dat de auto nog wel naar rechts trekt bij accelereren.. waar dat door komt geen idee.
misschien door iets anders als de band..
ik kwam er net in elk geval wel achter dat ik achter 2 redelijk kromme velgen heb.. er moest aan 1 kant zon 100gram aan gewicht bij..
dus ja, misschien moet ik maar ns op zoek gaan naar een paar gave velgen..
fredju
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: SatMay30, 2009 7:45:58 AM
Location: doei

Postby Revz » SunNov28, 2010 9:13:29 PM

Nu het slechte weer er aan komt en het glad gaat worden zijn goede banden belangrijk. Vandaag even mijn banden gecheckt en die zijn nog wel door de APK gekomen maar vind het profiel niet echt over houden. Voor heb ik 2 Sawa banden en achter 2 Michelins.

Nu zat ik even te kijken voor nieuwe banden. Ik twijfel tussen zomer/winterbanden of 4seasons banden. Heb eigenlijk geen zin in dat gewissel en denk nu aan 4seasons.
Je mag niet bezuinigen op veiligheid maar ik wil er ook niet al te dure banden op zetten. :oops: Ik dacht aan rond de 50euro per band excl bijkomende kosten. Op websites van Kwikfit en Profile Tyrecenter kom ik banden binnen dat budget tegen als Goodyear Duragrip, Pirelli P3000 Energy en Continental Eco Contact.

Hoe bepaal je of een band goed is? Maakt het zoveel uit of koop je gewoon omdat het een bekend merk is?

Hebben jullie nog andere banden als suggestie?
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Postby Revz » FriDec03, 2010 10:46:19 PM

Niemand die wil reageren? :?
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Postby AlexanderB » FriDec03, 2010 10:53:49 PM

bandentesten bekijken? :) die dingen worden bijvoorbeeld door de anwb (of vaak, door de adac (duitse anwb)) getest.

zelf heb ik 2 stuks pirelli p1000 en 2 stuks pirelli p9000 dr onder zitten, komen nog 2 stuks p9000 onder voor de set die het snelst op is, en als die dan weer kaal zijn, ga ik op zoek naar een ander onderstel :) (4 gaats) en dan zie ik wel weer welke banden ik dr onder wil :)

maar alsjeblieft koop fatsoenlijke banden (die met veel goede testbeoordeling/van een goed merk) en niet van die bami-panghang-wang-chang banden van 40-50 euro per stuk. het kan zomaar het verschil tussen op tijd stilstaan en total loss maken.. :roll:
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Revz » FriDec03, 2010 11:13:01 PM

Ik heb wat bandentesten gelezen maar daaruit word ik weinig wijzer.

Een paar banden heb ik dus in gedachten zoals je kunt lezen. Die komen best goed uit de testen maar op fora lees ik dan weer dat mensen het helemaal niks vinden... Waar moet ik dan nog vanuit gaan? :roll:
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Postby AlexanderB » FriDec03, 2010 11:22:58 PM

nouja, alles wat "eco" heet betekent gewoon iets minder grip, zodat er brandstof bespaard word. zelf ben ik wel tevreden over mn pirelli's, geen idee in hoeverre de p3000 overeenkomt met de p1000 en de p9000, maar hey.. :P mensen gaan pas posten, als ze wat te klagen hebben, veel minder snel als ze dr gewoon blij mee zijn. dus kijk n beetje door de azijnzeikers heen, en probeer te bepalen welke banden het beste bij jouw rijstijl passen, of welke het beste voldoen aan je verwachting (eco? sportief? grip in de regen? etc..)
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Revz » FriDec03, 2010 11:35:08 PM

Ik rij best sportief (al zeg ik het zelf :P) Lekker vlot doorrijden, hou van bochtenwerk en wil graag ook in de regen grip hebben.
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Postby AlexanderB » FriDec03, 2010 11:39:53 PM

skip dan maar alles met eco in de naam :twisted:
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby TTF » FriDec03, 2010 11:56:24 PM

voor prijzen zou ik even op www.autobandenmarkt.nl kijken ;)

Sportief rijden met dit weer, dan zijn winterbanden wel verstandig ;)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby Revz » SatDec04, 2010 12:19:08 AM

Ik kom nu net de Kumho KH21 tegen met goede beoordelingen.
Wel een 4seasons band maar ook binnen mijn budget. Het is geen must dat banden echt 10 duizenden kilometers mee gaan. Geen idee hoeveel km ik met mijn AX ga rijden.
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Postby Revz » WedDec08, 2010 10:21:53 PM

Rondje gebeld naar wat bandenzaken in de regio. Bij mij in de buurt alles qua winterbanden en allseasons banden uitverkocht in de maat 155/70-13. :(

Omdat ik toch wel dringend banden nodig heb laat ik toch maar gewoon zomerbanden monteren. Heb ik nu ook.
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Postby jk » WedDec08, 2010 10:28:36 PM

Ik ben behoorlijk tevreden over mijn Debica Passio2 (Goodyear uit Polen) die al op mijn auto zaten toen ik hem kocht.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Postby Bossie » WedDec08, 2010 10:32:52 PM

TTF wrote:voor prijzen zou ik even op www.autobandenmarkt.nl kijken ;)

Sportief rijden met dit weer, dan zijn winterbanden wel verstandig ;)


En anders bij www.topbanden.com Die zijn ook goedkoop, vorige week 2 Yokohama S-drive besteld en een dag later al binnen. Bij autobandenmarkt.nl schrok ik van de prijs: 110 euro, bij topbanden.com onder de 70 euro.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby speedy » FriMar18, 2011 1:14:12 AM

Ik vind de vraagstelling eigenlijk verkeerd van de topicstarter. Eigenlijk vraagt hij aan iedereen: 'Welke banden vind IK het beste voor de AX?'
En er staat, welke banden ZIJN het beste voor de AX. Dit is niet te beantwoorden.

Voorbeeld, ik rij zelf nu de AX met Michelin energy en ik ben zeer tevreden. Maar ik ben tevreden omdat ze mijn doel dienen namelijk zuinig rijden en voldoende grip in zowel winter als zomer voor mijn rijstijl met deze auto. Ik weet wat ik er aan heb en wat ik kan verwachten en dat voldoet aan mijn verwachtingen.

Ander voorbeeld, onder mijn Honda (bijna race-auto) had ik Yokohama Parada....zeer slechte grip in de regen, zeer veel grip op droog en ze moesten even warm worden. Economie of bandenherrie is dan geen issue.

Dus de vraag is....wat wil je, wat zoek je, budget, accent op economie, op stil lopen, accent op grip in de regen of juist op droog. Wat zoek je?

Kwaliteit in de zin van duurzaamheid en veelzijdigheid vind je denk ik bij Michelin, daar speelt ook een gevoel van nostalgie mee merk ik bij de leden. Maar de snelle jongens kiezen toch banden met lage wangen op grotere wielen en een stukkie breder. Voor de snelheidsbrigade nog wat tips. Als je meer zijdelingse grip zoekt ga je breder, zoek je tractie (dat is ook remmen dus) dan ga je groter in diameter. En lagere wangen geeft meer stijfheid, ook meer last van spoorvorming maar niet zeuren

:wink: Gewoon twee handjes aan het stuur..
En als je een stap maakt in banden maak dan ook echt een stap, zet er eens Parada's onder, of Toyo 888. Die Pilot exalto's zijn ook leuk geloof ik voor op straat.

En voor de gewone mensen, ik denk dat de verschillen binnen de zogeheten a-merken niet zo gek groot is. De b-merken zijn soms goed, soms niet.

Durf ook te experimenteren met de bandenspanning, als je normaal 2.0 bar rijdt doe er eens 0.5bar bij en rij eens een week zo rond. Ze ontploffen heus niet :wink:
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Postby speedy » FriMar18, 2011 1:41:15 AM

Wat ook interessant is, op verschillende fora lees ik nogal krampachtige reacties als het gaat om de bandenmaat, alsof de auto ontploft of zo zodra je de bandenomtrek wijzigt. Voor zowel de snelle als de eco-mensen onder ons is dit toch interessant om eens beter naar te kijken om te zien wat er nu werkelijk gebeurt.

Met de wielen/banden combi kun je namelijk aardig wat zaken beïnvloeden. Om wat te noemen: voorwaarste grip (omtrek), zijdelingse grip (breedte), acceleratie (gewicht), eindoverbrenging (omtrek), grip (compound en profiel)

Met de omtrek kun je dus de eindoverbrenging wijzigen, en dan wordt het interessant. Samengevat kun je uit economische overwegingen er voor kiezen om de overbrenging langer te maken (grotere omtrek), dan worden alle versnellingen iets 'langer'. Je rijdt dezelfde snelheid met een lager toerental. Wijzigingen die je aanbrengt zullen marginaal zijn maar toch, het kan iets schelen. Stel dat je een 5% grotere omtrek kiest, dan rij je 5% harder bij eenzelfde toerental. De fabrikant kiest altijd een compromis tussen economie en acceleratie maar stel dat je wensen afwijken van het gemiddelde, dan is het best leuk om eens hier naar te kijken.

De mensen die voor maximale acceleratie gaan kunnen overwegen om een iets kleinere diameter band te monteren, bijkomende voordelen zijn; zeer waarschijnlijk een lager gewicht en lagere wangen van de band betekenen een stijvere band die stabieler reageert op stuurbewegingen.

Over lager gewicht gesproken: roterende massa heeft meer invloed op de acceleratie en deceleratie dan statische massa. Sommigen zeggen factor 5. Je zult met een lichtere band sneller op gang komen en sneller stoppen, het heeft meer invloed dan je denkt. De 'ja maar brigade' zal nu zeggen; 'ja maar, dan slipt de band ook eerder door bij optrekken en blokkeert eerder bij remmen!' Klopt! Leer je auto beheersen! ;)

De eco-mensen zullen nu misschien denken, ja maar dan krijgen wij dus een zwaardere band? Klopt waarschijnlijk, maar voor jullie werkt dat ook als een groter vliegwiel, het uitrollen bij gas los duurt langer. Kijk maar naar de diameter banden bij de nuon solar challenge. Smal en hoog. Om deze reden wordt in de racerij ook gekozen voor banden met grotere omtrek op de aangedreven wielen, en hoe hoger het vermogen, hoe groter de omtrek. (formule 1, dragrace)

Je maakt een keuze op basis van alle parameters. Als je hier even over nadenkt zijn er goede resultaten te boeken. Mijn circuitracer was licht en had relatief weinig vermogen. Ik werd een beetje vreemd aangekeken toen ik een kleinere diameter banden monteerde. Op het rechte stuk verloor ik marginaal, in bochten won ik enorm (ook uitgaand, acceleratie) en de auto rijdt nu vooraan op Zandvoort.


Ik realiseer me dat ik op het randje balanceer van off-topic gaan maar ik wilde het toch even delen;) Eigenlijk een onderwerp voor een Sticky of HowTo.
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Postby AlexanderB » FriMar18, 2011 12:09:29 PM

klopt, mensen gaan helemaal in de stress als ze 205/65r15 ipv 205/60r15 willen monteren op hun peugeot 306 ofzo, das dus echt nergens voor nodig.

ik heb persoonlijk nu n klein aanloopprobleempje, maar das wel op te lossen, dat krijg je namelijk als je 195/45r15 monteert *en* je auto vet verlaagd, dan loopt het tegen de bumpersteun achter aan.. mja, ff kijken hoe we dat netjes oplossen :)
Last edited by AlexanderB on FriMar18, 2011 2:02:35 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Revz » FriMar18, 2011 12:43:19 PM

Duidelijk stuk, speedy.:D

Juist door de banden, die ik nu heb, weet ik hoe mijn AX kan reageren in bepaalde situaties.
(zie overigens dat ik in december hier nog wat postte over nieuwe banden en ondertussen nog steeds geen nieuwe banden heb laten monteren) :?
User avatar
Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 288
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Postby Drake » FriMar18, 2011 1:54:12 PM

AlexanderB wrote:klopt, mensen gaan helemaal in de stress als ze 205/65r15 ipv 205/60r15 willen monteren op hun peugeot 306 ofzo, das dus echt nergens voor nodig.


Idd, verder kan je een simpele regel aanhouden en dat is niet breder gaan dan wat je nodig hebt voor de (mechanische) grip. Gezien het lage gewicht van een ax is 185 b.v al meer dan voldoende met +140pk. Uiteindelijkghaat het deels om de vrijwings coefficient, hence veel neerwaartse druk d.m.v b.v downforce alsmede een zacht type compound.

De enige reden waarom een F1 auto met dergelijk breden banden rijd is dat ze veel hitte genereren en dat wil je ten alle tijden kunnen afvoeren alsmede dunnne bandjes veel te snel zouden slijten en je dus vaker moet wisselen.Niet omdat ze dan minder grip zouden hebben, brede banden geven per definitie niet meer grip.

Deze regel gaat b.v ook op voor remmen en omgekeerd voor een koppeling, die werken allemaal ophetzelfde principe. Ik heb ooit eens een heel stuk hierover geschreven / gemaakt inc voorbeelden en berekeningen a.d.v natuurkundige principes (tja je studeerd TN toch voor een reden :wink: ) maar ik ben het op een manier kwijtgeraakt.Had wel voor sommige interresant geweest en wellicht schrijf ik het wel een keer opnieuw.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

PreviousNext

Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests

cron