Slot achterklep

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Slot achterklep

Postby Bart_Limoen » FriDec23, 2011 10:12:17 PM

Hoi hoi,

Wie kan me helpen? Het slot van mijn achterklep zit tamelijk los en rammelt. Vastdraaien van de twee bouten helpt niet. Ergens op het forum heb ik gelezen over een stelschroefje, maar heb het niet kunnen ontdekken. Waar zit dat nu precies? En zou dit schroefje ook de oplossing kunnen zijn voor het probleem?
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Slot achterklep

Postby Bossie » FriDec23, 2011 10:19:21 PM

Welk deel van het slot zit los? Het gedeelte aan de auto waar het slot in valt, of het deel dat aan de achterklep vast zit? De tapeinden in de achterklep, waar het slot aan vast zit, willen door de jaren heen nog wel eens los gaan zitten. Deze kun je of met erg goede lijm weer vastlijmen, of de gaten waarin deze tapeinden zitten, doorboren zodat je van buitenaf boutjes door de gaten kunt steken. Dat laatste is misschien iets minder mooi, maar vaak wel sterker.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Slot achterklep

Postby MBa@NL » FriDec23, 2011 11:13:56 PM

als je gaten in de klep nog niet uitgebroken zijn kun je het beste Bison Metaal-Metaal lijm pakken. Werkt hier nog steeds geweldig! In het andere geval zoals Bossie ook al aangeeft gaten doorboren en met slotbouten het slot vastzetten.

En aan iedereen die met de achterklep moet gooien en het nog niet uitgebroken is. pak NÚ een steek-/ringsleutel 10 en stel het slot even af. Als je het goed doet moet de klep al dichtvallen (vállen ja, dus niet duwen laat staan gooien) van een hoogte van 10 â 15cm...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Slot achterklep

Postby Bart_Limoen » SatDec24, 2011 11:42:54 AM

Het gaat om het gedeelte in de achterklep. De tapeinden zitten inderdaad los. Ga het eerst maar 's proberen te lijmen. In principe had ik er niet echt last van. De klep sloot verder prima. Ik hoefde 'm niet dicht te rammen. Ik ging op onderzoek uit, omdat er iets resoneerde. Soms heb ik het idee dat ik in een oude diesel rijdt. Het hele interieur drilt als de (benzine-) motor stationair draait. Is daar een oplossing voor. Bv. kleppen stellen?

Image
Image
Image
Image
Last edited by Bart_Limoen on SatDec24, 2011 12:36:46 PM, edited 1 time in total.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Slot achterklep

Postby Wheelnut » SatDec24, 2011 12:08:43 PM

Ik heb die tapeinden vastgelijmd met twee-componenten kit. Zit ook nog als een huis.

Wat bedoel je met dat motor verhaal? Staat 'ie stationair te schokken en te stampen?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Slot achterklep

Postby pocketmech » SatDec24, 2011 12:13:16 PM

Wat een fraaaaaaaie feauteaus van het achterklepmechanisme! Daar wordt ik blij van! :) Complimenten (en uiteraard succes met het oplossen :wink: )
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Slot achterklep

Postby Bart_Limoen » SatDec24, 2011 12:46:27 PM

Wheelnut wrote:Wat bedoel je met dat motor verhaal? Staat 'ie stationair te schokken en te stampen?


Stationair drilt en klappert het hele interieur met de motor mee (stuur, klep handschoenenkastje en achterklep), wat ik wel vaker heb ervaren in oude auto's. Verder klinkt de motor wel redelijk gelijkmatig (in mijn lekenoren). Als ik een millimetertje gas bij geef, is het een stuk minder, of eigenlijk weg. Vroeg me af of het mogelijk is om dat te verbeteren.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Slot achterklep

Postby pocketmech » SatDec24, 2011 9:58:09 PM

Motorsteunen eens even checken............
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Slot achterklep

Postby Browny » MonDec26, 2011 2:04:51 PM

Waarschijnlijk inderdaad een motorsteun die versleten is. Klink misschien ernstig maar redelijk makkelijk en snel te maken en niet zo heel duur.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Slot achterklep

Postby Bart_Limoen » TueDec27, 2011 2:46:22 PM

Browny wrote:Waarschijnlijk inderdaad een motorsteun die versleten is. Klink misschien ernstig maar redelijk makkelijk en snel te maken en niet zo heel duur.


Hoe kom ik zeker te weten dat ze versleten zijn? Zijn de rubber onderdelen uitgedroogd na 16 jaar?

Om de motorsteunen te vervangen, moet dan het motorblok getakeld worden?
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Slot achterklep

Postby Bart_Limoen » TueDec27, 2011 2:59:51 PM

Update:
Slot achterklep gelijmd met Bison Metaallijm. So far so good! De klep laat ik nu niet meer vallen, maar druk 'm zachtjes in het slot.

Ik dacht met het stellen van de kleppen ook het één en ander aan resonantie kwijt te raken, maar dat heeft geen ene moer geholpen.. (Hoewel, de AX zal er zuiniger door rijden.) Zeker wanneer de motor warm is gelopen, dan drilt alles weer lekker mee, als een malle.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Slot achterklep

Postby Browny » TueDec27, 2011 3:53:44 PM

vooral de motorsteun bij de passagierszijde bovenaan is makkelijk te controleren met het blote oog. Als je boven de rubbere delen een kaal stuk plaatwerk ziet is de steun versleten en ingezakt.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Slot achterklep

Postby Bart_Limoen » WedDec28, 2011 9:38:47 PM

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga zal eens mijn motorsteunen nakijken.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord


Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron