Roestduivel.......

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Roestduivel.......

Postby aapje63 » MonMay21, 2012 10:11:03 AM

Hallo, wij hebben een AX 1.1 First 1994

Nu zag ik kort geleden een roest belletje maar ik dacht er net even beter na te kijken en eventueel bij te werken, maar dit kleine plekje is groter dan ik dacht, ik heb deze foto hier van het forum
geleend zo erg is het nog niet er zit nog lak op, maar die plek is wel opgezwollen en ik denk als ik met de duim ff druk ik net zo'n gat heb als deze foto. :(
Met kloppen klinkt het ook dof.
Aan de onderkant balk klonkt het nog hard.

http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=19659

Mijn vraag betekend zo iets einde AX of is dit nog te repareren en hoe?

En zou dit erg duur gaan kosten... onderkant sparbord moet denk ik los om er bij te kunnen komen...m of?

We hebben ook de bekende plekken achter de koplampen maar deze zijn geen afkeur heb ik gelezen...maar de balk lijkt me wel..

Goe kan ik dit het beste aanpakken, om nog veel geld in de auto te pompen..zie ik niet zo zitten, het is een leuk tweede auto'tje en goedkoop maar ...als er grote kosten aan gaan komen....

Wordt het misschien zoeken naar een ander wagentje.

Km stand ong 149.000

vr gr

Arnold

Almere
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: Roestduivel.......

Postby aapje63 » WedMay23, 2012 12:53:20 PM

Enige AX met roest? ;-)
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: Roestduivel.......

Postby Holländer » WedMay23, 2012 3:21:27 PM

hahah zeer zeker niet! Zeker de plekken bij de koplampen heeft bijna iedere ax. Echte liefhebbers knappen het op, de meeste laten het zitten.

De andere plek is duidelijk afkeur. Dorpels zijn inderdaad een APK punt, in hoeverre hier roest op mag zitten weet ik niet precies (oppervlakte roest is geen probleem, doorgeroest in ieder geval wel)

Als je zelf kunt lassen zijn de kosten natuurlijk nihil, dan heb je alleen wat plaatwerk en laselectrodes nodig. Als je het laat uitbesteden zal dit zeker in de centjes lopen. Hoeveel kan ik geen indicatie van geven, ik doe het altijd zelf (met een electrode lasapparaat wat voor de APK eigenlijk niet mag en voor geen meter wil lassen).

in sommige gevallen kun je de gaten ook dichtsmeren/plakken, omdat er alleen geen gat mag zitten (dorpels zijn dragend, ik weet niet of dat hiet mag). Uiteraard is dit alleen een optie als je de auto in dit jaar gaat oprijden en dan wegbrengt.

Succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Roestduivel.......

Postby grietje » WedMay23, 2012 6:06:18 PM

Doorprikken, goed opschuren, insmeren met roestomvormer en als dat goed droog is dicht werken met glasvezel, polyhars, beetje plamuur er over, dorpeltje zwart spuiten met een praxis spuitbusje... Goedkoopste oplossing. Doorprikken en goed opschuren moet je eigenlijk sowieso om te voorkomen dat het verder roest.

Setje skirts is nog handiger, die mogen ze er bij APK namelijk niet afhalen (tenzij het gat duidelijk te zien is met skirts, dan mogen ze het wel), dus dan zien ze het toch niet ;-) Hoef je helemaal geen gat dicht te maken.

Nieuw dorpel lassen is uiteraard de beste oplossing, maar ook zeker de kostbaarste.

Afkeur hoeft het niet te zijn. Einde van t wagentje tja, elke AX roest, de ene erger dan de ander, het is wel je grootste tegenspeler in ' hou de AX op de weg'. Dit ene gat is geen einde van AX maar weet natuurlijk niet hoe deze verder is.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Roestduivel.......

Postby aapje63 » WedMay23, 2012 7:00:54 PM

Bij onze ax is het nog....geen gat, ik moet er niet op drukken..
HEt zit wel op de plek als het vorobeeld maar er zit nog lak over het is een roestbel.... van gelijke grote bog onder de lak.
Ik heb vandaag eens vanuit de kant van de deurscharnieren gekeken, daar zag ik allemaal zans tussen onderkant spatbord en die plek van de balk... dit allemaal weggehaals was ook vochtig.
Onderkant balk is nog kei hard staal alleen de rondige buitenkant....(daar zit ook een wat bobbelige steenslaglaag onder de orginaile lak) daar zit de roestbel en het naadje onderkant spatbord en bak.
Zouden ze ook een vierkantje uit de buitenkant balk kunnen halen en dit met plaatje dichtlassen??
Al gaat het autotje maar weer ff mee tot we iets leuks tegen komen..
Vervelende is ik ben invalide dus zelf op straat kloien is geen optie..al zou ik het misschien met rust en tijd wel kunnen...maar er zijn altijd mensen die zich dan ergeren en ...je verrader slaapt niet.
Ax loopt nog goed, OK koppakking zou vervangen moeten worden (heb ik een keer contact met je over gehad Grietje) toen woonde je nog in Almere ...ik nogsteeds.maar hij houd het nogsteeds..al moet voor mooi de distributie snaar vervangen worden
Afgelopen keuring hebben ze nog koplampen vastgekit...en een draagarm vervangen en bij een kon er ene nieuw rubber in.
In febr moet de ax weer voor de keuring..maar ik ontdenkte het nu dacht dat het veel kleiner was en get even ontroesten was en behandelen...maar bij schoonmaken zag ik de roestbel...lol

Zal eens proberen ene foto te kamen en te plaatsen

Spatbord zal wel los moeten denk ik..

Vr gr
Arnold
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: Roestduivel.......

Postby aapje63 » WedMay23, 2012 7:32:24 PM

Hierbij wat foto's bij het gat van voorbeeld valt het zo nog mee. maar ik weet als je eenmaal begint te krabben... dan kan ik niet meer zo ff stoppen ziet het er gelijk niet meer uit.
JE zier de afdruk van mijn duim al zitten... ff gedrukt laatst.

Image
Image

Onderkand dorpel..
Image

Reacties.... ??

vr gr

Arnold
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: Roestduivel.......

Postby grietje » WedMay23, 2012 8:19:12 PM

Ik denk niet dat je hier meer gat uit krijgt dan een paar kleine gaatjes, dus nu zou ik zeggen: Nog goed te redden. Maar goed als je iets niet zelf kan doen is dat altijd lastiger.
Als je er niets aan doet kan zoiets heel snel heel rot zijn :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Roestduivel.......

Postby aapje63 » WedMay23, 2012 9:14:42 PM

Ik denk al zou ik wat zelf gaan doen het onderkant van het spatbord wat er aan grenst moet loshalen, ik zie bouten door deursponning maar zitten ze nog op meer plekken... ik moet alleen onder wat ruimte maken voor het schoonmaken/schuren/krabben...het is nu een minimaal naadje. (waar dat zwarte zand vandaan komt...hoe komt het er achter, kan nergens een open gat vinden, ik heb het er door kloppen en schroevendraaier bijna uit nu kan regenwater er iedergeval al vast uitlopen andere kant ook schoongemaakt hier geen roest te zien, zou het wel graag even los maken en eventueel schoonmaken en wat tectiel tussen doen.


Ik heb wel een dopset maar die doppen/verlengstukken zijn te dik kunnen niet tussen de sponning door, wat moet ik daarvoor hebben?

JA de ellende is altijd als je invaline bent (rug) ja kijk dat kan hij wel..dus hier voor de deur gaat het niet worden, en ergens op een parkeerplaats zie ik ook niet zo zitten, ik zou het best zien zitten...om zelf te doen maar waar...en gereedschap...

Is er een How to voor een spatbordverwijderen, ik kan het niet zo snel vinden via de zoek functie.
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: Roestduivel.......

Postby grietje » WedMay23, 2012 10:19:32 PM

aapje63 wrote:Is er een How to voor een spatbordverwijderen, ik kan het niet zo snel vinden via de zoek functie.

2 bouten inderdaad in de deursponning, boutje 10.

4 boutjes onder de motorkap langs de riggel, maatje 10, aan de onderkant tegenhouden is losse moer. Bovenste zijn 2 moeren op elkaar, 1 houd de parafaan vast en de ander t spatbord.

Dan hebben sommige AXen het boutje aan de bumper nog vast zitten. Ergens bij het wiel waar voorscherm de bumper vast houd. Weet niet precies uit mn hoofd hoe dat (hoort) te zitten, gezien de mijne daar allemaal weggerot waren en dat boutje dus niet meer hadden, of iig niet op de normale manier.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Roestduivel.......

Postby Holländer » ThuMay24, 2012 8:40:03 AM

sleutelen aan je auto is ook een beetje zelf aanzoeken hea ;-)

succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Roestduivel.......

Postby aapje63 » ThuMay24, 2012 12:00:55 PM

@ Hollander,
Ik deel gedeeltelijk je mening.... :)
Je hebt al kunnen lezen dat ik helaas invalide ben aan de rug een bouwongeval van 3 etages naar beneden is niet echt lekker :? .
Door dit is het voor mij moeilijk te bukken en krom te zitten, natuurlijk doe ik dat ondanks pijn dan maar meer morfine, maar wees eerlijk dan is het toch voor mij... even gemakkelijker waar ik de bevestigingen kan vinden. :wink:

Het is dus in die zin dus geen hobby van mij... helaas zou het anders denk ik wel geweest zijn.
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: Roestduivel.......

Postby aapje63 » ThuMay24, 2012 1:24:44 PM

Ik moet het dus doen met de middelen die ik heb en die ellende rug, die best pijnlijk is zelfs met bv het loshalen van...de boutjes bovenkant spatbord, kromstaanis ook kl.. :(

Dus de boutjes in de sponning en de boutjes bovenkant spatbord in de motorkap
Dan misschien een bij de bumer.

Zit er ergens kit?
Hoe gaat het richting aanwijzerlampje/in spatbord los?
Zitten er nog meer bevestigingen bv nij richting aanwijzer voor?

En hoe zit het binnenscherm vast
?

Weten jullie eigenlijk of er een ax knutselaar in de omgeving Almere is?
Hoeft niet voorniets ....hopelijk wel een klusprijsje:wink:
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere

Re: Roestduivel.......

Postby Holländer » ThuMay24, 2012 1:45:03 PM

Ja die kant had ik in mijn opmerking niet meegenomen. Ik kan me voorstellen dat het op zo'n manier een stuk lastiger en minder leuk is om eens onder de auto te kruipen om de boutjes te zoeken...

Bovenop in de regengoot zitten 3 boutjes, 1 zit onder de parafaan (hier zit de parafaan mee vast, ónder de parafaan zit nog een moertje!)\
Als je de deur aan de desbetreffende kant opent zitten er daar ook 2 in de kier. Hier kun je alleen bij met een pijpsleutel of 2 lange opzetstukjes op je ratel. deur net niet helemaal open doen geeft de grootste kier om er bij te kunnen.

Ik weet het niet zeker, maar het kan zijn dat er aan de onderkant van het spatbord (aan de deur kant) ook nog een boutje zit. Zeker weten doe ik het niet.

Zoals al eerder gezegt zit er vaak ook nog een boutje aan de onderkant van de bumper. Alle boutjes en moertjes zijn geloof ik M8, dus met sleutel/dop 10 los te halen.

Het knipperlicht aan de zijkant van het scherm gaat er eenvoudig van binnen uit. een kwartslag draaien (welke kant op maakt volgens mij niet uit) en dan laat die los. Als het goed is zit het spatbord nergens gekit. Het binnenscherm wordt door het spatbord aan de buitenkant geklemd. Deze zit aan de onderkant (deurkant) ook nog vast met een boutje. Het kan zijn dat ik ergens een boutje vergeten ben, sorry hiervoor.

Voor mij is almere te ver rijden, sorry. Misschien zijn ze er wel, maar op de club wordt er weinig geholpen met zulke klussen heb ik gemerkt.

in ieder geval succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Roestduivel.......

Postby aapje63 » ThuMay24, 2012 3:11:02 PM

Thxxx ;-)

JA is gewoon geklooi zo..langs de stoep...... wie weet als je alle reparatie spullen gaat rekenen doppenset alle sluitbusjes...matjes...staaplamuren.. spuitbusje om die bubbeltjes (die standaard op de balk terug te krijgen(steenslag bescherming) en spuitlak.
En dan nog moet je de roest wel erg goed geheel wegkrijgen, anders is het voor de winter weer terug...dus wat is wijsheid ...je moet net iemand weten die kan lassen,,,en ene klusje leuk vindt.

Anders maar eens vragen wat lassen kost
NAdeel dit is bij het bedrijfje wat hem altijd keurt..z lassen ook wel, als het te duur is is dan wel het nadeel... bij keuren weten ze de plek..

Andere optie is hem te koop zetten is nog gekeurd tot febr 2013....

Maar ik hoop toch dat ik het ga fixen.. kl lijf LOL...
aapje63
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 53
Joined: MonJun14, 2004 8:00:11 PM
Location: almere


Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests

cron