Shaved engine bay's

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Shaved engine bay's

Postby Netheo » SatJan19, 2013 8:08:24 PM

Weet iemand leuke how to's op het net staan om je motorruimte te cleanen? En toevallig ook nog enkele voorbeelden van een ax motorruimte? Nu ik toch aan het knutselen ben in de motorruimte ben ik beginnen spelen met het idee om hem gelijk strak te zetten.

ik heb zelf al gegoogeld en vw en honda motorruimtes genoeg gezien :D maar geen deftige how to's, voornamelijk de te gebruiken producten interesseren me wel.

greetz
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Shaved engine bay's

Postby AlexanderB » SatJan19, 2013 9:07:18 PM

Ecu verhuizen naar onder het dash, kabelboom customizen, dat zekeringkastje deleten, accu naar achter, ventilator vervangen door een ander model dat voor de radiator past (bijv. van SPAL), sproeiertankje verhuizen en gat dichtlassen, en de hele boel goed poetsen.
Optioneel: alle slangen vervangen door siliconen en verchroomd alu, je hele blok poetsen tot het glimt, v'bak idem, luchtfilter vervangen door iets fraais met veel carbon en chroom..

Welke producten je nodig hebt weet ik ook niet precies, maar de hele boel ontvetten en schoonmaken met een stoomreiniger helpt, de hele boel daarna verven nog meer..


Oh, en persoonlijk vind ik het niks, het mag in de motorruimte best een beetje goed gevuld zijn, ipv dat het compleet leeg en glimmend is en je bijna om de motor heen kan wandelen, en in de kofferbak allemaal zooi terugvinden die normaal in de motorruimte hoort.. (maar dat zijn vaak dezelfde auto's die de hele kofferbak+ achterbank in een mobiele speakertoren veranderen, dan zie je die accu niet :lol: )
Persoonlijk hou ik meer van functie over vorm, dus alle motor-gerelateerde zaken blijven gewoon in het motorruim, zodat m'n kofferbak lekker leeg is voor de troep die ik eventueel in m'n auto wil meenemen, daar is ie tenslotte voor. Netjes en schoon houden, en de slangen en kabels netjes gesorteerd en gebundeld houden kan uiteraard wel in mijn auto, maar de accu en het sproeitankje blijven gewoon vrolijk waar ze horen.. :)

Als het puur voor de show is.. Tja, dan kan je t natuurlijk wel doen.. :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Shaved engine bay's

Postby Netheo » SunJan20, 2013 8:41:48 AM

puur voor de show zou ik niet zeggen, ik vind het gewoon zalig om de motor als centraal aankijkpunt te gebruiken. Het oogt zoveel mooier vind ik. Natuurlijk weet ik wel raad met slangen, kabelbomen enzovoort. De grote vraag is, hoe vlak ik alle naden af binnenin de motorruimte. Het is ook zo dat ik voor de stevigheid de motorruimte eerst ga doorlassen. Op de chassisbalken ga ik een plaat lassen zodat deze gewoon recht worden i p v geribbeld. De bekabeling voor de lichten zal ook door deze balk lopen. Ecu moet ik me geen zorgen over maken want deze heeft een carb niet :). Dus dat scheelt al een hoop kabeltjes. Dus ik vraag me meer af hoe en met welke producten, middelen en handelingen ik het plaatwerk in de motorruimte strak krijg.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Shaved engine bay's

Postby AlexanderB » SunJan20, 2013 2:35:43 PM

Tja, stuk aluminium 0.8mm plaat, eenofander systeem met schroefjes/moertjes&boutjes/popnagels dat makkelijk los te maken is zodat je er later nog onder kan, en n hoop geduld..

Of 10 kg plamuur..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Shaved engine bay's

Postby MNM(tm) » SunJan20, 2013 9:04:21 PM

Netheo wrote:Op de chassisbalken ga ik een plaat lassen zodat deze gewoon recht worden i p v geribbeld.

Ik denk dat dat toch niet zo'n goed idee is. Die balken zorgen mede voor de kreukelzone en die ribbels zijn daar een onderdeel van. Als je die vlak gaat maken door er een plaat overheen te lassen, zul je geen kreukelzone meer hebben. Dan krijg je hetzelfde effect als bij de Smart: bij frontale crash is de koets nog heel, maar ben jij tegen de voorruit geplakt (als je er al niet doorheen gaat).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Shaved engine bay's

Postby Netheo » MonJan21, 2013 6:59:30 AM

MNM(tm) wrote:
Netheo wrote:Op de chassisbalken ga ik een plaat lassen zodat deze gewoon recht worden i p v geribbeld.

Ik denk dat dat toch niet zo'n goed idee is. Die balken zorgen mede voor de kreukelzone en die ribbels zijn daar een onderdeel van. Als je die vlak gaat maken door er een plaat overheen te lassen, zul je geen kreukelzone meer hebben. Dan krijg je hetzelfde effect als bij de Smart: bij frontale crash is de koets nog heel, maar ben jij tegen de voorruit geplakt (als je er al niet doorheen gaat).

ik denk niet dat één plaatjevan 0.7 op een balk de hele kreukelzone om zeep gaat helpen.en eigenlijk ben ik er toch niet mee van plan om hem te crashen :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Shaved engine bay's

Postby Wheelnut » MonJan21, 2013 10:24:25 AM

Uhm, eigenlijk wel. Je verhoogt de stijfheid van een onderdeel dat ontworpen is om mee te geven bij een botsing, met als resultaat dat jij bij een botsing tegen de voorruit klapt, of je verderlichte auto wegvliegt/ -rolt/ -stuitert doordat de kinetische energie van de klap niet genoeg opgenomen kan worden.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Shaved engine bay's

Postby citrofenwick » MonJan21, 2013 12:47:13 PM

Houd rekening met het feit dat ze plannen de oldtimerregeling aan te passen en dat je om de 3jaar naar de keuring zal moeten. De koets doorlassen kan je doen. Dit soort dingen zou ik eerlijk gezegd niet doen...

meer info:
http://www.9lives.be/forum/garage/82164 ... 86-23.html

wat doorscrollen naar onder
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Shaved engine bay's

Postby Netheo » SunJan27, 2013 11:47:18 AM

Image
De saxo motorruimte is net eigenlijk hetzelfe als bij een ax viel me op. Wat denken jullie van deze? Let op de chassisbalken die ongemoeit gelaten zijn, en niet op een 1.6 16v want dat komt er bij mij toch niet in :) Let ook op de Baksteun waar de batterijhouder afgelslepen is. Er zijn wel nog een paar gaten in de chassisbalken die ik zou toelassen. Verder vind ik deze motorruimte echt al strak. De draden mogen voor mij part wel beter weg gewerkt worden. Wat vinden jullie van deze?
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Shaved engine bay's

Postby q01z » SunJan27, 2013 1:12:20 PM

Het ziet erzo wel heel clean uit! En de chassisbalken hebben nog hun functie..

Netjes!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Shaved engine bay's

Postby Svaan » SunJan27, 2013 7:12:44 PM

Kan dit zo ook wel waarderen 8)

Maar als je je auto dagelijks gebruikt lijkt me dit niet echt realistisch... helemaal in het wit niet :P
User avatar
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 359
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Shaved engine bay's

Postby q01z » SunJan27, 2013 7:59:02 PM

Ovh, dat is 1x goed spuiten, glad in de wax zetten.. Dan wordt het echt niet zo snel vies!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Shaved engine bay's

Postby Netheo » MonJan28, 2013 7:14:31 AM

de auto zou een zondagse goedweer auto moeten worden :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Shaved engine bay's

Postby citrofenwick » TueJan29, 2013 8:58:38 PM

Die gaten zou ik niet toelassen. Als ie ooit op de celettebank moet ben je er aan. Die hebben een functie. Dat zijn meetpunten.
Ziet er verder wel goed uit!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)


Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests