AX GTI divisie 5-> 14/7 bij de spuiter!

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI

Postby Bas_S » MonSep02, 2013 11:26:15 PM

AXVTS wrote:Vandaag weer top dagje klussen aan de 'Ultieme GTI' Divisie 5 rallyspec.


Divisie 5..

5.5. Remsysteem Auto’s met een cilinderinhoud groter dan 1400 cm3 moeten voorzien zijn van een remsysteem waarvan de remmen aan de voorzijde minimaal 295 mm in diameter en 25 mm dik zijn, en voorzien zijn van remklauwen met minimaal 4 zuigers per klauw.
295mm... das enorm!

AXVTS wrote:Ik twijfel nog of ik een nokkenas wil die de standaard hydraulische volgers in stand houd, of dat ik naar mechanische volgers ga en dus iets meer toeren kan draaien. Afhankelijk daarvan kan je respectievelijk voor de catcams 708 of 737 kiezen bijvoorbeeld.

Om hierop terug te komen, voor de 737 heb je andere zuigers nodig, anders raakt de boel de kleppen.. Pockets zijn echt wel te klein
Of je de 715 wel kwijt kan met de standaard zuigers durf ik niet te zeggen.
Last edited by Bas_S on MonSep02, 2013 11:38:29 PM, edited 1 time in total.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Nieuw ontwerp uiterlijk AX GTI

Postby AXVTS » TueSep03, 2013 9:17:09 AM

Bas_S wrote:[

5.5. Remsysteem Auto’s met een cilinderinhoud groter dan 1400 cm3 moeten voorzien zijn van een remsysteem waarvan de remmen aan de voorzijde minimaal 295 mm in diameter en 25 mm dik zijn, en voorzien zijn van remklauwen met minimaal 4 zuigers per klauw.
295mm... das enorm!


Er is hier later een wijziging op gekomen, nu hoeft het maar 285mm te zijn en enkele zuigers, kortom de peugeot 307 remmen (of 306 GTI) kunnen prima.

Over de motor: ik moet toch nieuwe zuigers kopen, want ik ga een 200dkm blok opboren en hergebruiken. Ik wil compressie iets verhogen, dus ik ga een hele funky vorm zuigers krijgen.

Mijn bedrijf (tigerworx) is toch wiseco dealer, dus kan er goedkoop aan komen.
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 413
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch

Re: Ultieme GTI

Postby AXVTS » TueSep03, 2013 9:19:03 AM

En ik heb mijn carosserie zo voorbereid dat ik altijd nog met de 4 pots BREMBO's kan gaan rijden van de Pug 406 coupe V6 (waar ik er nog 2 van heb staan), maar dan moet ik naar 16 inch en dat is voor een AX echt een beetje overdreven (15 inch eigenlijk al, maar goed)
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 413
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch

Re: Ultieme GTI

Postby JPG-slalom-racing » TueSep03, 2013 5:55:43 PM

AXVTS wrote: ... 16 inch en dat is voor een AX echt een beetje overdreven ...


Nou, dat zou pas de ultieme GTI worden... :-) iemand?
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Ultieme GTI

Postby AlexanderB » TueSep03, 2013 6:11:39 PM

Image

18 inch?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Renault Mégane Break LPG G3 ---- RIP AX Diesel
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5874
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ultieme GTI

Postby Bossie » TueSep03, 2013 6:19:22 PM

Nee, 17 inch.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5880
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Ultieme GTI

Postby Browny » TueSep03, 2013 6:23:59 PM

307 hdi klauwtjes met goede blokjes en schijven is echt al meer dan genoeg voor een ax-je hoor, 406 brembo klauwtjes is meer in de categorie "omdat het kan"
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11190
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Ultieme GTI

Postby AlexanderB » TueSep03, 2013 6:37:09 PM

Tja, het is meer "omdat de regels een maat voorschrijven die compleet nutteloos groot is voor de auto", omdat de auto de helft weegt tov de rest..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Renault Mégane Break LPG G3 ---- RIP AX Diesel
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5874
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ultieme GTI

Postby Browny » WedSep04, 2013 6:37:24 PM

Effe beter lezen, die regels vinden 307 hdi klauwtjes ook al voldoende.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11190
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Ultieme GTI

Postby AXVTS » ThuOct03, 2013 5:12:47 PM

Bij deze weer een update, het 'Ultieme GTI' project gaat langzaam vooruit:

- Rolkooi platen gelast, rolkooi proef gemonteerd (moeten helaas nog een paar buizen bij gelast worden voor divisie 5 $@#$@#)
- Motorsteun SAXO VTS gelast
Image

- Drie verstevigingen aan onderstel gelast: Saxo blik, hoek (gamma) en steuntje Saxo (moet nog ontroest worden)
Image

- Groter gat gemaakt voor Saxo radiateur (past helemaal origineel zelfs met spaghetispruitstuk) en dikke balk eronder om de auto aan de neus op te kunnen krikken tijdens rally's:
Image

- Uiteindelijk hele voorkant ontroest en in de zwarte verf / tectyl aan de onderkant / tectyl in de kokerbalken
Image
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 413
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch

Re: Ultieme GTI

Postby AXVTS » ThuAug07, 2014 8:31:06 PM

Ik dacht, ik doe weer eens een update.

Allereerst is het laswerk nu af - alles volgens FIA rally reglementen (annexe J), inclusief rolkooi- en stoelbevestiging.

De body staat nu op het saxo onderstel, nog niet verlaagd:
Image

Stoelen moeten lomp vast zitten om 25G aan te kunnen:
Image

Vorige week kwamen er goodies binnen.

Te beginnen met de tools om de cilinderkop te flowen:
Image

Vervolgens de nokkenassen, cat cams 705 (de TU5JP4 tegenhanger van de 708), het ruigste dat je kan gaan met standaard onderblok en hydraulische lifters
Image
Image

De 15 inch aluminium wielen van de C5 (ik heb 12 stuks, zoek er nog 4) gespoten. Ik heb berlingo hub-caps om het af te maken.
Image

Tenslotte kwamen de metertjes en de catch-tank binnen. Ik heb olie-druk, temperatuur, watertemperatuur, accu voltage en manifold air pressure. De laatste om te experimenteren met de rembekrachtiging.
Image

Dinsdag ga ik aan de slag om de remleidingen te leggen en een begin te maken aan de bedrading. De originele bedrading heb ik niet meer, dus mag alles opnieuw doen ;-)
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 413
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch

Re: Ultieme GTI

Postby Jurjenz » ThuAug07, 2014 9:08:28 PM

Wow! Dat wordt inderdaad de ultieme GTI.

Keep us updated :D
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1007
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Ultieme GTI

Postby AlexanderB » ThuAug07, 2014 9:48:27 PM

Fijne velgjes dat ja. :D Ik heb zelf de C15 naafkapjes dr bij:
Image

(De kapjes moesten wel een beetje bewerkt worden, de pasvorm is net anders tov stalen velgen..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Renault Mégane Break LPG G3 ---- RIP AX Diesel
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5874
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ultieme GTI

Postby AXVTS » FriAug08, 2014 7:07:22 AM

AlexanderB wrote:Fijne velgjes dat ja. :D Ik heb zelf de C15 naafkapjes dr bij:

(De kapjes moesten wel een beetje bewerkt worden, de pasvorm is net anders tov stalen velgen..)


Haha geestig! Ook mooi gespoten zie ik. Dat staat ook mooi die naafkapjes. En is minder gedoe, want de berlingo kapjes moeten bij elke banden wissel ook weer geplaatst worden, ik denk dat ik dat op het circuit niet vol ga houden.
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 413
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch

Re: Ultieme GTI -> achteras revisie

Postby AXVTS » SunAug10, 2014 8:12:35 PM

Kwam erachter dat één arm van mijn saxo '97 achteras speling had op de lagers, dus meteen maar hele achteras gereviseerd. Bleek de bus verrot te zijn, dus een as van een 106 uit 2004 gepakt en die omgebouwd naar schijven.

De remklauwen van de saxo waren ook gaar, nieuwe zijn te duur, dus die ook maar weer gereviseerd. Al met al weer een flinke klus.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Et voilà, de gereviseerde as mooi lelijk zilver gepoten en gemonteerd met bilstein schokdempers
Image

Een vriend van me heeft messing bussen gedraaid om de speling op de anti-roll-bar weg te nemen
Image
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 413
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch

Re: Ultieme GTI -> achteras revisie

Postby AlexanderB » SunAug10, 2014 9:06:15 PM

Ik zit de komende weken met hetzelfde project, dus een paar vraagjes:

- Welk vet heb je tussen de lagers gestopt?
- Hoe zit dat precies met die messing bussen? :)
- Hoe heb je die torx schroefjes dr uit gekregen? Heb ze al eens finaal tot rondjes gedraaid bij een vorige as, en dat heb ik liever nu niet weer.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Renault Mégane Break LPG G3 ---- RIP AX Diesel
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5874
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ultieme GTI -> achteras revisie

Postby AXVTS » MonAug11, 2014 1:16:14 PM

AlexanderB wrote:Ik zit de komende weken met hetzelfde project, dus een paar vraagjes:

- Welk vet heb je tussen de lagers gestopt?


Gewoon lagervet. Is niet kritisch, maakt geen toeren.

AlexanderB wrote:- Hoe zit dat precies met die messing bussen? :)


Toen ik alles in elkaar geschroefd had, bleef er speling tussen de anti-roll-bar (ARB) en zijn behuizing, hij kon als het ware naar boven en naar beneden, waardoor de ARB minder goed functioneert. Ik heb letterlijk geen idee hoe dit komt, drie oorzaken zijn mogelijk:
- OF ik heb het verkeerde revisiesetje gekocht
- OF het komt doordat de 106 as die ik kocht niet helemaal snor was voor een 16V as
- OF de speling zit standaard op iedere ax, 106, saxo etc.

Kortom, geen idee, maar een vriend van mij gevraagd om de bussen te draaien zodat de speling weg was.

AlexanderB wrote:- Hoe heb je die torx schroefjes dr uit gekregen? Heb ze al eens finaal tot rondjes gedraaid bij een vorige as, en dat heb ik liever nu niet weer.


Drenken in de kruipolie, zelfs dag van te voren al gedaan zodat het een beetje in kan trekken. Daarna met een heeeel goed passend torx bitje en een slagschroevendraaier (de NIET elektrische versie) los gekregen. Redelijk onbeschadigd ook nog.

Succes man!
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 413
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch

Re: Ultieme GTI -> achteras revisie

Postby AXVTS » SatAug16, 2014 5:34:12 PM

Afgelopen week weer wat geklust:
- Achteras op goede hoogte gezet
- Remleidingen achteras gedaan (update remmen komt volgende keer)
- MOMO stuur met OMP snap-on-snap-off naaf gemonteerd, zie onder


Zoals de spulletjes binnenkwamen:
Image

De kern van de snap-on-snap-off naaf moet gelast worden op de stuurstang. Op 80 Ampère smolt het zooitje mooi inelkaar.
Image

Uiteindelijke resultaat. Het middenkapje van MOMO met toeter paste niet op de OMP naaf, dus daar moet ik nog iets op verzinnen. Of ik monteer daar het Tigerworx logo, ik zie nog wel.
Image
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 413
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch

Re: AX GTI divisie 5-> 14/7 bij de spuiter!

Postby AXVTS » MonJul13, 2015 12:38:05 PM

Het is ongelooflijk - maar het gaat woensdag echt gebeuren. Hij gaat naar de spuiter! Gewoon zwart glans zoals hij was. Daarna met rode letters AX SPORT en de rode lijntjes natuurlijk

Plaatjes volgen als hij terug komt.
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 413
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch

Re: AX GTI divisie 5-> 14/7 bij de spuiter!

Postby AlexanderB » MonJul13, 2015 6:01:02 PM

Gaaf! :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Renault Mégane Break LPG G3 ---- RIP AX Diesel
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5874
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Previous

Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron